Forum

Hvor længe kan bønner hænge?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob Nyholm Jessen, 3. oktober 2011 kl. 20.05

Hej
Er der nogle der kan fortælle mig hvor længe man kan have bønner hængende på planten?
Kan planten dø uden at det skader bønnerne? Eller skal de tages inden planten visner ned og derefter tørres?
Det drejer sig om stang-, pral- og buskbønner af forskellig slags og de er tiltænkt både som bønner til næste års såning, men også til tørring til vinterforrådet:)
Håber der er nogle der kan hjælpe mig.

Mvh Jakob

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 3. oktober 2011 kl. 20.40

Hej Jakob Nyholm Jessen

Den bedste hjælp får du nok ved at kigge lidt rundt i artiklerne på Havnyt's arkiv under fællessøgeordet "bønnefrø" - du har masser af tid her i efteråret til at gøre erfaringer med forskellige plukketidspunkter, modning, anvendelse osv.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 4. oktober 2011 kl. 19.30

Hej.
Du kan i princippet lade dem hænge indtil frosten tager dem.
Det betyder ikke noget at moderplanten er død-idet modningen blot kræver et tørt og luftigt klima.

Med den vejrudsigt der er p.t. vil jeg nok høste dem inden weekenden og opbevare dem et tørt sted i tynde lag før jeg bælger hele molevitten til næste års såning...
Ustadigt koldt fugtigt vejr giver ofte gråskimmel på bælgene og så er det ofte for sent.
Bælgene er til at høste, når de er lidt " runkne " og har skiftet farve fra grønne til gullige.

Iøvrigt fik jeg idag en ret af egne Borlotti bønner blended med hvidløg og olie som tilbehør til bryststykkerne af Peking and -det kan stærkt anbefales og var meget bedre end hummus.
Problemet er bare, at det kun var et lille forspil til det jeg købte Peking anden til-nemlig at lave den perfekte Peking and suppe, som jeg får på den lokale kinesiske restaurant.

Det er åbenbart nærmest umuligt at få denne opskrift og selv på Nettet stemmer den ikke helt overens-så hvis nogen har et bud og erfaring hermed hører jeg gerne nærmere.
Beskrivelse : Geleagtig, klar, chili, forårsløg og enkelte mikroskopiske stykker and.

Iøvrigt må Borlotti bønner være opfundet til den økologiske have, af en eller anden skaber der har fået en rigtig god ide!

www.borlotti.com/

Nyt svar til emnet »Hvor længe kan bønner hænge?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvor længe kan bønner hænge?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider