Forum

Gipsplader som jorddække?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Robert Kristensen, 17. november 2011 kl. 22.02

Hej
Er det en god idé at afdække et område i græsmark med gipsplader som vinterdække?
Jeg har set at pladerne er Ph 7 og svagt opløselige.Og de indeholder ingen miljøskadelige stoffer.Calcium sulfat er det kemiske stof deri.
Om foråret kan jeg så bore huller til planter.
Er det ønsketænkning?
MVH
Robert Kristensen

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. november 2011 kl. 6.34

Det var dog en syg idé langt væk fra min opfattelse af begreber som natur, miljø og især økologi.

Grimt er det også - have er det ikke.

Lad hellere græsmark være græsmark inden du bliver døbt "Lille Overgaard Goods" :-D

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 18. november 2011 kl. 7.05

Nu lagede Overgård jo ikke hele plader ud, men jeg synes nu også det er en syg ide, hvorfor dog bruge sådan noget( jeg hader kemikalier).
Hvad skulle det dog gøre godt for at ligge hele plader ud, pløj da marken hvis du ikke vil se græsset

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 18. november 2011 kl. 10.48

Mon ikke Robert bare søger en nem løsning for at komme af med en græsmark, som senere skal beplantes - og har et læs gipsplader til overs?

Jeg ville heller ikke bruge gipspladerne - få dem smidt på genbrug :-)

Du kan dække det hele over med sort plastik, så skulle græsset i hvert fald gå ud. Men det er heller ikke kønt :-)

Den bedste måde:
Du kan pløje græsset ned og dække med kompost, blade og hvad du ellers har af organisk materiale. Hvis du har frisk dyregødning, så er det faktisk fint at lægge ud, så får du en overfladekompostering, der tager livet af græsset og samtidig giver næring til næste års planter :-)

Hilsen Tina

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 18. november 2011 kl. 12.51

Hej Robert Kristensen

Jeg er enig med Tina K i, at den miljøvenlige måde er at skaffe sig af med gipspladerne på anden vis og så bruge jordbearbejdning og jorddækning som gode metoder i denne vinter og fremover.

Det kan lade sig gøre at få firmaet Gips Recycling A/S til at hjælpe med afhentning og nem håndtering (man kan leje Big Bag's eller container hos dem) - firmaet afhenter genbrugsgipsplader i hele landet.

Med venlige hilsner fra
Lone

Nyt svar til emnet »Gipsplader som jorddække?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Gipsplader som jorddække?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider