Skrevet af: Mette Pedersen, 20. februar 2012 kl. 16.24
Hej
Jeg håber det er den rigtige tråd jeg skriver i
Jeg har set mange steder at man skal blande sand i jorden (når det er anført). Jeg vedbare ikke hvad slags sand man skal bruge. Jeg går ikke ud fra at det må være strandsand (pga saltet)
Tak på forhånd
Mvh Mette
Skrevet af: Tom Andersen, 20. februar 2012 kl. 18.53
Hej Mette
Du kan bruge flisegrus og er det en tung lerjord, som skal forbedres, så brug vasket grus - der er lerpartiklerne vasket ud.
Er det et større areal, vil du med fordel kunne få det leveret af en vognmand. I mindre mængde kan du hente et trailerlæs hos et velassorteret byggemarked/ trælast.
Det er lidt sjovt det der med sand og grus. Sand er for mig strandsand - intet andet. I Vestjylland har haveejerne jo en anden opfaattelse af sand! Grus for mig er flisegrus (vasket eller ej), mens grus for en lystfisker (Ørredens gydegrus) er stenca. i størrelse med valnødder :-D
Skrevet af: Henry G., 20. februar 2012 kl. 20.37
Hej Mette! Sand bliver brugt til at forbedre lerjord så vand og evnt. næringsstoffer bedre kan optages. Havsand skal være saltfrit, og kan blandes i såjorden. Når det er til haven, bruger mange det billige fyldsand man køber hos en vognmand, men så skal man have garantier for, at der ikke er rester af padderokke rødder i, brug hellere størrelse 0/2 vasket sand til græsplæner, og 0/4 til køkkenhaven.
Hilsen Henry G.
Skrevet af: Mette Pedersen, 21. februar 2012 kl. 8.05
Kan man købe det i mindre mængder?
Og mange tak for svar :D
Skrevet af: Tom Andersen, 21. februar 2012 kl. 11.56
Ja, men hvor lidt skal du bruge?
Skrevet af: Mette Pedersen, 21. februar 2012 kl. 13.13
Jeg ved det ikke endnu, har først lige overtaget haven.
Så jeg skal lige have kigget på om jorden overhovedet har brug for det.
Bonus spørgsmål; hvad er blandingsforholdet ca.?
Skrevet af: Henry G., 21. februar 2012 kl. 17.14
Hej Bente! Ang. tidligere svar, i 0/4 vasket sand findes små
granitsplinter, der kan være uønsket når børn leger på græs-
plænen, derfor størrelse 0/2, gerne et lag på 3 cm årligt, når jorden er meget leret/hård gerne et par år.
Urtehaven vil også gerne have løs muldjord, derfor kan man i lerjord blande 0/4 sand 2-3 cm årligt og kompost når du har samlet noget af det i løbet af året.
Hos "min" vognmand kan jeg købe en spandfuld sand/grus
efter ønske. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Tom Andersen, 21. februar 2012 kl. 17.21
Hej Mette
Keder du dig?
Det går helt sikkert over når du kommer i gang med haven og så har du nok relevante spørgsmål til den tid :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Sandblandet jord