Forum

Kålrabi

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne S., 8. august 2011 kl. 9.43

Jeg har i år forsøgt mig med at så kålrabi under net og der står nogle flotte planter kraftige planter som sommerfuglelarverne forsøger at gnave sig igennem, men uden den eftertragtede knold. Så hvorfor kommer der ingen knold?
Ligeledes har jeg forsøgt med knoldfennikel og de er fine heldigvis.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 8. august 2011 kl. 12.47

Hej Hanne
Mon din jord mangler kalk ? Det kan være årsagen, hvis kål ikke danner hoveder, har jeg læst. Og kålrabi er jo af samme familie, så måske er det grunden ?
Hilsen Clara

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 8. august 2011 kl. 13.25

Hej Hanne.

Hvornår er de sået? De skal have en vis alder inden de begynder at sætte roe. Til gengæld har de en meget lang vækstperiode. De gror indtil det bliver frost.

Er der ikke antydning af fortykkelse lige over jorden?
Da vi førhen dyrkede kålroer til kreaturene, var det noget af det nøjsommeste og sikre der fantes, så det med jorden tvivler jeg på.

Forhåbentlig har det været kålrabifrø, der har været i posen og ikke raps for så bliver der ingen roer. Men ha`nu lidt tålmodighed. Der kan ske meget på forholdsvis kort tid, når først de begynder at sætte knold.

Mvh. Hans

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne S., 9. august 2011 kl. 14.58

Hm 10/05 er de sået, på frøposen står at det er en nøjsom tidlig og letdyrkelig kålroe. Det er med tidlig vil jeg nu sætte spørgsmål ved når vi nu er i august og der ikke er antydning af knolddannelse men nu ser jeg tiden an resten af august og håber.
mange tak for svaret
mvh Hanne

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 9. august 2011 kl. 15.31

Det er omkring 1 md. senere såtid end der normalt blev sået kålroer, så de skal nok komme, hvis de får tid.

Mvh. Hans

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne S., 9. august 2011 kl. 17.35

Nu har jeg været ude og pille sommerfuglelarver af og jo der er en lille fortykkelse på nogle af dem så det lader til at alt er som det skal være. Jeg er nu heller ikke kendt for den store tålmodighed tror jeg.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 9. august 2011 kl. 18.29

Ja, det kan jo ikke helt sammenlignes med mine, der blev forspiret og plantet ud 7. maj. Jeg høstede allerede 20. juli en kålroe på 750 g og fornylig et på 540 g og der er flere store i bedet. - Men et af dem er plantet ud fra et sået ude 17. april, det er mindre, men jeg kan se roden. - De kan altså sagtens forspires og plantes ud.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Kruse Hansen, 10. august 2011 kl. 13.21

Hej Hanne

Jeg såede glaskålrabi i uge 14 og plantede ud 23.5.
I modsætning til tidligere blev de sat under insektnet i et højbed.
I sidste måned spiste jeg de første.
Knoldene svulmede pludseligt kraftigt op.
Kålplanter ER tidskrævende planter.
Så lidt mere tålmodighed.

Mvh Lene

Nyt svar til emnet »Kålrabi«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kålrabi

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider