Forum

Plantekasser

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lonnie G., 13. januar 2012 kl. 10.58

Hejsa,
jeg vil gerne lave nogle plantekasser til min køkkenhave i træ, men er i tvivl om hvilket slags træ jeg skal bruge. Tænker lidt på at bruge lærk men ved ikke om det i så fald skal smøres med noget?
Håber nogen kan hjælpe..

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 13. januar 2012 kl. 15.15

Hej Lonnie,
Jeg er også i gang med at få lavet højbede / plantekasser. Og (sibirisk) lærk er et godt bud. Hvis du "maler" dem med linolie, forlænger du levetiden med nogle år. Det optimale er nok at bruge robinie-træ, men så vidt jeg forstår, er det ret dyrt. Men det holder i 30-40 år.
mvh
Elsebeth

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Salina Bruun, 15. januar 2012 kl. 7.21

Jeg har fulgt i min fars selvbyggerifodspor.

Han brugte nogle overskudsbrædder der var "nøgne" dvs ikke behandlet med noget, byggede sit højbed, malede dem inde og ude og satte tykt plast på indersidernes kanter.

Disse højbede og kasser holder endnu uden råd osv.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. januar 2012 kl. 9.28

Jeg er heller ikke sikker på, at det er den ideelle løsning med plast. Jo - bedene holder formentlig længere, men man kan jo ikke vide, hvilke stoffer, plasten afgiver til jorden.

Og når man nu vil undgå det trykimprægnerede af samme årsag, så er man jo lige vidt, hvis der i stedet dukker noget op fra den plast, som man har brugt.

Man bør i hvert fald undersøge nærmere med den specifikke plast, hvis man har tænkt sig at bruge den løsning :)

Mine højbede er ret enkle - bygget af oliebehandlet FSC-træ fra en bunke sandkasser, som jeg købte meget billigt. Det er rammer, som ligger oven på jorden, kun fæstnet to steder på langsiderne. Jeg regner med, at de holder 5-7 år, og så vil de blive løbende udskiftet med lærk, eller hvad jeg nu kan finde på. De ældste har ligget i 3 år nu og ser ud til sagtens at kunne holde i hvert fald lige så længe igen, så det går altså ikke så stærkt...

Men emnet er allerede behandlet her på havenyt flere gange, så søgefunktionen kan også give nogle svar:

www.havenyt.dk/artikler/inspiration/miljoevenligt_trae/270.html

www.havenyt.dk/soeg/?q=h%F8jbede&g=spoerg_eksperterne

Her et billede af et højbed - før jeg fik lagt fliser uden om:

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 17. januar 2012 kl. 8.06

Vi har højbede i lærk i vores køkkenhave og de holder rigtig fint.

De blev bygget for 6 år siden og det har endnu ikke været nødvendigt at skifte så meget som et enkelt bræt.

Vi behandlede dem ikke da de blev lavet og de er ikke behandlet siden, for noget af det jeg godt kan lide er at de får en meget naturlig sølvgrå patina, som falder godt ind i "naturen".

Vores bede er ret høje - vel omkring 60 cm. og er opbygget med et skelet hvorpå der er sat klinkbeklædning i lærk. Det er pænt og det holder. Bedene er generelt omkring 1 meter brede og i forskellige længer fra 1 til 2 meter. De står faktisk bare som kasser på jorden, med en flise under hver hjørnestolpe, så der er ikke nedgravede stolper, og det fungerer uden problemer.

God fornøjelse med dine kommende højbede - det er en skøn måde at dyrke køkkenhave på.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lonnie G., 17. januar 2012 kl. 8.16

hej trine, tusind tak for svaret.. Jeg har efter alle de andre og dette indlæg besluttet at bygge det i lærk uden at smøre det med noget.. Og vi havde også talt om ikke at grave stolperne ned, så det er jo rart at høre at det er en god løsning..

hilsen Lonnie

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lonnie G., 17. januar 2012 kl. 8.20

hej elsebeth,

tusind tak for dit svar. Jeg har efter de svar jeg har fået valgt at jeg vil bruge lærk. Endnu engang tak fordi du ville hjælpe mig.
hilsen Lonnie

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thule Jessen, 17. januar 2012 kl. 10.15

Dette er mit første indlæg i dette forum og da emnet interessere mig meget - får du lige et link, som bekræfter, at lærk er et godt valg. Men husk at levetiden forlænges når det er kernetræ og i en kraftig kvalitet.

vot.teknologisk.dk/8197,3

Jeg overvejer at lave et højbed i ceder træ - det skal prøves.

Thule Jessen

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Petersen, 17. februar 2012 kl. 9.33

Hej Lonnie
I sommers havde jeg jordbær og ærter i køkkenhaven, og det var også i kasser, og er ret sikker på at det var eg. Det fungerede i hvert fald rigtig godt, og de står der endnu :)
Så jeg satser bestemt på at tage dem i brug igen i den nye sæson, så jeg kan godt anbefale eg, men hvad siger i andre? Har i prøvet noget lignende ?

Mvh
_____
Martin
http:www.nettraening.dk

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Kaufmann, 29. september 2012 kl. 0.09

Jeg har brugt ganske alm. høvlet forskalling lavede det for snart 5 år siden, og det holder endnu, jeg har dog givet det 2 gange olie behandling udvendig.

Nyt svar til emnet »Plantekasser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Plantekasser

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider