Skrevet af: Helene Weis-Olsen, 1. august 2011 kl. 21.13
Når pladsen bliver ryddet, pga kartoffel/gulerod/salatoptagning, hvad kan jeg så egentligt nå at sætte af nye ting? Evt ting, der kommer til foråret?
er der nogle der har nogle forslag?
Helene
Skrevet af: Tom Andersen, 1. august 2011 kl. 22.07
Majroe, kinakål og andre asiatiske salater - har selv startet kinakål og pak choi for 14 dage siden og skal have hold 2 igang snart. Begge kan du så i hele august.
Skrevet af: Lone Brems, 2. august 2011 kl. 9.06
Hej Helene Olsen
Jeg har flere forslag til dig:
Hvidløg - sættes i oktober.
Du kan nå at få den bare jord dækket med grøndække. Løsn jorden med en greb og riv den igennem med en grovtandet rive og bredså for eksempel blodkløver, der fås i mindre portioner i de fleste plantecentre. Det vil sikre en god jordstruktur både på kort sigt og til foråret (hvis du lader grøndækket stå urørt indtil marts / april, hvor det stort set vil være visnet ned)
Ved overgangen fra september til oktober kan du luge planterne op og rive jorden igennem med en grovtandet rive.
Så er bedet / rækken klar til at hvidløgene kan sættes - bagefter kan du anvende det plantemateriale, du lugede væk inden jordbearbejdningen som et brundt jorddække. Vær ikke bekymret over om hvidløgene kan finde op i lyset - det kan de !!
Zittauerløg - sæt stikløg nu og høst tidligt forår.
Ruccola - sås nu, høstes indtil frost og igen til foråret.
Ruccola vil lykke bedst, hvis du har mulighed for at overdække bedet / rækken i den del af vinteren, hvor der er store mængder sne, regn eller barfrost.
Til overdækningen kan bruges en let ramme med lysgennemtrængelig plast eller tagplade hævet lidt over planterne med et par sten under rammen - og et par andre sten ovenpå (så den ikke "vandrer" i en vinterstorm).
Spinat kan ved såning nu overvintre med rimelig sikkerhed. New Zealand-typen klarer sig ofte godt i dansk vinter.
Bladbede (og bladsennep) kan også sås nu - de kan have gavn af overdækning med fiberdug (mod sommerfuglelarver).
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Clara Andersen, 2. august 2011 kl. 23.25
Efter nyoptagne hvidløg har jeg et ledigt stykke jord. Majroer og andet har jeg sået. Jeg overvejede at så jordkløver, som er den eneste grøngødning, jeg har - men, der skal være lave ærter i bedet næste år - bliver det så ikke problematisk ??
Kan man virkelig sætte Kepa-løg nu ? Jeg troede først, det var i september ?
Skrevet af: Lone Brems, 3. august 2011 kl. 7.58
Hej Clara Andersen
Selv om man anvender grøngødning som efterafgrøde er det alligevel vigtigt at overholde sædskiftet. Det er jo en mulighed at gå helt udenfor de gængse grøngødningstyper og anvende for eksempel havre eller en af de andre kornsorter i stedet for.
Sættetidspunktet for efterafgrøder / overvintrende afgrøder afhænger blandt andet af de klimatiske forhold, hvor man nu bor.
Sætteløgene til overvintring behøver en vis mængde varme for at etablere sig ordentligt, inden vinteren sætter ind - og hos mig i midtjylland fungerer det at være lidt på forkant tidsmæssigt i forhold til de, der bor i mildere egne af landet. Det er korrekt, at andre har gode erfaringer med at vente indtil september.
Med venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvad kan man egentligt nå her i august?