Forum

Kommentarer til »Timian«

På denne side finder du kommentarer til teksten Timian. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mettekanel, 7. maj 2004 kl. 22.47

Jeg har fat i en timian? måske som hedder ''Barona'' er der nogen som kender denne?

–og ved hvad den bruges til?

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Bom, 11. oktober 2005 kl. 12.02

Hvad hvis man holder timian inde skal den så stå i skyggen eller i solen?

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Strehmel, 28. februar 2006 kl. 20.45

Hej, jeg vil gerne så krybende timian, da jeg skal bruge temmelig mange planter. Skal frøene have en kuldeperiode, ligesom lavendelfrø, for at spire?

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 28. februar 2006 kl. 22.24

Hej Annemette, Din barona timian dufter og smager af kommen, kan bruges som alm timian, -men det er altså ikke en suppe/gule ærter timian.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette Roberts, 26. september 2008 kl. 13.17

Kan citrontimian overvintre i kæmpe balje og må den stå i skygge

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 27. september 2008 kl. 8.04

Det kan den sikkert godt, selv om vi ikke ved hvilke temperaturer, der venter til vinter. Generelt er planter mere sårbare i krukker end på friland. Det er meget vigtigt, at drænet fungerer ordenligt, så jorden ikke bliver sjasket. Især efterfølgende frost er problematisk, hvis jorden er for våd. Skygge i vinterhalvåret skulle ikke være det store problem, men timinan trives bedst et solrigt sted med lettere jord.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria W, 12. april 2009 kl. 21.41

Min timian har fået nogle bladlus-agtige dyr på bladene. Den står inde, i en vindueskarm, hvordan kommer jeg af med de trælse dyr?

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens T., 13. april 2009 kl. 17.38

Ta'den udenfor, brus den over og lad den stå ude et par døgn. Det bedste er faktisk, at den står ude hele tiden.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skovgaard, 11. september 2009 kl. 14.05

Jeg faldt ved et tilfælde over denne tråd og kan som det står i den oprindelige tekst bekræfte at timian er en fortrinlig biplante, hvilket de fleste haveejere nok allerede er klar over. At det også er muligt at høste ren timianhonning dvs honning hvor bierne for det mestes vedkommende har hentet nektaren i timianblomsterne viste det sig også i år, hvor jeg har haft bestøvning af en større timianmark på det sydlige Lolland. Et pragtfuldt skue og med en vidunderlig duft da det hele blomstrede i sommers. Honningen er mørkebrun/rødlig, holder sig flydende længere end alm. honning, dufter fantastisk – krydret og med en lang række nuancer som den enkelte nok selv må forsøge at beskrive :-) Jeg har aldrig tidligere set dansk timianhonning men har da smagt den græske når vi har været på ferie sydpå. Honningen bruger vi selv til desserter, til at marinere kød, dressinger osv. Den kraftige smag gør den sjovere at bruge i madlavning end den "normale" danske honning.

Det er muligt at bestille denne specielle honning via vores hjemmeside skovgaard-biavl.dk hvis der er nogen der har interesse i dette.

Mvh
Skovgaard

Nyt svar til emnet »Timian«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Timian«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider