Forum

Asparges

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Iben, 2. april 2004 kl. 9.27

Jeg har med stor succes sået aspargesfrø fra Impecta – "Mary Washington"- som supplement til færdige planter. De fleste steder står der at planterne skal vente med at blive plantet ud indtil næste år – men de står fine og store i hvide plastbægere i drivhuset og tanken om at plante dem om til 40 store potter og ha'dem sådan indtil næste år gør mig meget træt!

Jeg har et aspargesbed etableret i efteråret med gødning, grus og sand- der er ikke skyggen af ukrudt.

Kan jeg ikke bare plante direkte ud om en månedes tid- når drivhuset skal tømmes?

Er der nogle gode råd?

Tanken om at holde styr på planterne et år til – sørge for vand og at hunde og børn ikke vælter dem...

MVH
Henriette

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 3. april 2004 kl. 10.09

Du kan godt plante dem ud som etårige. Jeg har gjort det indtil flere gange. Normalt planter man ud i sidste halvdel af april, når de små nye skud kommer frem, og inden de vokser op til planter. Så det vil være en god ide at få dem ud af drivhuset nu og sat til afhærdning udenfor. Bliver de stående i drivhuset, udvikler de en sart top og vil have meget sværere ved at komme i gang.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 3. april 2004 kl. 10.13

Jeg glemte at skrive, at det er meget vigtigt,at rødderne ikke tørrer ud under plantning.

Læs artiklen om asparges – www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/asparges/183.html

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Muurmann, 26. april 2004 kl. 11.21

Kan man have aspargesplanter indendørs det første år? jeg har ikke drivhus, men vil gerne have asparges i et bed i min køkkenhave. Jeg har plads til dem i mit bryggers, men ved ikke om der er lys nok til at drive planterne frem der. hvor meget lys, plads osv kræver hver plante, og hvilken temperatur skal de have indtil de er klar til udplantning?

hilsen Helle

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 4. maj 2004 kl. 13.35

Jeg skal flytte fra et gammelt hus med et dejligt stort aspargesbed. Kan jeg mon flytte lidt aspargesplanter med til det nye sted?

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 5. maj 2004 kl. 9.58

Nye aspargesplanter planter man omkring 1. maj, når man kan se de første skud i jordoverfladen.

Hvis dine aspagesplanter er gamle, så tvivler jeg meget på, at du kan flytte dem med succes. Under alle omstændigheder vil du ikke kunne høste af dem næste år. De skal have fred til at komme sig oven på en flytning – hvis de altså overlever den. Hvis jeg var i din situation, ville jegkøbe nogle nye 2. års planter, så jeg hurtigt kunne få et nyt aspargesbed til fuld høst om et par år. På den måde får du et bed med unge planter, som vil kunne give asparges de næste 10–20 år.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Ravn Kristensen, 31. maj 2006 kl. 23.34

Jeg vil gerne flytte gamle aspargesplanter, for ellers går de nok til alligevel. Grunden hertil er at de gror (i vold) tæt op ad mark med masser af kvik og jeg kan næsten ikke styre det mere. Iøvrigt vil jeg gerne have dem tættere på huset – altså ind i haven – gerne blandt mine stauder eller lign.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helmuth Petersen, 2. juni 2007 kl. 19.50

Jeg har søgt mange steder efter aspargesfrø, men ikke fundet nogle. Er det, fordi årstiden er forkert, eller kan nogen fortælle mig, hvor jeg kan købe frøene? Jeg er ellers også interesseret i unge planter til udplantning, hvis man kan købe dem et eller andet sted. Hvem kan hjælpe mig? Det drejer sig for mig om grønne asparges.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 3. juni 2007 kl. 22.07

Her kan du køber Mary washington
froebutikken.dk/product.asp?product=5

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ragna Heide, 14. august 2007 kl. 22.07

Hvad sker der, hvis man planter asparges om efteråret?Eller kan de kun fås om foråret?

Nyt svar til emnet »Asparges«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Asparges

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider