Forum

Jordtræthed for frugttræer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: K.S. Rasmussen, 5. oktober 2011 kl. 10.16

Jeg undrer mig lidt om jordtræthed, da jeg ved min grund for omkring 25 år siden blev brugt som frugtplantage og jeg ikke ved hvor der i forvejen har stået de forskellige frugttræer.
Så jeg ville spørge om jordtræthed går væk af sig selv, nu når det mindst er 25 år siden at de træer er fældet og revet op af jorden?
Ville gerne plante nogen nye blomme- og kirsebær træer nemlig

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 5. oktober 2011 kl. 13.24

Når der er gået 25 år siden der sidst var frugttræer på stedet, kan du roligt plante frugttræer igen uanset, hvor de tidligere har været plantet.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 5. oktober 2011 kl. 16.23

Hej K.S.Rasmussen
Enig med Villy, men vil lige gøre opmærksom på at jordtræthed normalt kun er et stort problem i forhold til "Rosenslægten", hvortil roser, æbler, pærer, tjørn, røn og en hel masse, der ikke har den store betydning i forhold til disse. Efter de nævnte, bør man ikke umiddelbart plante æble- og pæretræer, da de bliver væksthæmmet.
D.v.s. i dit tilfælde vil der ikke have nogen betydning for blommerne og med kirsebærtræerne er det sådan, at kun hvis der har stået kirsebær træer podet på fuglekirsebær, kan der være tale om jordtræthed for kirsebær, og det er nok ikke særlig sandsynligt. Derfor selvom det havde været kort tid siden, der havde stået frugttræer på grunden, ville det for dig, ikke betyde noget, dette af hensyn til alle andre, der vil plante æble efter æble, rose efter rose - o.s.v.

Normalt siger man at vil vi plante samme type plante efter den foregående, bør vi skifte mindst en trillebør fuld jord - eller gerne mere i plantehullet, ellers vil det nye træ blive væksthæmmet.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K.S. Rasmussen, 5. oktober 2011 kl. 16.32

Tak for de to hurtige svar begge to. Rigtig god info.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 5. oktober 2011 kl. 17.11

For at ophæve jordtræthed kan man et til to år plante Tagetes minuta og andre enkelte andre tagetes. Når der er tale om frugttræer foretrækker jeg Tagetes minuta, som kan blive op til 3 meter høj og går næsten lige så langt i jorden, hvis denne er løs. Når den har fået kan planten incl. den 5-6 cm tykke stamme findeles og graves ned i jorden for at øge effekten ved brugen af tagetes.

Nyt svar til emnet »Jordtræthed for frugttræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jordtræthed for frugttræer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider