Forum

Kommentarer til »Spiretemperatur og spiretid«

På denne side finder du kommentarer til teksten Spiretemperatur og spiretid. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Møller, 18. april 2004 kl. 22.22

Man kan finde målinger af jordtemperaturen i forskellige landsdele (i 10 cms dybde) her:

www.kjl.dk/jordtemperatur.html

Mvh. Eva Horn Møller

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 16. marts 2007 kl. 10.16

Linket vist ovenfor virker ikke mere, men den kan i stedet ses her:
www.landbocentrum.dk/showarticle.asp?KatID=15&SubKatID=&SubID=&ArtID=273

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Simonsen, 18. april 2008 kl. 22.45

Hvis det er litt lokal frost til 0 grader blir frøene da jeg har plantet ødelagte hvis jeg har dem ute om nettene jeg tok dem ut idag når det gjelder agurk,melon,salat,gresskar.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Madsen, 1. april 2009 kl. 10.43

Aktuel jordtemperatur kan nu findes på:
www.gefion.nu/Jordtemperatur.htm

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Pedersen, 13. april 2010 kl. 10.00

Hej

Jeg har som nybagt haveejer et grundlæggende spørgsmål til begrebet spiretemperatur. Vi er i gang med at anlægge køkkenhave og glæder os rigtig meget til det forhåbentligt gode resultat senere på sæsonen. Vi har fået anskaffet et jordtermometer til at måle jordtemperaturen i haven. Så vidt jeg kan forstå skal det gøres i 10 cm's dybde. Men jeg kan se at der er ca. 5 C forskel på jordtemperaturen nat og dag (5 C om natten og ca. 10-11 C om dagen her i Birkerød for tiden) Hvilken temperatur skal man gå efter, et gennemsnit måske?

Tak for hjælpen

MVH
Lene

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 13. april 2010 kl. 14.45

Hej Lene

Det er et gennemsnit regnet over hele døgnet, og skal det være præcist, skal du have flere målinger hen over døgnet.

Du kan se de officielle målinger på Planteinfo.dk her er også en prognose 5 dage frem:

www.planteinfo.dk/IntrNet/broker.exe?_service=PI&_server=172.23.173.222&_port=5005&_sessionid=PbjxtrFdL52&_Program=saslib.firstpage.sas&Item_ID=2&save_forside_grafik=4

Her kan du se, at jordtemperaturen i dag er lige omkring 7° C i Nordsjælland.

Til såning af de tidligste afgrøder kan du overdække jorden med fiberdug og på den måde få i hvert fald to grader varmere jord og desuden et beskyttet mikroklima.

Med venlig hilsen
Karna

Nyt svar til emnet »Spiretemperatur og spiretid«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Spiretemperatur og spiretid«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider