Forum

Brune tomater

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 24. august 2011 kl. 20.28

Hej. Hvad er der galt med vores tomater i år? Selve planterne var meget længe om at komme i gang, og en overgang troede vi, at de nærmest var gået ud. Tomaterne har brune pletter, og det er både røde og grønne. Jeg har prøvet at skære det af, og bruge dem alligevel, men de rådner i løbet af en dags tid. Må man bruge tomaterne, når de har haft brune pletter, eller skal de bare kasseres, og det var så det!
Inge

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. august 2011 kl. 22.35

Hej Inge -

der har desværre været gang i kartoffelskimlen i år, og det lyder til at være det, der rammer dine tomater.

Hvis frugten først er ramt, er der ikke noget at stille op, og den er lige til at smide væk. Man kan være heldig og redde et begyndende angreb ved at fjerne alle angrebne blade, så de ikke kan sprede smitten til frugterne, men det skal være helt i starten af angrebet...

Vi er mange, der har måttet smide en pokkers masse tomater ud i år - ØV!

mvh
Anja

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 25. august 2011 kl. 7.26

Hej Anja.

Tak for svaret. Mange blade har faktisk set meget syge ud. Vi har pillet en del blade af hen ad vejen, men ikke alle. Bare surt, når man troligt slæber vand til dem . De står i kapilær kasser, men sådan har sommeren i år jo været.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Andersen, 25. august 2011 kl. 9.29

har også ramt mit drivhus, men mærkelig nok kun
de planter som er plantet i kapilærkasser.

alle andre tomater er ok

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Dorthe Bak, 26. august 2011 kl. 14.01

Det er rigtigt kedeligt med gråskimmen i drivhuset. Jeg var udsat for det for 2 år siden. Man må ikke have tomater i drivhuset op til 2 år efter eller også skal alt jord udskiftes. Der skal gøres rigtigt godt rent i drivhuset efter og alligevel kan det gå galt igen. Det er selvfølgelig ikke så svært med kapilærkasser, men der findes to tomatplanter, som er resistente overfor kartoffelskimmel og dem har jeg sat i år med stort held. Den ene er en klasetomat købt i bilka fra Weibulls og den har nr. 8617
Den anden er en lille tomat, der ikke skal passes for sideskud, men den fylder meget og den hedder Losetto og er købt hos Thomson og Morgan. Beregn lang leveringstid. Køb den eventuelt nu og gem dem til næste år.
Venlig hilsen
Anne-Dorthe Bak

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. august 2011 kl. 16.54

Hej Anne-Dorthe -

det er nu ikke helt rigtigt, hvad du skriver...

Tomaterne får ikke gråskimmel fra jorden, men på grund af en for høj luftfugtighed og planter, som står for tæt, så fugten ikke kan slippe væk.

Indrømmet - det har ikke været let i en fugtig sommer som i år - men det, der skal til, er udluftning, udluftning og udluftning med både dør og vinduer åbne hele døgnet fra sidst i juni/først i juli og resten af sæsonen og evt. en blæser, som kan tørre planterne en gang imellem.

Og når vinduerne nu står åbne, kan kartoffelskimlen, som ikke er den samme som gråskimlen, lige finde ind, da den kommer via sporer i luften, som flyttes rundt med vinden... Så er det om at finde de dårlige blade og få dem klippet af, inden den breder sig. MIne tomatplanter har ikke voldsomt mange blade tilbage nu pga. kartoffelskimmel, men jeg har masser af frugter siddende, som ikke nåede at få skimmel.

Mht. til at skifte jord, så skifter jeg aldrig jorden i mit drivhus, og det fungerer fint (har haft drivhus i 23 år). Jeg skraber allerhøjst nogle cm af og efterfylder med lidt kompost - ingen grund til at gøre mere!

Mvh
Anja

Nyt svar til emnet »Brune tomater«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Brune tomater

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider