Forum

Kommentarer til »En lang bønnesæson«

På denne side finder du kommentarer til teksten En lang bønnesæson. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Bauder Jensen, 27. april 2004 kl. 16.40

Min bønnesæson har svært ved overhoved at komme igang.

Der er noget/nogen der spiser kimbladene ligeså hurtigt de kommer op af jorden. Det gælder i øvrigt også ærter.

Er der mon nogen, der kan fortælle mig hvilke dyr det kan dreje sig om, og som måske også kan fortælle hvad jeg kan gøre for at forhindre det.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 28. april 2004 kl. 8.17

Det er sikkert duer, som er på færde, inden du overhovedet er stået op. Hvis det er duer, er frøet også væk, da det er det, de går efter. Gråspurve kan også finde hakke i bladene. Måske også fasaner – de hakker i hvert fald i bladene på små nyudplantede kål.

Du bliver nødt til at dække dine bønner og ærter, indtil de har første hold rigtige blade. Du kan bruge fiberdug, kvas og grene. Både dække med fiberdug og kvas/grene giver samtidig et godt mikroklima til planterne i startfasen.

Se mere her: www.havenyt.dk/tips/68.html

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 28. april 2004 kl. 19.22

Har med egne øjne set en solsort stå og fiske nysåede ærter op, så nu dækker jeg også med fiberdug til de er i vækst.

Mon ikke snegle også kan tage kimbladene ligesom på bønner?

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 23. juli 2009 kl. 13.03

Jeg "slås" virkelig med snegle i øjeblikket. Har sat en del ølfælder op, og samler dagligt 10–20 snegle ind, voksne som unger, og de gnaver gerne i de nyspirede bønner.

Men...

Angående sidste udkald til at så bønner, er det absolut forsent at så snitbønner – tænker her på udviklingstiden inden den første frost? Har et stykke ledigt jord efter kartofler, som helst ikke skulle stå ledigt ret meget længere.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 23. juli 2009 kl. 14.00

Ja-hvis ikke bønner hvad så med alm. salat-radiser-spinat?

Endelig er der kinaradiser som er kortdagsplante.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 23. juli 2009 kl. 16.01

Hej Jeanet

Jeg tror at det er for sent med snittebønner – i hvert fald, hvis du vil have et stort udbytte. Jeg har ikke afprøvet det, men snitbønner er lidt langsommere i optrækket. Det afhænger jo også meget af eftersommer og efterår.

Men som altid, så prøv dog! Du kan jo så lidt snitbønner og resten almindelige havebønner. Så er du en erfaring rigere og ved næste år, om det kan lade sig gøre. Du kan jo så lige give erfaringen videre til os andre – det er den måde at vi alle bliver klogere på.

Hilsen Karna

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 4. august 2009 kl. 19.59

Jeg har lige fået mig en nyttehave, Hvilke bønner kan jeg forsøge med. Havde tænkt mig at prøve med buskbønner. Er der andre ideer til hvad jeg kan nå at så. Havde selv tænkt på salat, spinat og vinterporrer, men er det overhovedet realistisk?

Hilsen
Mette

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 5. august 2009 kl. 6.30

Jeg såede spinat for en uges tid siden, og det er allerede en cm. højt, så det kan sikkert stadig nåes.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda N, 5. august 2009 kl. 8.56

Hej Mette

Bønner er nok for sent.

Du kan så sommergulerødder (se artikel af Karna Maj har på sitet), radiser, asiatisk salatblanding, rucola, rødbeder til babyrødbeder eller bladhøst.

Jeg har også læst et sted at en gartner lagde kartofler om efteråret. Det giver lidt mindre og senere kartofler, men så er arbejdet gjort nu, i stedet for til foråret, hvor der er meget at gøre.

I oktober kan du sætte hvidløg. De store solohvidløg som man kan få i supermarkederne nu giver flotte hvidløg til næste sommer.

God havelyst fra
Linda

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Christensen, 6. august 2009 kl. 8.40

Jeg vil give jer ret i at bønner er for sent.

Men at lægge kartofler om efteråret tror jeg ikke på er en god ide, man skal da være sikker på at det ikke bliver for meget frost.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Hansen, 3. juni 2010 kl. 21.22

Jeg har sået bønner i potter indendørs og de spirede da også fint, men nu hvor de er ca 5-6 cm høje begynder de at knække i stænglen. Det ser ud som om stænglen lige omkring det sted hvor den går fri af jorden, skrumper ind og næsten forsvinder.

Er der nogen som ved hvorfor?

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 4. juni 2010 kl. 8.47

Fusarium!
plante-doktor.dk/fusarium.htm

Brug en ordentlig såjord uden gødning.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Hansen, 5. juni 2010 kl. 13.31

Hej Lilium J.

Tak for linket! :-)

Jeg har nemlig alt for hurtigt plantet dem over i beriget jord, men det ved
jeg så nu at det kan de ikke tåle.

Nyt svar til emnet »En lang bønnesæson«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »En lang bønnesæson«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider