Forum

Kommentarer til »Hvordan hæver jeg en græsplæne til vandret ned mod et engareal?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan hæver jeg en græsplæne til vandret ned mod et engareal? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse B, 20. februar 2013 kl. 10.10

Hej igen,

Det var rigtig nok ikke hæg, men hæk der skulle have stået. Forstå også nu at hæg er noget snavs at få ind på sin matrikel.

Nu står der ikke noget om, hvor stor haven er. Det lyder som om, der skal udføres et større jordarbejde, og det kunne jo afsluttes ud mod engen i en skråning, der ikke er stejlere end 1: 2. Det vil sige, at for hver meter skråningen falder i højden, går den 2 meter udad. Ved en højdeforskel på 1,5 m går skråningen 3 m udad. Mon ikke der er plads til det?

HAVEN er ca. 600m2 - nogenlunde standard størrelse. Hævningen skulle helst ende i en stabil og fast løsning ud til engarealet. Der kan plæntes grønt ved "fundamentet" men det bliver ikke at se da komunnen allerede har plantet budskas ud for grunden mod engen.

Det lyder som om der er tale om en have, der ligger ud til noget natur. Derfor undrer det mig lidt, at der er tanker om at lukke for udsigten ved hjælp af en plantning. Hæg er et hurtigtvoksende, buskagtigt træ, der bliver 10–15 m højt, og ret bredt. Alene det siger mig, at det må være en meget stor have, da man ellers næppe ville plante hæg.

DET var også hæk :-)

Hvordan ser andre ind på haven? Og hvordan passer et vandret, hævet plateau ind i omgivelserne, eller sammen med naboernes terræn? Du vil jo ikke selv kunne se eventuelle betonelementer eller kampesten som støttemur. Hvis haven ligger ud til noget natur, eller omgivelserne i øvrigt er med et vist naturpræg, kan du være ved at lave et indgreb i de landskabelige omgivelser, der ikke er så heldigt. Med tanke på det kan jeg slet ikke anbefale en støttemur af beton, og en støttemur af kampesten kan være lige så fremmed for omgivelserne.

DEN side hvor der er en nabo skal vinkel mod engarealen bevares. Midt plænen og resten hæves til vandret. Overmod den anden side er en cykelsti. Der er ingen problemer med lokalplaner

Der kan være bestemmelser i en lokalplan, der siger noget om, hvor meget man må ændre på terrænet, og det skal checkes, før man går i gang.

DETTE gøren en ekstra gang.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Junggreen Have, 20. februar 2013 kl. 11.05

Hej Lasse

Så forstår jeg forholdene meget bedre! Det er jo kun en lille have du får, og med anderledes omgivelser end jeg lige havde forestillet mig. Jeg tror du roligt kan lave en støttemur, når den nu ikke bliver at se på grund af buskads.

En støttemur af kampesten kræver virkelig dygtige og erfarne folk til arbejdet. Derfor er det nok bedst at vælge betonsten, som fås i udformninger, der gør at støttemuren skulle hænge godt sammen, nogenlunde af sig selv.
Prøv f.eks. at se på typer af betonsten som disse fra IBF:
SF Støtte- og Støjmursten
Danblokke
SF Havemursten
Variant Støtteblokke

Ingen af dem er specielt kønne, men de virker. Prisen er næsten den samme for alle typer, ca. 1.000 kr + moms pr. kvadratmeter mur i betonmaterialer. Arbejdslønnen vil være den samme for alle typer murblokke. Det er ikke smart at lave støttemure med mellemrum mellem blokkene i en række. Man sparer godt nok nogle blokke, men muren hænger ikke så godt sammen, og der gror sjældent noget i de gabende tomme huller, hvor jorden smuldrer ud. Mure med huller plejer bare at blive grimmere.

Det er som sædvanlig vigtigt at underlaget er fast, at muren har hældning på gerne 15 grader, og at der er god drænvirkning bag støttemuren, og helt ned i dybden til under det stabile fundament, og at drænvandet kan komme bort.

En hæk oven for støttemuren skal plantes et stykke inde, mindst en meter fra forkanten af muren. Så bliver der plads til hækkens rødder, der heller ikke så let tørrer ud. Du kan også plante slyngplanter oven for støttemuren, lidt uden for hækken. Det kan f.eks. være vedbend, der kan hænge ned over muren og dække betonen.

Held og lykke med projektet.

Nyt svar til emnet »Hvordan hæver jeg en græsplæne til vandret ned mod et engareal?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan hæver jeg en græsplæne til vandret ned mod et engareal?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider