Skrevet af: Birgit Christensen, 5. august 2011 kl. 7.47
I vores nyovertagede (kan man sige det…) have er der 5 espalierede træer – 2 pærer og 2 blommer og et fersken. Mens jeg synes jeg har rimelig check på pærerne, kan jeg læse mig til at blommer dybest set slet ikke egner sig til espalier – så beskæringsanvisninger er beskedne. Er der nogen af jer der trods alt har erfaringer med det. Jeg beskar lidt efter bedste evne i foråret – begge træer skyder helt vildt og det ene bærer lidt i år, mens det andet kun bærer blade i store mængder… Det er ikke fordi jeg har brug for et stort udbytte, jeg vil bare gerne gøre det mest hensigtsmæssige i forhold til de ret vildtvoksende træer :-)
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 5. august 2011 kl. 9.46
Blommer er ikke så velegnede til espalier, da de ved kraftig beskæring ofte giver sig til at gro ekstra meget i stedet for at sætte frugt. Hvis endelig du vil beskære og forme træerne, skal det gøres NU i starten af august for at mindske risikoen for megen nyvækst.
Skrevet af: Birgit Christensen, 7. august 2011 kl. 11.03
Mange tak - jeg vil fluks i gang med beskæresaksen! Og den kraftige vækst den har haft i år skyldes garanteret at jeg beskar den i foråret samtidig med pæretræerne.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Blommer på espalier