Forum

Kommentarer til »Stiklingeformering af storfrugtet blåbær«

På denne side finder du kommentarer til teksten Stiklingeformering af storfrugtet blåbær. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lonnie U., 8. juni 2012 kl. 9.33

Hvad er en halvmoden gren? :-)

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lonnie U., 8. juni 2012 kl. 9.35

Eller skud!!! Ups :-)

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. juni 2012 kl. 10.13

Det er dem, der ikke er blevet træagtige endnu.

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lonnie U., 8. juni 2012 kl. 11.04

Okay tak :)
Er der forresten nogen der ved om det med at de skal være i surbundsjord om det er vigtigt/nødvendigt? og så skal man vel også stikke stiklingerne i surbundsjord?

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rebecca Toubøl, 8. juni 2012 kl. 17.55

Du skal stikke dem i spagnum, det er vigtigt at det er porøs (gennemfugtet) jord.

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kjartan Annesen, 28. april 2020 kl. 10.12

Tak for en hurtig og let vejledning til formering af blåbær. Jeg er interesseret i at vide om det er samme fremgangsmåde for solstik? Jeg har lykkedes med at sætte nogle i jorden, men de kæmper og jeg gad godt at kunne sørge for at de fik et ordentligt rodnet inden de kom i jorden.
Hvornår på året er det bedst at tage stiklinger fra solstik og ville det være okay at sætte dem i kokos? (med eller uden gødning?)

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 28. april 2020 kl. 11.28

Hvordan kæmper?

Min erfaring er at solstik er meget let at stiklingeformere. Klip en gren som er et sted mellem "blyant og fed tusch" tyk og 20 cm lang. Stik den i jorden så der stikker 3-5 cm op. Den bedste tid tror jeg er sidst på vinteren så snart frosten går af jorden.
Du kan også nedkroge solstik.

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kjartan Annesen, 28. april 2020 kl. 11.38

Hej Claus - tak for hurtig kommentar. Med kæmper mener jeg at de er længere tid om at sætte blade og skud en den solstik de kom fra, trods at de har mere sol og bedre jord og jeg er mere ihærdig med at holde dem fri for højt græs...

er det helt galt at forsøge en stiklingeformering nu? Der er nogle grene fra den store solstik som jeg bliver nødt til at klippe af, for at kunne komme omkring den i haven.

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. april 2020 kl. 12.57

Jeg har lavet solstik for 2 år siden og de har både fået frost og tørke og alligevel klarede den.
Så de kan tåle virkelig meget.

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 28. april 2020 kl. 14.42

Hvis du alligevel skal klippe busken så ville jeg da give det et skud. Jeg tror jeg ville sætte dem i en spand vand et sted i skyggen og så først plante dem om i jord når jeg så lidt roddannelse.

Både nye og gamle skal selvfølgelig vandes godt indtil de får fat og der evt. begynder at komme lidt vand fra himlen.

Hvis de gamle stiklinger viser livstegn tænker jeg at de nok skal komme efter det. De kan jo ikke vokse som en veletableret busk før de har haft tid til at danne et ordentligt rodsystem.

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 28. april 2020 kl. 20.50

Claus
Planter sætter en slags rødder i vand og en anden i jord - så det er en rigtig dårlig ide at starte i jord og så skal planten til at lave de rødder bagefter, som den har brug for i jorden.
Den rette fremgangsmåde er at sætte dem i den jord, det nu kræves for at planten kan sætte rødder, ofte dække med hvid plast og sørge for ikke for meget sol, hvis det så gøres på det rigtige tidspunkt, er der rigtig mange ting, der vil lykkes at få rod på.

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 28. april 2020 kl. 20.51

Der skulle have stået så det er en rigtig dårlig ide at starte i vand !!!

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 28. april 2020 kl. 21.38

Hej Boi. Det jeg mener er at man kan sætte dem i vand indtil man lige kan se roddannelsen begynde. Der kommer sådan nogle opsvulmede knopper.
Jeg har brugt den teknik for en del år siden til at plante pil nogle få hundrede meter fra vestkysten. Pil er selvfølgelig normalt meget let at stiklingeformere, men her blev sandjorden hurtigt så tør at de gik til hvis man ikke "tyvstartede" dem.
Jeg har siden brugt metoden til guldribs som jo ikke er så fjernt fra solstik. De kom også fint, men jeg kan ikke sige om det skyldes at de havde været i vand.

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 29. april 2020 kl. 7.34

Hej Claus
Det nytter ikke noget at du argumenterer at noget der er nemt at formere, også kan sætte rødder på den måde, men den er forkert, fordi planten skal sætte rødder 2 gange og det vil der være mange, der går til af.

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. april 2020 kl. 8.57

Hej Boi. Jeg kan kun sige at jeg har set stiklinger gå til fordi de aldrig er kommet i gang. Jeg har ikke set nogen gå til fordi de har sat de forkerte rødder. Min erfaring er selvfølgelig begrænset så jeg afviser slet ikke at du kan have ret for nogle arter og forhold.
Hvis Kjartan alligevel har rigeligt afklip kan han jo prøve begge dele. Det ville være godt med en tilbagemelding (@Kjartan).

16 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. april 2020 kl. 9.03

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kjartan Annesen, 29. april 2020 kl. 12.33

Jeg har nok til at gøre forsøget. Jeg skal nok melde tilbage, Claus.

Tak for alle jeres kommentarer.

Nyt svar til emnet »Stiklingeformering af storfrugtet blåbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Stiklingeformering af storfrugtet blåbær«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider