Forum

Pilsorter til hjælp mod vandproblemer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 7. januar 2012 kl. 14.21

Hej

Jeg har siden jeg overtaget en nyttehave prøvet at bekæmpe et vandproblem i min have. Har gjort flere tiltag som højbede og er begyndt på små faskiner. Mit næste træk er så at plante noget pil da jeg har hørt at den drikker meget vand. Nogen som har en god sort og evt. hvor den kan købes?

Venlig hilsen
Kasper Nylander

1 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 7. januar 2012 kl. 17.52

Pil drikker ikke mere vand end andre løvtræer, og slet ikke om vinteren, hvor vand kan være det største problem.
Hvis det rigtig skal batte noget er sitkagran et super drænene træ både sommer og vinter.
Det kan klippes som hæk eller lade det gro frit. Evt stamme det op.
Andre stedsegrønne som cypres og thuja drikker også en del.
Anne Marie

2 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 7. januar 2012 kl. 21.39

Okay ved du eller andre hvor man kan købe noget??

3 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 7. januar 2012 kl. 21.48

Og hvis den skal bruges som hæk hvad er planteafstanden og hvordan skal den passes og klippes.. Kan den klippes i alle højder?

4 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 7. januar 2012 kl. 22.13

Skriver lige igen igen.. Kan tåle at stå i vand over jorden?. Kan se man kan købe grene fra den på bl.a. hos
www.skovplanter.dk/planter/gran---sitkagran-(picea-sitchensis).aspx
Den skal bruges til hæk og gerne vokse hurtigt, hvordan plantes stiklingerne?

5 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 8. januar 2012 kl. 9.47

Hvis der er meget plads, så kunne poppel også være en ide. Nogle popler gror rigtig stærkt og er meget grådige når det gælder næring og vand.

6 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. januar 2012 kl. 10.30

Hej Kasper -

der er en masse vejledning om plantning på det link, hvor du har fundet planterne - måske skulle du bare læse lidt mere der?

Så vidt jeg kan se, sælger de kun planter - ikke stiklinger?

mvh
Anja

7 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 8. januar 2012 kl. 10.38

Den planteskole, du linker til sælger gerne planter til dig. Og det er fine 3 års træer.
Som hæk skal du nok bruge 2 pr m. Husk handsker, da de stikker.
De kan klippes som alm hæk i alle højder, men skal nogle af dem have lov til at blive store træer, så de drikker rigtig meget vand, skal du ikke klippe toppen. Den kan skyde 1m om året, og den tåler vinteroversvømmelse.
Poppel drikker ingen vand om vinteren heller.
Anne Marie

8 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 8. januar 2012 kl. 11.24

Okay ja fik godt læst på hjemmesiden manglede kun planteafstanden og så det med vand.. Hvis nu hækken ikke må være højere end 1,80 og 1,20, drikker de så overhovedet nok til at det giver noget?? På siden står der noget med de ikke tåler vårfrost, hvad betyder det..??
Beklager aller spørgsmålene men er meget glad for svarene det er svar man ikke kan finde andre steder på nettet har læst hele dagen igår.

9 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 8. januar 2012 kl. 11.26

Kan den også tåle sommeroversvømmelse? Hvis vi får en sommer som den forrige så er der garanti for oversvømmelse i min have?

10 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 8. januar 2012 kl. 13.23

Det betyder kun noget i skovbruget, hvor frosne nye skud kan gøre værdien af gavntræet lavere.
Til hæk klipper du jo alligevel de nye skud væk.
Sommerregn gavner kun træet, også som hæk.
Men et stort træ drikker jo mere end en hæk. Det er antallet af nåle der giver forskellen. Det er derfra fordampningen sker, sommer og vinter.
Løvtræer fordamper kun om sommeren og kan kvæles af stående vand i hvileperioden.
Du er altid velkommen til at spørge. Vi er her for at hjælpe.
Anne Marie

11 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 8. januar 2012 kl. 17.24

Så den skal bare passes ved at klippes i toppen når den når den ønskede højde, og så i siderne henover året. Hvornår er det bedst at klippe den og hvor smal kan den klippes? Kan jeg plante den nu, hvor jeg har vand over jorden i haven??
Tak for alle de gode svar er en stor hjælp.

12 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 8. januar 2012 kl. 18.13

Når Kasper taler om, at han har prøvet med små faskiner, så lyder det jo til at hans vandproblem er mere end bare våd jord i perioder ?
For mig lyder det som et problem der er større end div. planter kan klare alene. Og som Anne Marie skriver, så drikker de samme planter jo nok ikke nævneværdigt i den periode hvor vandproblemerne typisk er værst.
Umiddelbart syntes jeg ikke det er gode råd til Kasper - han vil formentlig have lige så store vandproblemer selv om han får plantet som foreslået.
Det lyder mere som om der er behov for egentlig dræning til en eller anden recipient som kan aflede vandet.
Kasper jeg syntes du skal ta' en snak med en fagmand inden du kaster dig ud i forsøg som måske alligevel ikke batter. Så er det bedre at gribe om ondets rod og få det gjort rigtigt første gang.

13 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 8. januar 2012 kl. 23.04

Altså de faskiner jeg laver er nogle hjemmelavet rør lavet af hønsenet og stivet af med runderinge af jern og så dækket med noget fiberdug så der ikke løber smuds i rørene.. har ikke lavet så meget endnu. Sidste sæson tjekkede jeg selv hvor vandet gik til. Det gjorde jeg ca. 1-2 måneder efter at det værste regn i sommeren var overstået.. der kom der først vand i hullet da jeg var over en meter nede.

Tror helt sikkert at jeg skal snakke med min forening om at vi måske skulle finde på noget dræning eller plante nogle store træer. Tror desværre ikke pengene er til en fagmand og de dyrer løsninger de nu kan finde på, så må håbe det andet rækker.
Bed også lidt mærke i, at de i sommers sagde at jorden var mættet med vand så tænker at der er svært at dræne sig ud af det problem, såfremt sommeren skulle gentage sig. Omvendt er det heller ikke sikkert at hækken er nok, men måske der så bliver hurtigere tørt.
I det jeg har lavet højbede så kan jeg i det mindste stadig dyrke grøntsager som det er nu.
Hvis der er nogen som ved hvordan vandet strømmer i jorden fx hvis man har et hul, hvad det så bevirker, må i meget gerne skrive. Med det mener jeg bl.a. om vandet i hullet er på niveau med vandet i jorden.
Håber nogen kan give et input på den lange smøre

14 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 9. januar 2012 kl. 8.37

Overfladevandets strømning i jorden er afhængig af de lokale forhold.
Så prøv at se, hvordan nabohaverne bliver gjort brugelige. Spørg om, hvordan de har gjort. For det er vel ikke kun et problem i din have.
Snak med foreningen. De må jo kende problemet fra før.
Sitka,cypres og thuja tørrer mest i de øverste lag (80cm-100cm), da de har skive-rod.
Anne Marie

15 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 9. januar 2012 kl. 10.16

Altså jeg bor i bunden af en bakke før en sti.. Her til vinter er det først inden for den sidste uge der er blevet oversvømmet. Men dem på toppen af bakken har også våde grunde i sær en hvor han har gravet en rende rundt. Derfor jeg tænkte om mig gjorde sig selv en bjørnetjeneste ved at lave dybe hullet og render?
Ved at der ofte om vinteren er oversvømmet nede hvor vi min grund ligger, men ved ikke om det er værre i år, tror det lidt fordi min jord er så sammenpresset visse steder. Det er svært at få foreningen til at gøre noget, så derfor jeg selv ville se om jeg kunne gøre noget..

16 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 9. januar 2012 kl. 12.16

Det blev vidst noget volapyk i midten af indlægget. Mente:
Jeg tænkte derfor om jeg gjorde mig selv en bjørnetjeneste ved at lave dybe huller og render. Specielt fordi jeg ikke har dækket dem med andet end fiberdug og et træ-gangareal.

17 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 9. januar 2012 kl. 20.50

Har læst lidt mere om dræning og det kræver vi har et sted at føre overskudsvandet væk, hvilket ikke rigtig er mulig uden et større gravearbejde. Skal alligevel have plantet hæk og sitkagran synes at være fornuftigt. Men kunne jeg plante dem nu hvor der er vand over jorden?

Tror jeg kombinerer det med at så store dele af min have til med grøngødning som vokser dybt ned blandet med andre grøngødninger, før jeg nok sår noget græs til næste år.

Tvivler på at de lodrette huller jeg har lavet hjælper noget, andet end at lede vandet fra andre haver til mig også er jeg jo lige vidt. Så vidt jeg kan se skal man også hellere lave er reservoir under jorden, så overfladevandet ikke også siver ned i hullerne.

Udover om jeg kunne plante nu, skulle jeg så også bare gøre
som i det indlæg 11 jeg skrev med hensyn til pasning?

18 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 11. januar 2012 kl. 18.30

Vi klipper vore sitka-hække i feb.marts hvert 5.-6.år,skiftevis den ene side og 2 år senere den anden side.
De er 5-6m høje og ½m brede.
Hvis du studser dem den første sommer i siderne, bliver de meget tætte.
Jeg tror ikke du kan lave plantehuller under vand, men må vente til noget af overfladevandet er sivet væk.
Den første sommer skal planterne have luft i jorden for at gro fast.
Anne Marie

19 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 11. januar 2012 kl. 19.25

Okay ser godt ud må desværre ikke lave hækken højere end 1,80 m. Selvom den ene er en nordside uden tilstødende have. Må vente til marts måske og håbe at det passer med vandet er væk.. håber de stadig har grannet der. Kan den tåle at stå i det de kommer med den i et stykke tid? Tusind tak for hjælpen det har været en stor hjælp.

20 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 15. januar 2012 kl. 9.07

Ring eller mail til Esper Thygesen på planteskolen og aftal reservation,antal og levering, så du er sikker på at få dine planter til marts.
Du kan altid henvise hertil.
Anne Marie

21 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 18. februar 2012 kl. 7.51

Hej igen
Er begyndt at tænke over om sitkagran overhovedet drikker mere end fx andre stedsegrønne planter, hvis man kun vil have en hæk højde på 1,2 - 1,8 meter, som er klippet pænt i siderne?
Hvis det er antallet af nåle/blade som gør den store forskel, har andre stedsegrønne vel den samme mængde grene/nåle pr. overfladeareal.
Der skal selvfølgelig også tages højde for at den skal kunne tåle at stå i periodevis vand, er sitkagran den eneste som kan det?
Grunden til jeg tænker over dette er fordi sitkagran jo stikker meget, og derfor måske ikke er så praktisk i en lille have på 200 kvadratmeter. Håber nogen har et input til alt dette.

22 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Frederiksen, 18. februar 2012 kl. 8.17

Vi har også en lavtliggende have med vandproblemer, men vi har
tacklet problemet lidt anderledes. I stedet for at ærgre sig over en sumpet del af græsplænen har vi gravet et stort hul og kaldt det en sø :-)
Nu har vandet et sted at rende hen, og resten af haven er faktisk blevet mere tør, plus vi glæder os over frøer, tudser og salamandre der yngler deri, mener også at have hørt at tudser spiser snegle, så det er vel endnu en fordel.

Hilsen Anders F.

23 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 20. februar 2012 kl. 0.06

Ville jeg også gerne have hvis jeg havde pladsen. Problemet er nok at grunden ikke ligger lavt men som sidste stop inden en offentlig grussti, som spærrer for alt vandet, så det ikke kan kan videre. Men ville sku være skøntmed en lille sø, så vil man også få en større mangfoldighed af dyr i haven.

Nyt svar til emnet »Pilsorter til hjælp mod vandproblemer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Pilsorter til hjælp mod vandproblemer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider