Forum

Kommentarer til »Findes der takstræer i Danmark?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Findes der takstræer i Danmark? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peer Andrews, 3. juni 2004 kl. 14.49

Goddag er der ingen takstræer i nærheden af skive?

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Jensen, Lerbjergvej 14, 4330 Hvalsø, 2. marts 2006 kl. 14.04

Vi har i vor have på Lerbjerg ved Hvalsø et takstræ på ca 12 m højde med tæt krone fra 3 stammer, hvoraf en dog blæste omkuld i 99-stormen.

Ved Bromølle kro, Jyderup står en omfangsrig hængetaks.

Jeg vil også gerne vide,
hvor står det største takstræ i Danmark.?

Vh Hanne

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 3. marts 2006 kl. 10.45

Hej Hanne.

Det er sjovt, at du nævner taksen ved Bromølle Kro, for det var den, jeg først havde i tankerne, som måske den største taks i Danmark. Det ved jeg ganske vist ikke, men i Martin A. Hansens bog, Orm og Tyr, skriver forfatteren om denne taks: " Endnu et mærkeligt helligtræ, tilmed lang ældre (end egen), men med alle overleveringer henvejrede, er bevaret på Sjælland. Det er den halvandet årtusind gamle taks i Bromølle have..."
Tænk sig, en taks på 1500 år!

Vh.Knud

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 3. marts 2006 kl. 12.28

Hej Knud og Hanne,
Desværre må jeg ødelægge nogle drømmeforestillinger, for netop Martin A. Hansens påstand om Bromølletaksen er blevet efterprøvet for mange år siden, og resultatet af en boreprøve viste, at træet såmænd "kun" er et par hundrede år gammelt (citeret efter hukommelsen).

Træers tykkelse kan bedrage, for den bestemmes af antallet af levende sidegrene på den nederste del af stammen. Det bestemmes på sin side af lysmængden, så træer, som står med fuldt lys fra alle sider, vil ofte være meget svære i stammen. Og det forveksles ofte med "alder".

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 3. marts 2006 kl. 19.35

Hej Sten.

Tak for at du fik sat det på plads. Jeg må tilstå, at jeg selv havde svært ved at forestille mig et træ med den alder. Men netop Martin A. Hansen – en af mine yndlingsforfattere – og alt, hvad jeg i øvrigt har læst af ham, har jeg stor fidus til. Det er formentlig ikke ham (alene), der har taget så meget fejl?

Vh. Knud

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Toft Sørensen, 19. november 2007 kl. 12.13

Hej,jeg hedder Niels og er interessert i et stykke taks da jeg vil frermstille flitsbuer efter gammel model.

Jeg bor i Hvalsø nu men har tidligere boet i Smidstrup i 10 år, så jeg kender jo området ud og ind.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Jensen, Lerbjergvej 14, 4330 Hvalsø, 19. november 2007 kl. 13.15

Jeg interesserer mig for taksen som mytologisk træ, og har fundet meget stof fra€ngland, hvor det er fredet og nærmest har kultstatus, i bøgerne kan man få vejledning i hvordan man måler træets alder (da det ikke har synlige årringe) og vores på Lerbjerg skulle være ca. 300 år gammelt.

Den ene stamme er knækket af, og skal skæres op.

Så kære Niels, hvis du er interesseret, så kontakt os.

Min mand har iøvrigt lavet stenalder-langbuer af elm.

Venlig hilsen Hanne Jensen, Lerbjergvej 14, Hvalsø.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Toft Sørensen, 13. december 2007 kl. 23.25

Hej Hanne,
Tak for dit indlæg, vi har boet tæt ved hinanden i nok mange år. ja jeg er interesseret i et godt stykke taks, elm kan jeg ikke finde, så skal jeg nok i storskoven.

Med venlig hilsen
Niels toft Sørensen
Lindevej 2
4330 Hvalsø

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Toft Sørensen, 14. december 2007 kl. 13.40

Hej Hanne,
Tak for din venlighed i telefonen idag. Når man har natur og historie som interesse så er der jo altid noget at tale om.

Jeg glæder mig faktisk til at se jeres sted igen, da det vel er ca. 1 år siden siden jeg var forbi sidst.

Jeg bruger jo apostelenes heste, så det er ikke hver gang turen er den samme.

Elmetræet som du nævnte fra din mand, det ville være et fund, jeg ville kunne lide at lave de samme buer.Ville være glad for at se hvad han har lavet.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Toft Sørensen, 17. december 2007 kl. 14.48

HEJ,
I to derude på lerbjergvej,
Jeg var umådelig glad for den stamme jeg endog fik leveret idag.

Det kan man jo ikke fortælle glæden for.

Glæder mig til at arbejde med den.

Tak, nu prøver jeg, og så tales vi om taks sidenhen.

Jeg vil nok komme pr, invitation også fra din mand idag, for at se hans buer.

Jeg håber det vil passe jer hvis jeg giver et signal
Mit tlf.nr mob. er 25791146,
tak for venligheden idag.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Toft Sørensen, 8. februar 2008 kl. 15.23

Hej Hanne og din mand,
Jeg var jo så heldig at få leveret et stykke elm.

Dette træ er nu skåret op og er meget flot, og jeg venter at få noget godt ud af det.

Et stykke taks er jeg stadig interesseret i.

Under alle omstændigheder skal i have tak for jeres venlighed

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Toft Sørensen, 3. december 2008 kl. 15.47

Hej i der oppe på Lerbjerg,
Er der stadig noget af den gamle taks jeg så hos jeg tilbage.

I var jo så venlige at forære mig et stykke elm, men taksen den spøger
mvh
Niels

Nyt svar til emnet »Findes der takstræer i Danmark?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Findes der takstræer i Danmark?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider