Forum

Forskellige jordbær-plante-spørgsmål

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 19. august 2011 kl. 14.48

I år har jeg for første gang haft jordbær-planter i haven. Hermed lidt nybegynder-spørgsmål (som jeg ikke har kunne finde svar på i diverse jordbær-artikler her på siden):

1)
Flere af jordbærplante-bladene har fået rødlige pletter. Hvad skyldes det - og er det et problem?

2)
Jeg er imponeret over planternes evne til at formere sig med udløbere. Er vi enige om, at _alle_ udløberne _skal_ fjernes hver sensommer? Det er noget af et arbejde ...

3)
Kan jordbær-planter gro og trives på en skråning/skrænt?

4)
Kan man etablere et nyt jordbær-bed "i" sort plastic/dug, så man undgår ukrudt?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B.J. Nielsen, 19. august 2011 kl. 15.44

Hej
Røde blade på jordbærplanter har jeg hvert år, det betyder vel bare at platens blad er udlevet, ja alle udløbere skal fjernes de er jo plantens børn og mor giver al energi til afkommet ;-)
Jeg selv luger grundigt for ukrudt mellem planterne hvert forår, sidste gang når de starter blomtring, herefter lægger jeg baner af sort fiberdug mellem rækkerne, det bliver liggende indtil udløbere skal klippes, så ikke megen ukrudt der.
Husk at du skal gøde godt efter klip af udløbere, gødning skal undgåes i foråret.
Om jordbær kan gro på en skråning, ja hvorfor ikke.
God fornøjelse til næste år med mange flotte bær.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 19. august 2011 kl. 17.21

I 70´erne og vist enkelte steder nu, dyrkede jordbæravlerne deres bær på en 30-50 cm høj jordvold beklædt med sort plast. Jordbærene blev sat i små huller i plasten.

Fordele:
Mindre eller intet ukrudt mellem planterne,
En mere bekvem plukkehøjde,
Tidligere modnede bær idet jorden bliver hurtigere varm under plasten.

Etablering af vold og plantningen foregik/går med maskiner, men mon man ikke ville kunne skabe noget lignende manuelt?

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 19. august 2011 kl. 18.07

Tak for jeres fine respons.

F.s.v.a. røde blade, så bemærker jeg, at også nogle af de små ny-etablerede også har blade med røde pletter, så jeg tænker det er noget sygdomsagtigt noget ...(?)

Nyt svar til emnet »Forskellige jordbær-plante-spørgsmål«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Forskellige jordbær-plante-spørgsmål

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider