Forum

Kommentarer til »Løgene er hængt til tørre«

På denne side finder du kommentarer til teksten Løgene er hængt til tørre. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Kiowsky, 18. august 2012 kl. 14.35

Kan jeg hænge løgene til tørre i "knækket" selvom toppene stadig er grønne?
Mine store fine løg er høstet for ca. En uge siden, men toppene er stadig grønne og saftspændte. Jeg er i tvivl om løgene kan rådne, hvis toppen ikke er helt vissen ved ophængning.
På forhånd tak, Jette

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 20. august 2012 kl. 15.50

Hej Jette

Det er altid bedst at vente med at hive løgene op, til løghalsen bliver blød, og toppen vælter.

Når nu du har taget dem op, så læg dem ud i solen, så top og løg kan begynde at tørre. Jeg ville lade dem tørre udlagt, indtil toppen er blevet slap, ellers er det også svært at hænge løgbundter op. Og ja, grøn top kan ophængt begynde at rådne. Men udsigt til regn kan jo gøre det nødvendigt at hænge dem op, eller sørge for overdækning.

Hilsen Karna

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Kiowsky, 22. august 2012 kl. 11.38

Hej Karna
Tak for dit svar.
Det er tænkeligt at jeg har udtrykt mig uklart, men toppene på løgene var "knækket" men stadig ret grønne.
Det jeg tænkte var, om selve løget kan rådne, hvis de ophænges i "knækket", altså afskærer man løget for fx luft eller andet, når der sættes snor om knækket, så løget har tendens til at rådne i stedet for at tørre?
M.v.h
Jette Kiowsky

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 22. august 2012 kl. 15.05

Hej Jette

Når du hænger dem op, skæres forbindelsen ikke over mellem løg og top, hvis du laver en løkke og trækker enderne ind igennem, så den langsomt strammer til, efterhånden som løgene visner ned.

Men i toppene kan der komme råd i selve bladene, hvis der er meget fugtig vejr, men det plejer ikke at give problemer med løgene.

Løg, der rådner, skyldes sygdom, f.eks. løgskimmel. Hvis de er angrebet af løgskimmel, skal du tage særlige forholdsregler. Se her:

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/loeg_og_porrer/1165.html

Hilsen Karna

Nyt svar til emnet »Løgene er hængt til tørre«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Løgene er hængt til tørre«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider