Forum

Hjælpeplanter i køkkenhaven,

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anni Andersen, 10. januar 2012 kl. 17.05

Er der noget med, at nogle planter kan hjælpe mod skadedyr i køkkenhaven?

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Hansen, 11. januar 2012 kl. 14.09

Der er da Tagetes som kan plantes sammen med løg for at forvirre løgfluen.

Venlig hilsen Lotte

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. januar 2012 kl. 19.02

Hej Anni

Det er simpelthen et superspændende emne og jeg vil opfordre alle, som har egne erfaringer, til at fortælle om det.

Jeg afprøvede i mange år kombinationen af løg / gulerod, som efter sigende skulle forhindre "orm" i gulerødder. Den effekt har jeg ikke set.

Tagetes hører jeg ofte om, men jeg har ikke prøvet, da jeg ikke har problemer med nematoder, som vist nok er det problem tagetes kan gøre noget ved.

Igen: Har du / I _personlige_ (lad nu være blot at Google og lægge link ind her - vi kan alle søge på Google) erfaringer med "Hjælpeplanter" - altså planter mod skadedyr?

Fortæl, fortæl, så vi kan afprøve i den kommende sæson :-)

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 12. januar 2012 kl. 13.42

Hejsa !
Ja , det er så ikke køkkenhave jeg har, men drivhus.
Og jeg såede tagetes i en stor potte derinde....havde ingen skadedyr !
Måske var jeg bare heldig, men fik det råd og det skulle da prøves ;0)

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 14. januar 2012 kl. 9.16

Tagetes skulle vist hjælpe, både mod nematoder, som ikke kan tåle deres rødder, men også ved at dufte meget kraftigt, så skadedyr bliver forvirrede.

Jeg har ikke selv systematiske erfaringer med hjælpeplanter, men jeg har altid en sværm af morgenfruer i køkkenhaven, fordi de selvsår, og en del får lov at blive stående. Jeg har ikke de store problemer med skadedyr, udover Kålsommerfuglens larver.

At plante løg og gulerødder sammen hjælper, men der skal være væsentlig flere løg, end der er gulerødder. F.eks 2 rækker løg for hver række gulerod.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anni Andersen, 14. januar 2012 kl. 18.09

Så hver anden række i køkkenhaven skal bare være tagetes? :0)

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 14. januar 2012 kl. 20.49

HæHæ
Ja det er måske løsningen - ikke helt forkert. Men det hjælper at plante tingene ind i mellem hinanden. En helt bed med ensartede afgrøder er ret nem at finde for skadedyrene, mens de kan være lidt forvirrede hvis de lige skal finde favoritmaden mellem en masse kraftigt duftende blomster eller skelne bladene fra hinanden når der er mange forskellige.
En mirakelkur er det ikke, men hjælper det gør det.

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 7. april 2012 kl. 14.37

Jeg har med stort held brugt tallerkensmækkere i drivhuset.
Siden jeg for 4 år siden beyndte at have tallerkensmækkere mellem de øvrige planter i mit lille drivhus har jeg hverken haft spindemider eller bladlus. En anden god ting ved tallerkensmækkere er at de selvsår sig flittigt (i drivhuset) og jeg derfor sjældent behøver nye planter.
Det skal nævnes at jeg sår mine agurker selv, da min erfaring er at købe agurker ALTID har spind...

/Helle

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Vetter, 8. april 2012 kl. 9.34

Hej Anni
Her lidt fra mig og mit første indlæg her på havenyt.dk
Hjælpeplanter i køkkenhaven: Det skal jeg helt sikkert prøve iår.

Med dette i baghovet:Giftfri skadedyrsbekæmpelse - Giv nyttedyrene gode betingelser i din have.

Så syntes jeg, at vi skulle have meget mere fokus på dette emne, istedet for pr. automatik bare at købe/sprøjte med eksempelvis gift...
Så nu gælder det hele haven, men i urtehaven vil jeg for første gang også have blomster i rækker og eller i krukker lige ved siden af: morgenfruer-honningurt-isop.blå-sar, vinter- Kinapurløg+Basilikum som får lov at blomstre-Dild-Timian-alm.røllike, hvidløg, mv. Alle som skulle have gode egenskaber.

Men nu prøver jeg i år og tilpasser mig så løbende.

Jeg tillader mig at smide to links, hvor jeg har skrevet lidt mere om nyttedyr på orkide forum, som jeg også har de del af.
forum.orkideer.dk/viewtopic.php?t=2667

Og her min urtegave igennem 2010-2011
forum.orkideer.dk/viewtopic.php?t=2088

Ja, flere af blomsterne er sået i små potter og står inde, så nu glæder jeg mig bare til at komme ud/igang;-)

hilsen
vetter

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Jensen, 10. april 2012 kl. 22.53

Tagetes og basilikum i drivhuset vil holde rigtigt mange skadedyr ude.

Sidste år prøvede jeg med isop ved mine kål, men uden erfaring med kål, fik jeg sat dem for tæt på, og kålen kvalte isopen. Den skulle eftersigende holde kålsommerfuglen væk. Det samme med salvie, som jeg vil afprøve i år.

Det med løg og gulerødder, har jeg ladet mig fortælle at der skal mindst 4 gange så mange rækker med løg som med gulerødder før det giver noget. I stedet for løg, har jeg ladet mig fortælle at kaffegrums drysset ned i rillen hvori man sår, skulle holde orm væk fra gulerødderne.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 11. april 2012 kl. 22.51

Jeg har kun haft drivhus i 2 år, og har også haft en tallerkensmækker til at gro i et hjørne af drivhuset. Jeg ved selvfølgelig ikke, om det er den, der er årsagen, men der har i hvert fald ikke været angreb af nogen form for utøj.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Betina Hjorth, 12. april 2012 kl. 6.34

Hej

Jeg må lige spørge om der er andre planter der kan hjælpe med at holde sygdomme / skadedyr ude af mit drivhus ?

Har nu hørt om Tagetes, Tallerkensmækker og basilikum.

Jeg syntes det er enormt spændende, at drivhuset kan dyrkes giftfri. Det jeg ønsker at dyrke i mít nye drivhus og spiselige ting. Børnene (og os selv) skal ikke fyldes med gift fra den mad vi spiser.

Mit kæmpestore, helt nye og dejlige drivhus er blevet færdig for 14 dage siden. Jeg kan ikke vente til den bugner af sunde giftfrie grønsager og frugter. Jeg har købt mange forskellige slags frø. (hos Camilla Plum)
Så jeg får brug for rigtig meget hjælp, af alle i folk med haveerfaring.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 12. april 2012 kl. 9.33

Pudsigt, det med tallerkensmækkere. jeg har opgivet at have dem i haven, altså på friland godt nok, fordi de virkede som en magnet på nogle gråblå bladluslignende insekter i modbydelige mængder.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 12. april 2012 kl. 10.05

Jeg har hørt at Kantbæger skulle være effektiv mod mellus i drivhus. Der er bare det problem, at de kan blive ret store, så i mit lille drivhus holder jeg mig til Tallerkensmækker

Nyt svar til emnet »Hjælpeplanter i køkkenhaven,«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hjælpeplanter i køkkenhaven,

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider