Forum

Kommentarer til »De første salatblade kan høstes«

På denne side finder du kommentarer til teksten De første salatblade kan høstes. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette, 11. april 2004 kl. 20.48

Forrige år havde jeg en del salatplanter i haven, der fik lov at gå i frø. Det resulterede i et grønt tæppe af små fremspirede salatplanter. Nogle af disse flyttede jeg ind i drivhuset i efteråret, hvor de alle har overvintret fint – med fiberdug over i kolde perioder. Her til foråret har de rigtig fået fart på, og vi har høstet frisk salat siden midten af marts. Sorten er en, jeg har fra Frøsamlerne. Den hedder Baquie og er måske ekstra hårdfør.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan, 13. april 2004 kl. 9.32

Hej Havenyt.

Sidste år forsøgte jeg at så salat for første gang. Det gik også meget fint bortset fra jeg på et senere tidspunkt stod med 120 færdigudviklede salathoveder...

Det har jeg lært af nu.

Såningen skal planlægges. Mit problem er at jeg kan ikke få salatfrøene fra Lollo Rosso til at spire.

Iceberg – Grand Rapids – og Rucola spirer fint.

Jeg sår i rengjorte 1/2 mælkekartoner med så og priklejord. 3 frø i hver som dækkes af 5–10 mm fuglesand. Jeg holder temperaturen under 20 grader.

Hvad gør jeg galt?.

M.v.h. Jan

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 13. april 2004 kl. 10.12

Hej Jan

Hvis du har prøvet flere gange, og det er samme jord og samme forhold du spirer alle salatsorter under, så er det ikke dig, der gør noget galt, men salatfrøene,der har mistet spireevnen. Normalt spirer de bare dårligere, men det sker – heldigvis meget sjældent – at frø slet ikke spirer.

Salatfrø hører til de frø, som bevarer spireevnen ret kort, så hvis det er frø fra sidste år, er det sikkert forklaringen. Hvis man opbevarer frø fra det ene år til det andet, så skal det ske et tørt sted og gerne også køligt. Når du køber frø kan det desuden være flere år siden de er høstet – de skal bare opfylde kravet til spireevne på salgstidspunktet, så derfor er det ikke altid at de spirer så godt de følgende år. Især ikke de frø, som i forvejen bevarer spireevnen i ret få år.

Er det nyindkøbte frø, så kan du jo prøve at klage i forretningen.

Læs også den her artikel:
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/froe_og_saaning/481.html

Med venlig hilsen
Karna Maj

Nyt svar til emnet »De første salatblade kan høstes«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »De første salatblade kan høstes«

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider