Forum

Kommentarer til »Hvad gør jeg ved min klæge jord?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvad gør jeg ved min klæge jord? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Rolapp, 1. november 2012 kl. 4.55

Jan, jeg har tidligere løst et lignende problem på en meget enkel måde.

Jeg kørte et læs blade ud over græsplænen. Tog min gode plæneklipper og pulveriserede disse blade.

Det skabte bladlag må selvfølgelig ikke være tykkere end at græsset stadig kan "se lyset" og vokse videre.
Hvis man gemmer nogle blade til den følgende sommerperiode, kan metoden gentages også i vækst sæsonen.

Regnormene ordner resten, for de vil så gerne hjælpe dig i din have. Men alt for ofte har folk så travlt med at køre regnormenes føde på lossepladsen.

Morale: Folk er så underlige i deres hoveder. De elsker økologi i supermarkedet, men afskyr økologi i deres egen have.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Jagd Nielsen, 20. marts 2015 kl. 23.45

Hvad er "harpet kompost" og "filtersand"?

mvh.
Kirsten J.Nielsen

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 21. marts 2015 kl. 4.45

Harpet= Du sætter et ikke for tæt net (fx Harald skralds Havehegn), men heller ikke for stor maskestørrelse op over trillebøren: sier du komposten igennem nettet. Det fjerner uomsatte grene, og man kan pille andre fremmedlegmer bort.

Filtersand er sand, der er sorteret (filtreret i vand) efter kornstørrelsen.

Grus kan nu også bruges til lerjord, men det skal stikkes ned (med greb) ca, 10 cm i tykkelsen pr kvadratmeter.

Mvh
Tine

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 25. marts 2015 kl. 23.48

Ellers køber du kompostjord ved din genbrugsstation: De harper jorden igennem den store maskine, når de omstikker.

Jeg har arbejdet for en genbrugsstation, hvor folk kørte ud med alt deres grønne affald- også det syge. Men i starten skulle de dæleme ikke nyde noget, selvom det var varmkomposteret, og kørt igennem to gange: Det kunne jo smitte deres roser! Og kostede under en 5. pr. 25 kilo. Det var ellers superlækker kompost, og der var ikke noget, der ikke skulle være i den. Jeg har fx sorteret legetøjsbiler og sorte sække ud af den... Alt det folk, selv snildt kunne gøre selv... :-)

Mvh
Tine- desværre boede jeg 15 km derfra og havde kun cykel med hænger. Ellers ville jeg nok have hentet, deres superrene og gode kompost!

Så hellere jord i poser!

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 26. marts 2015 kl. 4.34

Mange steder uddeler også komposten gratis inden for den næste måneds tid.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 26. marts 2015 kl. 9.25

For en del år siden, stod jeg med et tilsvarende problem på noget af grunden.
Jeg købte en brugt cementblander og skar dem op bag hvor jeg satte net i. Den fungere rigtig godt.
Der kommer alt i. Grene, blade, sten, jord og grus hvis det er nødvendigt m.m..
Den lækreste jord kommer gennem sien og efterhånden som der er for mange grene, sten og lign. i blanderen, falder de ud for til.
Eneste ulempe er selvfølgelig larmen. Den lyder som en cementblander efterhånden som den fyldes med sten, grene m.m.
Meget våd leret jord resulterer i, at den klumper i maskinen og bliver til kugler store som tennisbolde. Men det klarer en skovlfuld grus.
Den bruges ikke i weekender! Normalt tre kvarter ml. 8 og 9. Det kan naboer så stille uret efter ;)
Kapaciteten er en stor trillebør med top på 15 min. Så det er også begrænset hvor meget den bruges i løbet af året.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. maj 2016 kl. 15.23

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Hvad gør jeg ved min klæge jord?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvad gør jeg ved min klæge jord?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider