Forum

Kommentarer til »Hvordan opbygger jeg bedst mit græstag?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan opbygger jeg bedst mit græstag? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulrik Reeh, 15. maj 2004 kl. 10.38

Græstage opbygget med jord og rullegræs, som beskrevet her, kan være en tvivlsom fornøjelse. Jeg får mange henvendelser fra folk, som har problemer med deres rullegræs på taget. Græsset går ud efter en lang tørkeperiode og jorden skrider ned hen over tagrykningen eller helt ned på jorden under en kraftig tordenbyge, hvis taget hælder mere end nogle få grader. Vækst- og erosionsproblmerne er særligt almindelige på fritliggende vind- og soleksponerede tage, mens tagflader i skygge og under træer kan udvikle sig med meget højt græs og opvækst af træer, der før eller siden kan give problemer med rodindtrængning og brandfare. Som anført i det oprindelige indlæg er problemet også, at græs på tage ofte kræver så tyk og tung en opbygning, at det ikke kan lade sig gøre, og så kommer problemerne, når man fx nøjes med at udlægge to lag rullegræs. Og så er der altså risikoen for etablering og spredning af brand, som er knyttet til højt, vissent græs. I bymæssig bebyggelse er græstage slet ikke tilladte, med mindre de overholder visse afstandskrav til naboer eller opnår en særlig dispensation af brandmyndighederne.

Et mere end 30 år gammelt oprindelig tysk system forebygger de her nævnte problemer. Oven på den vandtætte tagpap eller -dug udlægges et vandholdende og drænende lag tilpasset taghældningen, dernæst en bare 3 cm tyk og max. 50 kg/m2 tung, armeret måtte med et særligt mineralholdigt vækstmedium, som giver 5 arter af stenurter (på latin Sedum) optimale vækstvilkår. Stenurter er som skabt til at gro på tage: De bliver aldrig højere end 10 cm og skal altså ikke slås; de tåler udtørring og skal ikke vandes. Stenurter er sukkulenter og kan med deres store vandvæv i stængler og blade ikke brænde. Nogle af arterne er stedsegrønne, så taget fremstår vegetationsdækket, men dog med spændende variationer hen over året. Billeder og yderligere oplysninger kan fås på www.vegtech.dk eller ved at kontakte undertegnede på info@vegtech.dk eller telefon 39626869.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Grethe Rasmussen, 24. august 2004 kl. 14.42

Reparation af græstag
Vi har lige købt et sommer hus fra 1973 med græstag.

Taget trænger til at blive repareret – der er bare pletter ved tagrygningen.

Hvordan gør vi?

Kan vi blot selv lægge et stykke græstørv hen over den bare plet?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Richardt Mortensen, 5. august 2006 kl. 8.57

Jeg har et tag med en hældning på 30 grader og belagt med bølgeetenit.

Hvad kan I anbefale at jeg kan bruge – dels som underlag til græs/mos tørvene og derefter tykkelsen på græs/mos tørvene.

Huset ligger i et sommerhusområde, hvor der i henhold til lokalplanen skal bruges græs/mos

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Mogensen, 13. oktober 2006 kl. 10.20

Jeg har et gammelt græstag der er gledet lidt ud over tagkanten og har presset ramme stolpen ned så tørven var på vej ud over kanten af taget. Jeg har gravet kanten af og lagt tørven øverst på taget hvor det nu manglede. Jeg har naturligvis rettet stolpen op så rammen igen er på plads, men hvordan undgår jeg at græsset glider igen og måske næste gang endnu værre?

Nyt svar til emnet »Hvordan opbygger jeg bedst mit græstag?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan opbygger jeg bedst mit græstag?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider