Skrevet af: K.S. Rasmussen, 29. september 2011 kl. 18.30
Jeg overvejer at anskaffe mig et "Kirkes" blommetræ og et andet godt blommetræ til at bestøve dette. Efter at have læst meget på emnet på nettet er jeg kommet lidt i tvivl da jeg læser mange steder på diverse planteskole hjemmesider at "victoria" og "opal" er rigtig gode bestøvere, men efter hvad kan læse af andres erfarring med "kirkes" har de stadig ringe/ingen bæring år efter år selvom det bliver bestøvet af et "victoria" blommetræ.
Så fandt jeg langt om længe en anden bestøvningsoversigt der nævner kun 3 træer til at bestøve "kirkes" nemlig den allerede nævnte "Opal", "Ive" og "Reine Claude Noire". Altså ingen "victoria" bliver nævnt som god bestøver.
Mit spørgsmål er da om nogen har et kirkes træ med forholdsvis god bæring? og hvilken bestøver der bliver brugt?
Jeg er også ret hooked på "Ive" blommetræ så det kunne være rart at vide om den virkelig er en god bestøver så jeg kan skaffe mig to af mine yndlingsblommetræer.
Linket til bestøvningoversigten:
www.vesterskovgaard.dk/brochurer/Blommer-Bestoevningsoversigt.pdf
Skrevet af: Boi Jensen, 29. september 2011 kl. 21.18
Hej K.S. Rasmussen
Helt klart kan Victoria bestøve Kirke, problemet er bare om de blomstrer samtidigt. Det gør de ofte, men bestøvningen vil altid blive bedre, hvis der også er andre gode bestøversorter i nærheden. Det er sådan at de selvbestøvende i såvel blommer som kirsebær - altid er gode bestøvere - også for andre sorter.
Der er altid problemer med Kirke, hvis den står på et kuldeudsat sted - og det ændrer den gode bestøvning ikke på. D.v.s. du skal være sikker på at du ikke bor et sådan sted, for så vil du altid få ganske få blommer på Kirke træet. Ofte oplever vi hos os i det vestjyske, at Kirke ikke giver blommer og det er helt sikkert kulde i blomstringsperioden, hvorimod der ikke er de store problemer hvor træerne står på lunere steder, f.eks. på øerne øst for Lillebælt.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: K.S. Rasmussen, 29. september 2011 kl. 22.33
Jeg bor på sydsjælland og min grund er faktisk en gammel frugtplantage med æbler og blommer. Tror det var svensk sveske og reine claude der var dengang. Jorden er godt leeret og kaltholdigt så tror jorden er god til blommer.
Tak for svaret, men tror du så at Ive ville være en super bestøver til mit kirkes ellers skal jeg gå opal?
Skrevet af: K.S. Rasmussen, 29. september 2011 kl. 22.34
opal er jo selvbestøvende og det er ive ikke
Skrevet af: Bente Madsen, 30. september 2011 kl. 9.15
Jeg ved ikke om det er relevant i denne her sammenhæng, men du skal være opværksom på at Opal blomstrer ret tidligt. Det har jeg selv erfaret da jeg plantede et Opal for at det skulle bestøve Italiensk svedskeblomme. Jeg havde læst mig til, at det skulle være en fin bestøver og det mente de også på planteskolen, hvor jeg købte træerne. De blomster bare ikke samtidigt i min have. Jeg drøftede problemet med den lokale frugtplantage, hvor de foreslog jeg plantede en victoria. Jeg har endnu ikke fundet plads til victoriatræet endnu, så jeg kan ikke sige om det virker
mvh
Bente
Skrevet af: K.S. Rasmussen, 30. september 2011 kl. 11.18
Det havde jeg også lidt en opfattelse af at blomstringen havde en del at sige. Jeg har i hvertfald plads til mere end de to træer så jeg kan sagtens plante andre sorter for at sikre en god bestøvning.
Skrevet af: Boi Jensen, 30. september 2011 kl. 17.28
hej K.S. Rasmussen
En helt anden mulighed er at pode et par eller flere sorter ind i velplacerede grene i træet. Så kan bierne ikke undgå at finde forskellige blomster og samtidig er det en spændende beskæftigelse at lave træer med flere sorter på.
Driftsikker er den i hvert fald.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kirkes Blommetræ med god bæring?