Forum

Hvor kan man købe vermiculite?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 5. maj 2004 kl. 9.04

Er der nogen der ved hvor man kan købe vermiculite i større mængder (fx en sækfuld). Jeg har kun fundet det i pakninger af 1–4 liter, og da er det rasende dyrt.

Vermiculite er et vulkansk materiale der er "popppet" ved høj temperatur. Det er meget let, og suger og binder vand vældigt godt, og derfor godt at blande i jorden.

1 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 5. maj 2004 kl. 11.34

Det er nu lykkedes mig at opspore en forhandler. Handelsnuset Vilhelm Hansen i Valby sælger det i sække af 200 liter. Ellers kan Damolin (www.damolin.dk) oplyse nærmeste forhandler.

2 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 5. maj 2004 kl. 11.34

Der skulle have stået sække af 100 liter.

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 5. maj 2004 kl. 20.53

Skamol A/S, Østergade 58–60, 7900 Nykøbing M., tlf. 97 72 15 32, kan sikkert give dig yderligere oplysninger.

Mors er jo en gammel vulkansk ø med moler, så Skamol producerer isoleringsmaterialer af vermiculite, bl.a. til nogle ovntyper.

Jeg er ikke sikker på, at de producerer perlite, som er den vermiculite-type, havefolk bedst kender, idet det er de små hvide kugler, man kan finde i købte potteplanter (formentlig for at skabe luft, så deres heftige vanding ikke skaber sur jord).- Du er da havnet et rigtigt sted hos Wilhelm Hansen; de små kugler bruges også af nogle keramiker til blanding i ler til kæmpepotter.

Leca-kugler er, hvis jeg ikke husker forkert, brændte kugler af moler. Det bruges også i jord til potteplanter for at skabe luft og suge overskudsvand væk. Firmaet "Bayer" forhandlede på et tidspunkt en leca-jord, der var fortrinlig til forspiring og stikling, måske findes den stadig. Så leca-kugler, som er brunrøde, er også godt i jord.

Engang var der et leca-værk i nærheden af Århus, men jeg kan ikke finde dem i telefonbogen. Men planteskoler kan sikkert være behjælpelig med større indkøb af disse typer, hvis du bestiller før de selv skal have købt ind.

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 1. juni 2004 kl. 18.34

Nogle der hved hvor man kan købe det ik københavns området¨
på forhånd tak!

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 8. juni 2004 kl. 7.51

Vilhelm Hansen i Valby

www.vilhelm-hansen.dk/

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Belinda Kromann, 24. juli 2006 kl. 15.15

Kan man købe vermiculite i nærheden af vejle?!

da vi skal bruge det meget snart...

mvh.

7 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 24. juli 2006 kl. 22.13

Prøv at ringe og spørge Skamol A/S, som du vil se tlf. nr. på, hvis du ruller længere tilbage på denne side.

8 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne, 27. juli 2006 kl. 16.47

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian, 24. august 2006 kl. 14.54

Kenneth fra www.vermiculite.dk kan sælge dig en hel container hvis det skulle være ;o)

Mindre kan også gøre det... og så er han billig.

Mvh. Christian

10 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian, 24. august 2006 kl. 14.55

Ups, fik ikke linket med:

www.vermiculite.dk

Håber det bliver klikbart nu...

11 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anita, 14. januar 2008 kl. 9.20

Nu ved jeg hvor jeg kan finde vermiculite, men så mangler jeg det prudukt der hedder perlite, de to prudukter er gode at blande i så og prikle jord, da jeg snart skal i gang ville det være rart om nogen ved ao der er et sted hvor begge dele forhandles så jeg kun behøver at bestille et sted. Fandt det sidste år og fik flotte planter, men adr. er bortkommet,og det har ikke været muligt at finde forhandleren frem igen. Det må gerne være på Fyn.

Mvh Anita

12 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 14. januar 2008 kl. 12.44

Jeg har begge dele.o)
Sender gerne i hele DK :o)

Hilsen
Bjarne

13 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anita, 14. januar 2008 kl. 16.35

Tak Bjarne, Men hvor finder jeg dig?

Er det rigtigt at perlite er det samme som ikke klumpende hvidt kattegrus?

Hilsen Anita

14 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 14. januar 2008 kl. 17.03

Hejsa!

Det er rigtigt perlite i den mellem sorterede udgave (mener den hedder 5–30), jeg bruger den sammen med vermiculite til mine "specielle" planter ;o)

Du kan skrive til mig min mail (klik på navnet) glemte at "vise" e-mail adressen i mit tidligere indlæg.

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten, 4. august 2009 kl. 19.50

Da Vermiculite jo er meget dyrt, har jeg tænkt på, om kattegrus har nogle af de samme egenskaber?

Nogen der har prøvet det?

16 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 4. august 2009 kl. 19.57

Kattegrus suger og klumper, så jeg tvivler på at det vil være særligt godt til formålet

17 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel, 18. november 2009 kl. 12.35

Nu er kattegrus jo mange forskellige ting. Kan både fåes som klumpende (bentonit) eller ikke-klumpende (moler). Moler kattegrus sælges faktist også som jordforbedrings granulat.

18 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Rolf T., 28. februar 2015 kl. 12.56

Slettet af administrator 14. februar 2016 kl. 13.11.

19 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 28. februar 2015 kl. 13.00

21 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Janni Sativa, 14. februar 2016 kl. 9.02

Slettet af administrator 14. februar 2016 kl. 13.11.

Nyt svar til emnet »Hvor kan man købe vermiculite?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvor kan man købe vermiculite?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider