Forum

Frugtlund

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thomas Vilster, 4. august 2011 kl. 11.14

Vi har et område i bunden af vores have, som vi gerne vil omdanne til en lille frugtlund med æble- og blommetræer. Vi bor i Esbjerg ca. 700m fra stranden. Hvilke sorter vil I anbefale, og hvor stor afstand skal der være mellem træerne? Vi kunne godt tænkte os at have højt græs med forskellige markblomster under frugttræerne. Vil det kunne fungerer sammen med frugttræerne?

På forhånd tak!

Mvh
Thomas

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 4. august 2011 kl. 16.53

I de første år er det vigtigt at holde græsset væk omkring stammen af de små træer, så de får en chance for at vokse lidt til uden konkurrence.

Af frugttræer kan jeg bl.a anbefale aroma, så kan I evt. have et enkelt sommeræble som rød ananas- de kan ikke holde sig ved lagring. Hvis I har god plads kan I overveje et eller flere Filippa æbletræer, æblerne kan både bruges til at spise og er også fremragende til æblekage mm.

Af blommer slår Victoriablommetræet næsten aldrig fejl, men jeg synes personligt, at blommerne på Italiensk Sveske smager bedre bedste, men ved at blande sorter opnår I bedre bestøvning og hvis den ene sort slår fejl, så kan det være at de andre klarer sig bedre.

Måske kunne du holde bier, så du også kunne få honning og god bestøvning af træerne!!!

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 4. august 2011 kl. 20.56

Hej Thomas
Først og fremmest er det vigtigt at konstatere hvilken jordbund du har - og hvilket tidspunkt du vil spise frugten på. Dernæst hvilke slags du vil have og så lige at finde de rigtige sorter, der passer både til stedet og hvad frugterne skal bruges til.
Det er mange ting på en gang - og det er vigtigt at få plantet det rigtige fra starten, fordi der går noget tid før frugterne kommer i stort antal og det der bliver lavet, gerne skulle være langtidsholdbart.
Du er velkommen til at trække på min ekspertise, og det bliver for omfattende, hvis det skal foregå på "havenyt".

www.de-gamle-sorter.dk

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 5. august 2011 kl. 9.41

Hej Thomas
Det er vigtigt at også ser på, hvilken grundstamme træerne er podet på. Du skal have en kraftig rod (Vildstamme) så tæt på kysten og så skal du også se efter om træerne er gode til at holde på frugten.

Jeg etablerede for en del år siden en frugthave bag 1. klitrække ved Skallerup Klit Feriecenter med godt resultat.

Hvis du vil vide mere om de enkelte sorter eller have yderligere at vide så se på www.gamlefrugtsorter.dk

Nyt svar til emnet »Frugtlund«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Frugtlund

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider