Forum

Er der noget, der kan gro i skyggen?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nina Gabelgaard, 29. februar 2012 kl. 0.44

Jeg drømmer om at få etableret noget køkkenhave. Planen er indtil videre nogle højbede på havens mest solrige plads.

Vi har en del skyggefulde steder i haven, som vi ikke bruger til noget fornuftigt, kan vi evt. plante noget spiseligt der?

På forhånd tak :-)

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. februar 2012 kl. 6.57

Hej Nina -

prøv at søge på Skygge i søgefunktionen - så kommer der en masse artikler og spørgsmål/svar frem om både spiseligt og ikke spiseligt :)

mvh

Anja

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 29. februar 2012 kl. 11.08

Hej Nina

Prøv at se Jens Thejsens artikel om skovhave:
www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/den_naturlige_have/1016.html

Grønsager skal helst have sol størstedelen af dagen, og ingen af dem kan vokse helt i skygge. Men nogle kan vokse, hvor der kun er sol en mindre del af dagen. Rabarber kan gro i ret meget skygge, purløg kan gro i delvis skygge, persille og bladselleri kan også vokse med skygge en del af dagen - men de giver ikke så stort et udbytte som ude i fuld sol. Solbær og ribs kan også give lidt bær, hvis de vokser under træer med kun lidt sol.

Hvis du kan læse engelsk er der masser at finde om forrest garden - her en artikel om en spiselig skovhave:

www.motherearthnews.com/Organic-Gardening/2007-08-01/Plant-Edible-Forest-Garden-Permaculture.aspx

Mange hilsener
Karna

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 29. februar 2012 kl. 15.47

Hej Nina.

Brombær trives rigtig fint i halv skygge og skygge. Har flere sorter i min have mod nord og de får kun morgen og aften sol og sommeren. Har 9 stk. som i alt giver 7-10kg bær. Sorterne: Thornfree, Lock Ness og Navaho er dem jeg har og alle er uden torne og giver fine store brombær.

Mvh.

Michael

Nyt svar til emnet »Er der noget, der kan gro i skyggen?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Er der noget, der kan gro i skyggen?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider