Forum

Rødbeder

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birgit H., 27. oktober 2011 kl. 21.36

jeg ville ønske jeg kunne li rødbede men mine smagsløg tænker jord hver gang je gspiser dem, båd dem på glas og når de bages i ovnen. Andre derhar mystiske smagsløg som jeg der evt. kende r en anden sort der har en anden smag?? Kunne være lækkert mednoget i haven næste år som kan blandes i når jeg lave rrodfrugteri ovnen

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 28. oktober 2011 kl. 10.36

Hej Birgit H

Nu tør jeg jo ikke komme med forslag - for mine smagsløg er nok forskellige fra dine.....

Men der er en håndregel, som er værd at huske på: Jo tidligere i væksten, høsten af rødbede sker, jo mindre udpræget er den jordede smag. Det betyder at det er umagen værd at så flere (mindre) hold rødbeder hen gennem sæsonen, for at have mulighed for at høste rødbederne i bordtennisbold-størrelse. Også til gemmebrug går det an med de små rødbeder - men det kræver frostfri opbevaring i en beholder, hvor rodfrugten dækkes med let fugtigt sand (ellers tørrer rødbederne ud og bliver runkne).

Du kan blive inspireret til at afprøve andre rødbedesorter, som smager meget forskelligt, ved at skrive "rødbedesorter" i søgefeltet øverst her på Havenyt's side.
Der dukker artikler op skrevet af Karna Maj, Camilla Plum og der er henvisning til Gourmethaven, som forhandler frø af mange slags rødbeder.

Jeg håber, du finder frem til den / de sorter, der kommer til at være "super" i dine ovnbagte retter !

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eduardo Monza, 28. oktober 2011 kl. 16.48

Hej Birgit,

Ja som Lone siger er der tidspunkter at høste rødbederne så de mister jordsmagen. Jeg håber du kan finde frem til nogle gode opskrifter og komme til at kunne lide dem, for rødbeder er super lækre og sunde. Eksempelvis ovnbagte med olivenolie og rosmarin og urter.

www.nordjyske.dk/livsstil/sundhed/forside.aspx?ctrl=10&data=219%20%2C3466770%2C2855%2C3

www.bt.dk/sundhed/roedbeder-styrker-konditionen

Nyt svar til emnet »Rødbeder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Rødbeder

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider