Forum

Ny køkkenhave på tidligere hestfold

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: R. Nielsen, 2. november 2011 kl. 18.32

Jeg har overtaget en tidligere hestefold (ca 2000m2), hvor jeg på en del af arealet vil starte en køkkenhave til alle de grove og pladskrævende køkkenurter. Der befinder sig en del omsat hestegødning og ret meget frisk gødning. Oprindelig havde jeg tænkt at få pløjet det eksisterende græs pløjet ned, men er det en god idé at pløje noget af den omsatte gødning ned nu. Jeg kan jo ikke rigtig så en efterafgrøde på nuværende tidspunkt. Skal jeg lægge den friske gødning i depot og bruge den til foråret?
Der er meget lidt halm i gødningen.
Jordtypen er en alminde lerjord - ikke al for stiv.

Græsdækket er meget sparsomt da folden aldrig er udlagt til græsning, men det vil jo være dejligt at slippe af med mest mulig ukrudt i vinter.
Jeg har masser af erfaring med køkkenhaver i mindre udstrækninger, men jeg fornemmer at hvis dette lidt større projekt skal lykkedes , kan jeg bruge lidt fagligt og praktisk input- så jeg håber på lidt hjælp .

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. november 2011 kl. 19.05

Lad det ligge til foråret.
Jeg kan slet ikke se fordele ved at pløje arealet nu.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 2. november 2011 kl. 21.24

Hej.

jeg ville under alle omstændigheder pløje nu, hvor det er rigtig godt at køre, og der kan laves et godt arbejde.

Der er fordele ved at efterårspløje:

Jorden får tid til at sætte sig og skørne af frost.

Hvis der skal forårspløjes, er det en betingelse at man venter til jorden er tilstrækkelig tør. Det kan så medføre en kraftig udtørring, hvis der kommer noget rigtig tør forårsblæst i april måned.

Alt i alt ville jeg pløje græs og møg ned inden ret længe.
Jordtemperaturen bliver nok inden længe så lav, at omsætningen går i stå, og dermed bliver risikoen for udvaskning minimal.

Mvh. Hans

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. november 2011 kl. 5.45

Hej Hans

Tænker du konventionelt landbrug eller økologisk køkkenhave på maksimalt 2000 kvadratmeter?

Sort, nypløjet lerjord frem mod en vinter vil uværgeligt give udvaskning af de eksisterende salte, dyrelivet (mikro og makro) sat tilbage og jorden klaskes sammen af nedbøren i løbet af de næste 5 - 6 måneder.

Skal der pløjes nu, vil jeg helt klart stille den forudsætning, at arealet dækkes med halm eller andet organisk.

Til foråret kunne der sås og plantes i frilagte så- og planteriller, hvor halmen er skubbet til side.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 3. november 2011 kl. 9.47

Hej Tom.

Først: Jeg kender ikke det pågældende stykke jord, hvor leret det er, og hvor meget vegetation der er. Så det bliver helt generelt omkring jordbehandling enten det er på den ene eller anden side af havehækken.
Jeg ved af bitter erfaring, hvordan det mange gange går, hvis man forårspløjer jord med noget lerindhold. Det bliver knoldet og ubekvemt. Så er det bedre helt at lade være, men så er der bøvlet med gammel vegetation.
Jeg ville tage det som en engangsforestilling at pløje det her i efteråret, og så gå lidt på kompromis med økologien. Så er der til foråret en ren, bekvem og passende fast jord at starte med, hvor der kan laves det ideelle såbed til forskellige ting.
En ting man skal vide, hvis man vil pløje: Det bliver aldrig bedre af, at jorden bliver mere våd.

Mvh. Hans

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: R. Nielsen, 3. november 2011 kl. 10.34

Hej Tom og Hans
For 10 år siden ville jeg jo have startet med at sprøjte al græs og ukrudt væk- det vil jeg selvfølgelig ikke gøre i dag. Men jeg ved, at jeg ikke får noget ordentligt udbytte til næste år, hvis ikke jeg gør noget drastisk for at kommer af med græs/ukrudt . Det er et område der ligger lidt højt, så det ikke specielt fugtigt. Vi har ofte kun kort tid om foråret, hvor vi kan lave en fornuftig jordbehandling. (Vestmøn) Personligt tror jeg mest på at pløje dette efterår som en engangsforestilling og lægge noget af den gødning der er halmholdig ud som dyne .

Resten af gødningen kan vel så sættes op til kompost.

MVH
Rigmor

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. november 2011 kl. 17.37

Hej Rigmor

Husk dynen :)

Hvis du ikke er kender effekten af vinterdynen, så prøv at lade et område være nypløjet og udækket og dæk det øvrige med 5 - 10 cm halm. Brug 10 cm, hvis der ikke er ret meget møg i.

Hvis du aldrig har set / oplevet denne forskel, skulle du gøre dig selv den tjeneste at lave forsøget. Tro mig, det er lærerigt....

Du kan evt. beskrive resultatet her i Havenyt til foråret....

Nyt svar til emnet »Ny køkkenhave på tidligere hestfold«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Ny køkkenhave på tidligere hestfold

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider