Forum

Når spirerne ikke mere kan være i minidrivhuset

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christina, 24. marts 2004 kl. 11.49

Jeg blev ejer af (noget der en dag bliver) min drømmehave i august sidste år. Jeg er i fuld gang med forberedelserne til mit første forår. Haven er forsømt og her var hverken drivhus eller køkkenhave. Min mand mener at jeg kunne blive jurist på ½ år hvis jeg brugte lige så meget tid på at studere jura, som jeg har brugt på at studere have!

Vi gravede et hjørne af græsplænen op sidst på sommeren – ca. 25 m2 – til køkkenhave. Drivhuset (ca. 5 m2) bliver indkøbt i Påsken. Men jeg har jo købt minidrivhuse! Sået Artiskok, Chili, Tomater, Basilikum, Rosmarin og Timian og har mange flere frø, som ligger i kø. Mine spørgsmål er: Hvad gør jeg når nu spirerne er blevet for høje til at være i drivhuset – og hvis jeg omplanter dem til potter – hvordan kan jeg finde ud af hvor mange spirer jeg skal komme i hver potte? Skal der plastik over potterne? Og hvordan undgår jeg at ødelægge de fine rødder ved omplantning? Og skal alle planter stilles koldere når de begynder at spire?

Og tusind tak for Danmarks bedste have-hjemmeside – jeg ved ikke hvad jeg skulle have gjort uden havenyt.dk

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 26. marts 2004 kl. 22.11

Det kommer an på hvornår spirerne bliver for høje, idet jeg ikke går ud fra at de allerede er blevet det. Hvis det sker på et tidspunkt hvor det er blevet mildt og godt derude (fx om en måneds tid), kan du plante dem ud. Det gælder naturligvis kun de planter som er beregnet til friland, fx rosmarin, timian og artiskok. Basilikum, tomat og chili har det bedst i jeres kommende drivhus. Der findes dog tomater til friland.

Du kan evt. forlænge "loftshøjden" ved at tage låget af minidrivhuset og putte det ind i en oppustet plastpose af passende størrelse.

Når du omplanter til andre potter kan du forsigtig løfte de små planter op med fx en ispind. Nogle planter bryder sig dog ikke om at blive flyttet, og disse sås bedst enten på blivestedet eller i de små tørvepotter som kan lægges direkte i jorden eller i en større potte. Der findes også nogle såplader, se evt. www.havenyt.dk/artikler/inspiration/nye_produkter_til_haven/517.html.

Når du forspirer, burde det være nok med en plante i hver potte hvis du taler om små potter, der blot skal huse planten indtil senere udplantning. Du kan jo allerede ved omplantningen se om den lille plante er sund. Hvis du har flere spirer end potter, kan det måske være en god idé at plante et par spirer i hver potte og så tage livet af den der klarer omplantningen dårligst. Det kan du ret hurtigt se.

Hvis du derimod taler om store potter, eller krukker, som skal rumme planten resten af tiden, kan du sagtens komme flere i hver krukke. Jeg satte fx min basilikum i en krukke så der var ca. 10 cm mellem hver spire. Det fungerer fint og gav en hel masse dejlig basilikum.

Jeg håber du kan bruge disse råd fra en 2. års-haveejer. Sidste år var jeg også blank, men lige som du "studerede jeg til jurist på et halvt år"! Og har gjort flittig brug af denne fremragende hjemmeside :-)

Nyt svar til emnet »Når spirerne ikke mere kan være i minidrivhuset«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Når spirerne ikke mere kan være i minidrivhuset

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider