Skrevet af: Inger Abildgård, 18. september 2011 kl. 12.34
Jeg har købt en nyttehave på Amager og vil meget gerne have et æbletræ i haven. Pladsen til træet er 4.5x4.5 meter og er på tre sider omkranset af hæk og hegn. Jeg har valgt Discovery, men grundstamme skal jeg vælge. I de plantecentre, jeg har spurgt, har de kun podet Discovery på MM106, som er en stamme med middelkraftig vækst. Men går det mon an, eller bliver træet for stort?
Sunrise er også et dejligt æble, som kunne være et alternativ.
Forudsat at det ikke bliver for stort. Er der i dette forum nogen erfaringer med Sunrise og hvilken grundstamme, man bør købe?
med venlig hilsen
Inger Abildgård
Skrevet af: Boi Jensen, 18. september 2011 kl. 15.43
Hej Inger
Grundstammen bestemmer ikke kun størrelsen af træet, men også træets sundhed, sammen med sorten.
Du kan ved beskæring og formning af træet selv bestemme hvor stort du vil have træet.
Synes det er vigtigt at finde en sort, der giver dig en god lang spisesæson, og samtidig finde ud af om det skal være en sort, du kan købe æblerne hos grøntafdelingen.
I almindelige plantecentre har de normalt kun en slags grundstamme - og det burde ikke være sådan, men det er en måde at holde varelageret nede på et acceptabelt niveau.
Der er så mange andre muligheder end de 2 du nævner og husk at jo senere sorterne modner, jo bedre har de en chance for at smage, simpelthen fordi de har fået lov at hænge længere i frisk luft, sol og regn. En sort som Filippa, der kan spises fra omkring midt i september og holder til jul, er også et forrygende godt spiseæble og har du mod på at plante på vildstamme, lave lidt sommerbeskæring, kan du holde det på den oplyste plads. Det er en af de sorter, du normalt ikke kan købe i butikkerne.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Mette Lund, 18. september 2011 kl. 20.36
Størrelsen afhænger også af vækstforholdene og af træsorternes vækstkraft.
Beskæring er også med til at holde træet i den størrelse man ønsker.
Vi har selv et Aroma æbletræ med MM106 grundstamme og det ser ikke ud til at blive større end de mål du nævner. Jeg holder selv meget af Aroma-æblet.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Æbletræ til lille have