Forum

Hyld forvekslingsmuligheder?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: M. Iversen, 19. september 2011 kl. 19.09

Hej!

Jeg har nogle vistnok selvsåede planter i min have, som jeg mener er hyld, men er der nogle forvekslingsmuligheder?

Hvordan kender man forskel på f.eks. sommerhyld og hyld? Da jeg bor på landet, så er sommerhyld muligheden desværre til stede, da jeg ikke er 100 % sikker på om planterne er selvsåede eller ej.

De mørke bær frister, men jeg vil jo nødig forgifte nogen. :)

Mvh.
May

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 19. september 2011 kl. 20.24

Sommerhyld er en staude.
Alm hyld er et træ.
Så hvis du kun plukker de sorte bær fra et træ med flerårige grene, kan der ikke ske forvekslinger.
Anne Marie

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Iversen, 19. september 2011 kl. 21.08

Mange tak, Anne Marie. :)

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla H., 3. juli 2013 kl. 16.30

Hej Anne Marie

Nu er jeg ret ny i alt det med have, så når du siger sommerhyld er en staude, vil det så sige, at alle dele over jorden forsvinder hvert år? Jeg har også en selvsået hyld, der kom for 2 år siden nu, og jeg vil jo gerne være sikker på, det er en almindelig hyld, der kan laves saft af, inden jeg serverer det for mine børn :)

Mvh. Camilla

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 3. juli 2013 kl. 20.51

Det ligner bestemt alm. Hyld, som kan bruges til saft.
Ellers måske et foto af. hele træet?
Der står om stauden, at den er max 1,8 m høj.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Iversen, 3. juli 2013 kl. 21.49

Nu er jeg blevet lidt klogere i de to år der er gået siden jeg stillede det oprindelige spørgsmål. Min hyld viste sig at være den rigtige slags og vi har mæsket os i hyldebærsaft og syltetøj. :)

Der er to forvekslingsmuligheder med alm. hyld, og det er sommerhyld og druehyld.

Druehylden kender man ved at blomsterne sidder mere i en ægformet klase end skærmform, samt at bærrene er røde, og skærer man en gren over, så er marven rødbrun, mens hylds marv er hvid.

Sommerhyld er lidt mere vanskelig, men den skulle heldigvis være forholdsvis sjælden i Danmark. Man kender den ved at den har smallere blade, og mindre blomsterstande (de er nogle gange svagt lyserøde, men kan også være hvide). Efterår og vinter bliver blade og stængler røde, så måske du kan huske om din plante skiftede farve i vinters?

Her er et link, som måske også kan hjælpe:
fri.tv2.dk/dyr-og-natur/2013-06-18-pas-p%C3%A5-maven-undg%C3%A5-denne-hyld

Husk at selv ved alm. hyld så bør man kun spise blomsterne og de helt modne bær.

Mvh.
May

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. juli 2013 kl. 21.59

Duften af hyldeblomsterne bør ikke være til at tage fejl af - den er jo ret karakteristisk :)

Nyt svar til emnet »Hyld forvekslingsmuligheder?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hyld forvekslingsmuligheder?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider