Forum

Kommentarer til »Basilikum«

På denne side finder du kommentarer til teksten Basilikum. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne, 26. maj 2004 kl. 21.18

Du kan også prøve at skifte hvidløg ud med hakket friskt ingefær. Især hvis man er tyben der let får ondt i maven af for meget hvidløg, og så kan man smovse løs uden frygt for morgendagen!

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Tidemand, 18. juli 2005 kl. 19.40

Hej

Jeg har sået Basilikum i potte i vindueskarmen alt vel. Vi flyttede potten udenfor på solfyldt terrasse – så blev bladene (alle)nærmest som billedet under Solbærfiltrust. Senere blev de også gule.

Hjælp!

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 28. september 2005 kl. 11.24

Jeg kan læse at basilikum er et etårig palnte. Jeg har fået oplyst fra en leverandør af frø i USA at den er flerårig? Findes der flerårige Basilikum urter?

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke B Lassen, 22. november 2005 kl. 16.03

Jeg har brug for hurtig hjælp af vidende basilikum-experter!

Min basilikum er mere end 3-år gammel og har været husets inde- som udepryd og praleværk i det samme antal år. Denne sommer så høj og flot som nogen sinde! Den er blevet træet for neden og ter sig efterhånden som en vaskeægte busk.

Men-men-men... basilikum vokser IKKE ind i himlen – min gør ihvertfald ikke – den ser meget skrantende ud efter 1½ mdr i vinduskarmen. De nye knopper krøller og bliver sorte og den skyder ikke ret meget overhovedet! Desuden er der en del spind på den som jeg fjerner jævnligt.

Mit spørgsmål er i al sin enkelhed: Hvad sker der? Og har nogen et bud på hvordan jeg redder min sjældne stolthed!

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Marie Krall, 10. marts 2010 kl. 20.43

Hvis du ikke lige er til pinjekerner, kan du bruge solsikkekerner istedet,giver en lidt nøddeagtig smag

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lonnie D., 20. marts 2010 kl. 16.59

Vedr. pesto, så har jeg rigtig god erfaring med at lave en stor portion, hælde det på små glas, hælde et lille lag olivenolie over (så konserveses det bedre) lukke glassene med tætsluttende låg og sætte dem i køleskabet. Efter 2 måneder var de stadig lige så gode som, da de var frisklavede. Det er en rigtig god og overskuds-agtig gave til vært/værtinde.

I dag har jeg købt en bakke basilikum i 2-delt potte. Lige denne model, har jeg ret god erfaring med. Når jeg har brugt hvad jeg skal bruge til middagen i morgen, fjerner jeg potterne, sætter basilikummen i 2 lerpotter, som sættes i vindueskarmen i vaskehuset, hvor temperaturen er ca 10-15 grader.

I maj måned flyttes de ud på bordet i drivhuset, og så har jeg ellers frisk basilikum indtil september, hvor jeg høster resten og laver pesto til efterårets middagsretter.

Jeg sætter aldrig basilikum på gulvet, da det er min erfaring at de så bliver spist af snegle og biller.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. marts 2010 kl. 13.03

Normal er de basilikum planter vi køber kun til at bruge , når de er med de nye unge blade. Senere kasser vi dem .
Men rigtig mange af dem kan sagtens blive flere år gammel . Mange thailænder bruger dem også når de bliver lidt grovere i bladene . I Thailand kan de uden problemer blive gamle .

Hvis din basilikum ser noget "brugt ud" vil jeg forkæle den ved at give den noget nyt jord, evt klippe den lidt tilbage og ellers give den sol og vand/gødning. Planter , som ikke har stået under de bedste forhold, vil altid se lidt triste ud .

Så har Lonnie ret i at snegle gerne tager den lange vej, fra haven og ind i drivhuset , for at mæske sig i basilikum ...Sådanne møjdyr .

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kira B.O., 19. juli 2010 kl. 23.02

Jeg har i længere tid oplevet et problem med bittesmå, hvidagtige lus på min almindelige basilikum (og andre krydderurter som alle står i en østvendt vindueskarm) og disse skaber hvide, drænede pletter på bladene. - Hvad kan jeg gøre for at undgå dem? og få dem væk?
Planterne virker ellers sunde og stærke, men jeg ægrer mig meget over de grimme blade..

Nyt svar til emnet »Basilikum«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Basilikum«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider