Forum

Kommentarer til »Saml vand i brusekabinen«

På denne side finder du kommentarer til teksten Saml vand i brusekabinen. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Thomassen, 14. april 2004 kl. 9.56

Det er selvfølgelig godt at spare på vandet, men her synes jeg vi bevæger os under bagatelgrænsen: 4 personer i husstanden, der hver går i bad 1 gang i døgnet vil på denne måde kunne opsamle 2920 liter koldt vand på et år. Med en pris på ca. 30 kr per kubikmeter vil besparelsen være 88 kr per år. Denne besparelse vil jeg godt undvære for at slippe for gulvspanden i brusekabinen og det bøvl, der følger.

Mvh

Søren Thomassen

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 23. april 2004 kl. 11.10

Spild handler vel ikke kun om kroner og ører, men om at man ikke bare skal frådse med ressoucerne, hvis det kan undgåes – og hvis man har tid – det er selvfølgelig et prioriteringsspørgsmål!

Jeg syntes at det er en rigtig god idé og jeg vil straks sætte en spand ved vores bruser!

Tak for det gode råd!

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Robert Larsen, 27. april 2004 kl. 19.27

Jeg vil nu nok give Søren Thomassen ret i det han skriver...Jeg oplevede noget lignende da jeg var på besøg hos familie og villa have et glas koldt vand-jeg lod vandet løbe og fik at vide at det skulle samles op til blomster vanding?

Jeg mener at så længe ikke interesse går over til fanatisme...

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 28. april 2004 kl. 7.35

Der er jo også et helt andet aspekt. Især småplanter, som dem vi har ude i udestuen til forspiring, bryder sig ikke om koldt vand. Vandet fra spanden er automatisk tempereret til stuetemperatur og derfor velegnet til vanding.

Skulle man først lade vandet løbe indtil det blev tempereret, er besparelsen med spanden dobbelt :-)

Men det kommer naturligvis an på hvor lang tid der går før vandet bliver varmt. Hos nogle kommer det med det samme, hos andre går der lang tid.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tony Bülow, 28. juli 2004 kl. 15.31

Værdien af det man gør skal ikke altid findes i kroner og øre, men i glæden ved det man gør.

Indianerne har et ordsprog, der siger at den der spytter på jorden, spytter på sig selv og bare fordi der endnu findes vand i overflod i vores land, bør det udnyttes hvor man kan.

Vi skal ikke langt sydpå for at finde lande hvor frisk drikkevand fra vandhaner ikke findes, så derfor er det en god ide at genbruge alt det vand man kan.

Tanken med at samle vandet i spande kan virke krævende, men da de fleste badeværelser i dette land har et vindue og gennem det eller via et rør i muren kan man jo bortlede det ubenyttede rene vand til en palletank, hvorfra man så kan aftappe vandet til sin have, det er kun fantasien der sætter begrænsninger, selv vil jeg arbejde videre med denne spontane ide, afledt af debatten her, da mit badeværelse er hævet en ½ etage over grundplan og derfor er egnet til en sådan indretning.(Der skal selvfølgelig tages hensyn til frost osv, men mon ikke en vandlås indendøre kan holde afløbet frostfrit, ellers må man lade være med at samle vand når det er for koldt, jeg hører gerne nærmere hvis der er nogle der kan tænke ideen videre).

Tak for det gode tip

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ida Hamburger, 2. juni 2007 kl. 22.23

Det er et glimrende råd med spanden i bruseren, og det er faktisk ikke besværligt – jeg har gjort det i 1½ måned nu. Samtidigt har jeg en stor kande i køkkenet som jeg samler vand i imens jeg venter på at det bliver koldt nok til at drikke eller varmt nok til at vaske op i. På den måde kan jeg samle 5–12 liter vand på en dag. Mine planter trives, og jeg kan vande hver dag med god samvittighed.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens., 5. november 2007 kl. 21.32

Det er da meget nemmere at sætte en plast tønde under tegrendens nedløb, så får du masser af blødt vand som er uden kalk til dine planter. Det er også fint til at vaske bil og vinduer med, da det ikke sætter kalkpletter (du behøver ikke at polere efter).

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Vestergaard, 19. april 2010 kl. 22.54

Vi har taget konsekvensen og lavet en altandør i badeværelset ved bruseren, og en lille træterrasse med lidt hegn om udenfor. Når man så vil bade tager man bruseren med ud, og nyder haven under det varme vand. Kan bruges selv i frostvejr - hvis det ikke blæser for meget...

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 21. april 2010 kl. 0.34

Vi boede engang et sted, hvor vandet skulle løbe ENOOORMMMT lang tid før det blev varmt, så da satte vi en stor balje ind i brusekabinen til at opsamle vandet i. Og det vand brugte vi både til blomstervanding og til toiletskyl.
Det blev til en vane, som nu på 20'ende år hænger ved.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 30. april 2010 kl. 12.16

Det er godt når man kan spare på naturens nautrlige resourser! Og hvis man selv tager initeativ, ja da bliver det i det lange løb ej nødventigt med en hævet pegefinger fra tredjemand!

Mvh Eivin (^_^)

Nyt svar til emnet »Saml vand i brusekabinen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Saml vand i brusekabinen«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider