Forum

Kommentarer til »Efterafgrøde«

På denne side finder du kommentarer til teksten Efterafgrøde. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 3. august 2002 kl. 22.06

Tak Karna Maj. Det er en supergod artikel om efterafgrøde, den bedste, jeg har læst til dato, fordi dine begrundelser er så gode og forståelige. (Har iøvrigt selv sået boghvede idag). Den artikel burde alle, der er i tvivl om nødvendigheden af efterafgrøde, læse. (I må godt offentliggøre denne kommentar).

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bibs, 4. august 2003 kl. 0.05

Jeg synes det er en rigtig god hjemmeside og bruger den ofte (er ret grøn hvad køkkenhave angår) men hvor køber jeg de frø henne, som kan bruges til efterafgrøde?

hilsen Bibs

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 4. august 2003 kl. 18.02

Prøv at se www.praktiskokologi.dk/froe/froe2.htm#gr...

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 4. august 2003 kl. 23.29

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. august 2003 kl. 11.31

Ovennævnte henvisning er til en ret gammel artikel. Jeg har nu lagt reviderede oplysninger om forhandlere af grøngødningsfrø ind i artiklen "Efterafgrøde" – www.havenyt.dk/artikler/396.html

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeppe Thomsen, 31. august 2004 kl. 15.49

Hej Karna

Du skriver, at hvis man ikke er hurtig nok, kommer naturen og tager sig af efterafgrøden selv; i form af ukrudt vel at mærke. Nu forholder det sig sådan, at vores køkkenhave ikke har fået den nødvendige opmærksomhed i ca. 1 måned, hvilket har medført at hele arealet er helt dækket af et tykt lag ukrudt. Smukt ser det ud, men kan jeg lade det stå til det visner, og så grave det ned? Eller skal det hele skuffes og erstattes af de efterafgrøder du nævner?

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 31. august 2004 kl. 16.51

Hej Jeppe Thomsen

Du har sikkert et pragtfuldt grønt jorddække, som sørger for at opsamle næringsstofferne. Der er bare det med ukrudt, at de blomstrer og sætter frø meget hurtigt. Og så får du meget mere ukrudt næste forår. En del af dem er sikkert også to- eller flerårige, som bliver sværere at udrydde, jo større planterne og rodsystemet bliver.

Hvis du kan kontrollere, at planterne ikke sætter frø inden vinter, og der ikke er væmmelige flerårige som senegræs, snerler, padderokker, skvalderkål og deslige imellem, så er det ok med dit ukrudtsdække som efterafgrøde. Du kan f.eks, slå det af engang. Hvor mange af planterne, der hurtigt vokser op igen, afhænger af arterne på stykket.

Hvis du vælger af fjerne ukrudtsplanterne og lave kompost af dem, har du mere styr på ukrudtet og de ukrudtsfrø, der vil spire sammen med en sået efterafgrøde, har du så mindre til foråret.

Med venlig hilsen
Karna Maj

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 26. august 2005 kl. 11.20

Kan man spinat bruges som efterafgrøde?

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 14. august 2006 kl. 21.53

Jeg tør ikke så efterafgrøde i år, har lige fjernet et stort bed med sommerblomster – jeg opdagede at der huserede mængder af dræbersnegle under bladene. Hvad skal man gøre, så eller lade jorden ligge bar og gold? I disse august-aftener samler jeg snegle til jeg næsten bliver dårlig. Men jeg hader også den bare jord. Hvis jeg kultiverer jorden helt bar (og dermed ødelægger mine afgrøder) og derpå slipper hønsene løs på jorden, hjælper det så? Vil de tage evt. snegleæg? Hvad gør de kloge?

mvh
Carina Juul

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 14. august 2006 kl. 22.36

Er du sikker på at det er dræbersnegle?

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 15. august 2006 kl. 15.52

Hej Martin
Ja, desværre, fede ækle brune med runde kroppe, og alt forsvinder, der hvor de huserer. Min have er stor, ligger midt i skoven og jeg har ikke råd til sneglegift på 6.000 kvm., klipper dem over morgen og aften, men de myldrer. Jeg var glad i forsommeren, der var knapt et par stykker, men nu...

Ved du, om det hjælper at lade jorden ligge bar?

Jeg har lige fået fliset et bjerg, kan jeg lægge flis ud?

Jeg plejer at dække urtehaven med visne bøge/egeblade, men det går vel heller ikke?

Gid du har svar på alt det.

Med venlig hilsen
Carina

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 15. august 2006 kl. 16.01

Det har jeg desværre ikke. Jeg spurgte bare fordi det kan være lidt svært at se forskel på fx almindelige skovsnegle (der godt kan være brune) og dræbersnegle.

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fredrik, 11. august 2008 kl. 10.13

Kan man bruge hved som efterafgrøde.

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Johansen, 4. april 2017 kl. 9.15

Køb af grøngødningsfrø.
Frø til grøngødning er tit uforskammet dyre- f.eks. de små breve i fra frøfirmaerne.
Under "Forum"- kommentarer har jeg angivet nogle alternative muligheder for billige frø.
Peter Roskilde

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Johansen, 4. april 2017 kl. 9.20

her er så ovennævnte indlæg.
Grøngødningsfrø er jo forfærdelig dyre- her nogle små billige ideer.
Helsekostbutikker sælger kløver og lucerne til spiring samt også
hør,solsikke,rug,boghvede til rimelige priser.De har også sennep ,men vist lidt smådyre.
Korn - hvede,byg og havre fås i mindre portioner i f.eks. flere museumsbutikker f.eks. i Roskilde(Lutzhof).
I denne forbindelse skal lige nævnes, at valske bønner til konsum er sindssyg dyre, men kan købes i indvandrerbutikker.
Et andet lille trick er at samle korn op når bønderne kører afsted med det nyhøstede korn og spilder lidt undervejs. Raps kan man ofte høste selv, når der står nogle uhøstede planter rundt i kanterne på markerne.
Desuden kan man hos LØS,Saxogade 77 købe bla Gul sennep, diverse kornsorter i nøjagtig de mængder man vil til almindelige konsumpriser
Peter ,Roskilde

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. april 2017 kl. 11.38

Jeg kan anbefale, at man tager frø af sine efterafgrøder/miljøplanter.
De er mest effektive som miljøplanter, hvis de bliver skåret lige inden de bruger kræfter på at danne frø, og genvokser. Men der skal ikke ret stort areal til, før der kan høstes rigelig med frø, så man kan gøre begge dele.

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Johansen, 26. september 2018 kl. 9.02

Her er endnu et par muligheder for billige grøngødningsfrø.Begge firmaer har desuden Olieræddike, som kan være svære at skaffe.

"Jyllands frøhandel"
www.froehandel.dk/butik/miljofro-daekafgroder: Sælger bla
Honningurt i mindre portioner( 100g, 250g,500g) til rimelige priser.

"Skovdyrkerne"
www.skovdyrkershop.dk/
sælger i lidt større portioner, fx.sennep til 60 kr. for 2 kg og Honningurt til 142 kr for et kg.

Nyt svar til emnet »Efterafgrøde«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Efterafgrøde«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider