Forum

Kommentarer til »Orm i æbler og blommer«

På denne side finder du kommentarer til teksten Orm i æbler og blommer. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 29. maj 2004 kl. 0.58

I denne artikel står der, at der er to generationer af blommevikleren pr. år. Og at man kan bruge snyltehveps mod dem.

Men i dette svar www.havenyt.dk/spoergsmaal/361.html til en spørger står der, at der kun er én generation af vikleren pr. år – og at snyltehvepse ikke går på blommevikleren!

Da vi har problemer med "orm" i vores blommer, vil jeg gerne vide hvad der er rigtigt :-)

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 29. maj 2004 kl. 12.09

Jeg har lige slået efter i diverse bøger, og kan oplyse, at blommevikleren kun har en generation. Den overlever som larve i en kokon om vinteren i jorden, i mos eller på stammen, Den forpupper sig i marts–april, og den voksne blommevikler flyver i maj- juni og lægger sine æg på de helt nyudviklede frugter.

Der sker hele tiden en udvikling i brug af nyttedyr – du kan købe snyltehvepse Trichogramma cacoeciae mod blommeviklere hos EWH BioProduction og her kan du også læse mere, men indtil videre er det fortrinsvist noget man forsøger sig med i erhvervet.

www.bioproduction.dk/.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne, 20. oktober 2005 kl. 13.12

Hej
Jeg har mange orm i mine æbler og nedfaldne rådne æbler. Skal de i skraldespanden eller må de komme i komposten sammen med bladene?

Hvad med de rådne æbler man piller af træet?

Til vinter, når man kan se mumier på træer, er det vel om at få dem i skraldespanden inden foråret kommer?

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 1. april 2008 kl. 19.46

Har virkelig problemer med orm i blommerne,år efter år

Kan man sprøjte for dem
og hvornår er best?

I gamle dage sprøjtede man jo æbler og blommer
med f.eks.Bladan.

Hvem ved noget om problemet? tak

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 2. april 2008 kl. 8.49

Man kan købe feromonfælder til både æbleviklere og blommeviklere. De løser ikke problemet med orm 100%, men de reducerer det. Fælderne skal sættes op i begyndelsen af maj måned, og sidste år kostede de 130 kr. stykket. De kan købes på planteskoler.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Walther Kjær, 16. august 2009 kl. 10.56

Jeg har hørt noget om et klisterbånd der kan sættes rundt om stammen på et æbletræ for at forhindre larver i at klatre op til frugterne. Er det rigtigt og ifald, hvor kan det købes og hvornår skal det sættes på.

Walther.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Rud, 28. oktober 2009 kl. 16.14

Gl. råd imod blommeviklere.

Ved blommetræets blomstringsstart udlægges plastic under hele træet, så det går 1/2 meter ud under kronen. Blommeviklerne kan derfor ikke flyve op i træet og dør.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. oktober 2009 kl. 21.49

Der finder også nogle egentlige fangstfælder som indeholder et feromol og som tiltrækker hannerne, der så bliver klistret fat til bunden af fælden. Mener at det er Bayer, som producere dem.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 30. oktober 2009 kl. 8.39

Feromonfælder kan også købes dansk produceret i Esbjerg. Findes ofte i planteskolerne og firmaet hedder Tanaco.

Virkningen er sådan at ofte bør de sættes op i 2 år i træk og har du først købt et sæt med "teltet" til limpladen kan der fås opfyldning, så der ikke skal betales for "teltet" fremover.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 26. oktober 2014 kl. 22.24

Jeg prøvede også feromonfælderne sidste sæson til både æbler og blommer.

Om det hjalp er svært at sige, for der var stadig problemer. Jeg har en teori om at klistret holder op med at klistre ordentligt, og så tiltrækker man i stedet skadedyrene med feromonerne, uden af de "pågribes", altså kan problemet blive værre... Dog skal der retfærdigvis nævnes at jeg ikke brugte dem to år i træk.

Det var bare en tanke, fordi alle blommerne til trods alle var invaderede.

Venlig hilsen
Anders

11 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. oktober 2014 kl. 22.43

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Orm i æbler og blommer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Orm i æbler og blommer«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider