Skrevet af: Mette Lund, 6. oktober 2011 kl. 15.44
Mit 5 år gamle æbletræ er blevet skævt- vestenvinden har vist en finger med i spillet! Kan jeg rette op på det, eller er det for sent?
Det er et lille Ingrid Marie æbletræ.
Skrevet af: Maj-Britt B., 6. oktober 2011 kl. 17.04
Hej Mette.
Vi har samme "problem", men vi har bundet en snor i det for at rette det op, så jeg vil egentligt også gerne ha svar på det spørgsmål....om det hjælper....?
Skrevet af: Lilium J., 6. oktober 2011 kl. 18.57
Man kan " skævbeskære " træet så man fjerner flere grene i læsiden. En god ting er dog som anført at sætte en kraftig stolpe som træets hovedstamme bindes ind til.
Sjovt nok har jeg det modsatte problem med et kvædetræ der absolut vil hælde 45 grader vest-det er dog det eneste træ ud af mange der har denne tendens og vestenvinden er en virkelig modstander for oprette træer i vindudsatte områder.
Skrevet af: Henry G., 6. oktober 2011 kl. 20.52
Hej Mette og Maj - Britt Det kan lade sig gøre at rette et lille træ op, ved forsigtigt at spænde en bardun fra træet til en fast genstand, evnt. et stort træ eller en mur snarest, så det ikke "vælter" mere, lad det stå til foråret til grosæsonen begynder, hvorpå i kan stramme bardunen 5-8 cm. med en fire - fem dages mellemrum, så kan rødderne nå at følge med, uden at ødelægge vandoptagelsen, når træet er rettet helt op (gerne lidt extra) skal det bindes op til en pæl, der er stærk nok til at holde roden FAST. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Maj-Britt B., 7. oktober 2011 kl. 8.37
Hej H.G.
Hm....vi har sat en tyk "elastiksnor" i som er bundet fast til vores rækværk.
Men vi har rettet det HELT op....er det for meget?
Og Lillum....der er ingen læside...det står frit....
Skrevet af: Henry G., 7. oktober 2011 kl. 16.01
Hej Maj - Britt Når i nu har rettet det lille træ helt op, kan i se næste år, om det har taget skade, men sørg for at roden ikke kan bevæge sig, det må toppen derimod gerne (elastiksnor)
Hilsen Henry G.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Skævt æbletræ