Forum

Kommentarer til »Glade kyllinger bliver til god mad«

På denne side finder du kommentarer til teksten Glade kyllinger bliver til god mad. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rudy Winther, 22. august 2012 kl. 19.45

Jeg har en anden race, en den i artiklen nævnte. Det er Orpington i stor race, som jeg er så heldig at avle/opdrætte i 5 farver.
Vi har Oprington bl.a. fordi det er en meget rolig og kontakt søgende race (kommer og vil "klappes") samt det faktum at Orpington ikke flyver over hegn, så lavt hegn er OK.
Der til er racen god til at ruge kyllinger ud og passe dem, god æglægger samt køddyr.
En slagtet Orpington giver et ret stort og velsmagende måltid.
Mvh
Rudy

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 8. marts 2014 kl. 21.47

Høns i asparges. Mormor-ret? Nej! Glade høns, som hæmningsløst hærger aspargesbed.

Hønserestaurant. Her serveres retter med hønsekød. Nej! Hønsehus forsynet med skåle med forskelligt hønsefoder, så hønsene kan vælge netop det, de har behov for og synes om.

Gourmet-høne. Høne, der smager særlig godt.
Nej, høne, der kræsent vælger netop det, hun ønsker at spise.

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 8. marts 2014 kl. 23.56

God humor !! :-) :-)

H P

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mvh. Morten, 13. maj 2014 kl. 17.39

Opfeder også Plymouth Rock slagtekyllinger og har to år prøvet at beholde nogle til at krydse med orpington hane, men de går desværre til, når de bliver store, før de rigtig kommer i æglægning. Har nogle erfaringer?
Jeg bruger en America plukkemaskine og den plukker fem kyllinger direkte fra skoldningen på 30 sek., så de er fuldstændig rene.

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rudy Winther, 13. maj 2014 kl. 18.48

Jeg bruger udelukkende race-rene Orpington til såvel, rugehøne, æglægger og slagtedyr. Det er et formidabelt køddyr, når der slagtes ved den for Orpington rigtige alder, som er ca. 5 mdr., idet de skal/bør vokse langsom op.
Mht. Pl.Rock så er der industri-typen og race-avl typen. Først nævnte er udelukkende fremavlet til at skulle slagtes inden de er 60 dage. Bliver de ældre, kan deres ben ofte ikke bære dem, og/eller de går til af andre årsager.
Mvh
Rudy

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. maj 2014 kl. 19.26

Det er ikke nødvendigvis rigtigt, Rudy. Som jeg skriver i artiklen, har jeg altid brugt dem og ladet dem blive op til 6 måneder gamle uden benproblemer.

Man skal bare give dem korn og grønt i stedet for en masse færdigfoder, og de skal have mulighed for motion. Så bliver de ikke så fede og vokser langsommere - som det i øvrigt også står i artiklen :)

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rudy Winther, 13. maj 2014 kl. 19.32

Anja, så har du været heldig, eller rettere forstået vigtigheden af restrektiv fodring af disse "industri Pl.Rock´er". Jeg kender desværre en del (+ læst om mange på FjerkræForum) der har haft store problemer med dem, når de lod dem bliver ældre en den alder de via avlen i industien er "programerede" til.
Mvh
Rudy

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. maj 2014 kl. 20.49

Så har jeg været heldig 20 år i træk...

<Og min artikel handler jo bla. om den måde at fodre på, der ikke gør dem fede.

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rudy Winther, 13. maj 2014 kl. 20.58

Ja, det er med at gøre det rigtigt. Jeg har rådgivet nybegyndere i mange år, og opdrættet i ligeså mange, ca. 50 år :)

10 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. maj 2014 kl. 21.20

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. maj 2014 kl. 22.12

Der er ikke meget fastfood over dem, når man køber dem som daggamle og bruger et halvt år på at gøre dem store og lækre :)

Jeg har prøvet flere forskellige racer undervejs, men er altid vendt tilbage til PR, fordi jeg simpelthen synes, at de bliver gode :)

De når jo ikke mange timer som industriprodukt, før de er landet i min have til masser af guf og hønsehygge...

12 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. maj 2014 kl. 22.38

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. maj 2014 kl. 22.49

Tak :)

Nej - jeg har ikke prøvet Wyandotter endnu..

Har slet ikke høns lige nu, da en mår ryddede hønsegården for et par måneder siden, og jeg har ikke haft tid til at få den tætnet endnu, så der kan rykke et nyt hold ind.

Jeg har lige et drivhus, der skal sættes op - så er et af de næste projekter at få nye høns. Jeg savner i den grad et godt æg!

14 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. maj 2014 kl. 13.09

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Beier, 21. oktober 2015 kl. 17.39

Hejsa.
Rigtig god artikel! Lyder som dine høns har et rigtigt fint liv :)
Så hvorfor ikke gå hele vejen og støtte en lille privat opdrætter af racehøns, så slipper du for at have industrihøns og dermed støtte til den industri, du selv er så meget imod.
Venligst
Pia

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. oktober 2015 kl. 19.45

Ja, de har det som (undskyld) blommen i et æg :) God artikel!

Savner også mine høns og arbejder på at få dem igen. Og så er det nedsatte kødforbrug her i huset på et niveau, hvor det snart kan dækkes af lidt fjerkræ i haven og en fiske tur i ny og næ.

Husk, at kødforbruget er den store synder i klimaforandringer og fældning af regnskov!

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 21. oktober 2015 kl. 23.28

Det undrer mig meget at høre, at Plymouth Rock høns skulle have problemer med bentøjet. Mine 11 uger gamle kyllinger spæner lystigt rundt, og sådanne problemer er heller ikke nævnt i "Den store hønsebog".

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rudy Winther, 22. oktober 2015 kl. 13.16

Det er alm. kendt at Plymouth Rock af industri-typen får problemer med at gå. Men den Plymouth Rock på billedet ovenfor er at raceavls-typen og her vil disse problemer selvfølgelig ikke ses.
NB: pas på med at blande de to typer, både mht. avl og omtale.

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annmarie Bøggild, 16. juli 2016 kl. 10.25

hej anja.. jeg har lært meget af din:"glade kyllinger bliver til god mad".. jeg vender tit tilbage og genlæser...p.t. var det noget om fodringen, jeg lige blev i tvivl om...mine kyllinger går nu, 2 3/4 md. gl., ude i haven.. glade og ivrigt græssende som små køer... en enkelt forsøger at gale med enkelte halvkvalte lyde.. det er sådan en fornøjelse at se tilfredse dyr, der lever frit.. så er ens samvittighed også i orden ( i hvert fald lidt bedre) ved slagtetid.. jeg har aldrig haft ben-problemer... m.h. fra annmarie

Nyt svar til emnet »Glade kyllinger bliver til god mad«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Glade kyllinger bliver til god mad«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider