Forum

Kommentarer til »Engletrompeter«

På denne side finder du kommentarer til teksten Engletrompeter. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lykke, 3. juni 2004 kl. 22.23

Jeg har en engletrompet, som jeg købte som lille potteplante for et par måneder siden. Den er nu godt 45 cm høj og har fået ret store blade. Den vokser imidlertid ret langsomt nu men sætter masser af nye små skud hele vejen op af stammen. Bør jeg nippe skudene, så planten fortsætter med at skyde opad – eller skal jeg måske bare gøde mere end jeg gør? Planten står i en mellemstor krukke i sol og varme i sydvendt havestue. Jeg har plantet i spagnum og bruger flydende gødning med jævne mellemrum (ca 1 gang om ugen).

Jeg kan i øvrigt i parentes bemærke, at jeg har haft lidt problemer med at få trompet-frø til at spire. Metoden lykkedes, da jeg helt holdt op med at vande potten!

2 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 4. juni 2004 kl. 11.29

Hej

Jeg fik en "aflægger" i form at en "pind" fra en Engletrompet sidste sommer og det er helt utroligt, som den har vokset de sidste måneder.

Hvis du kommer den i en STOR potte og giver den massere af vand og gødning (det læste jeg om i en lang artikel om Engletrompeter her på hjemmesiden – prøv at søg på navnet), er der tilsyneladende ikke grænser for hvor stor den bliver i bredden og i højden!

Mange hilsner
Christina

3 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lykke, 6. juni 2004 kl. 20.46

Hej Christina.

Tak for dit råd. Jeg tror, at jeg vil forsøge mig med en større krukke!

Mange hilsner og tak fra
Lykke

4 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ane Rasmussen, 2. august 2005 kl. 9.13

Hej,
Jeg har en engletrompet, den er 3–4 år gammel. Den står inde i år pga. flytning.

Den har sat en meget lang, tynd stamme ca 1 m og i denne højde har den sat et y, og blomster er under vejs. Den er ranglet at se på, men jeg er i tvivl om hvor lange jeg kan tillade mig at klippe den tilbage,(også hvordan og hvornår)
Desuden har den flere gange været undervejs med blomsteranlæg som bare er visnet væk igen?

5 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Suwala, 10. oktober 2005 kl. 17.07

Hej Jeg er utolig glad for min meget frodige plante som jeg først har stiftet bekendskab med i år. jeg vil gerne vide om det er en god ide at lade den overvintre i en stald og om det kan gavne at give den hæstepære til foråret, hvor varmt skal det være før den kan tåle at komme ud igen? med venlig hilsen Dorthe Suwala

6 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tonny Surrow, 13. oktober 2005 kl. 0.53

Hej Dorthe,
Ja, er det ikke utroligt, at der findes planter, der har så store blomster? I lang tid fandtes der kun nogle få tyske, unavngivne sórter herhjemme, men langsomt dukker stadig nye danske sórter op, så selv om du ikke har kendt Engletrompeterne så længe, så lærer du dem netop at kende i den mest spændende periode herhjemme.

Hvis det er sådan, at temperaturen i stalden ikke kommer under + 5*C, så kan du sagtens overvintre din Engletrompet der. Planten tåler ikke frost, men kan godt overvintres, så længe plantevævet ikke fryser.

Se: www.brugmansia.dk/engletrompeter.htm#Frostfri%20overvintring

Se også: www.brugmansia.dk/engletrompeter.htm#Engletrompeten%20i%20vintertiden

Hestepærer lyder som en god ide. Jeg har aldrig selv prøvet det, men de er jo sprængfulde af næring og det sætter Engletrompeten stor pris på.

Det er forskelligt, hvornår andre sætter deres Engletrompeter ud om foråret. Jeg hører selv til dem, som sætter dem ud, når faren for nattefrost er drevet over (ca. 20 maj). ANdre venter pænt til 1. juni, når luften for alvor er blevet lun.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar :)
med venlig hilsen
Tonny

7 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tonny Surrow, 13. oktober 2005 kl. 1.01

Hej Ane,
Det er meget almindeligt, at Engletrompeten løber op og bliver ranglet, når den står indendøre. De er meget lyskrævende. Lysmangel er også årsagen til, at den taber knopperne. Når du sætter den ud her til næste forår og planten er vokset godt til igen, så vil den igen belønne dig med masser af blomster.

Almindeligvis anbefaler jeg, at man ikke skærer planten ned under Y' et, men er den også blevet ranglet her, så skær du blot alle de tynde dele bort, så får du med tiden igen en stærk plante. Det kan tage fra 2 måneder til ½ år for helt nedskårede planter at blomstre igen, men nogle gange er det ventetiden værd :)

Jeg håber, at du kan bruge mit svar og at det ikke kommer for sent :)

med venlig hilsen
Tonny

8 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger, 8. marts 2007 kl. 22.35

Hei.Jeg er en ny engletrompetfans.Er veldig fasinert av denne store planten med de fantastiske blomstene.Jeg fikk 3 bare grener av en veninne i fjor høst.Satte dem i vann og byttet dette hver dag til det ble røtter på dem.Nå gror de opp i 3 forskjellige størrelser.Jeg lurer veldig på om jeg skal knipe av noe på dem.Det blir litt lange stengler på spesiellt den ene.

Hilsen Inger

9 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tonny Surrow, 8. marts 2007 kl. 23.04

Hej Inger,
Det er rart med endnu en Engletrompetfan :) Du kan sagtens knibe noet af dine stiklinger. Hvis du lader 3–4 øine blive tilbage på stiklingen, så vil der i forårets løb komme 3–4 nye og stærke grene på disse steder. De gren toppe, som du kniber af kan du bare komme i vand, som du gjorde med de tre grene fra din venninde.

Hilsen
Tonny

10 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Nielsen, 29. april 2007 kl. 16.33

Hej
jeg har 7 engletrompeter, jeg vil gerne tage frø, men ved ikke hvordan?

11 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tonny Surrow, 29. april 2007 kl. 18.57

Hej Karin,
Hvor lyder det dog pragtfuldt med hele 7 Engletrompeter. Det er jo lige op over, at sæsonen starter, så snart vil der være store, duftende Trompeter allevegne.

Jeg kommer lige til at spørge:

Har du allerede frugter på dine Engletrompeter og vil gerne vide, hvordan du høster frøene eller spørger du også om, hvordan du får dine Engletrompeter til at sætte frø?

For en sikkerheds skyld vil jeg prøve at besvare for begge tilfælde:

Hvis du allerede har frugter på dine Engletrompeter, så skal du bare lade frugterne sidde til de begynder at tørre ind.

Herefter klipper du frugterne af, åbner disse og tager frøene ud. Hvis du skal gemme frøene må du gerne tørre dem, inden du lægger dem på lager, så holder de bedre.

Skal de såes med det samme gør det ikke noget, at frøene er fugtige, efter af have ligget inde i frugten.

Hvis du endnu ikke har frugter på dine Engletrompeter, så er det nemt at få dem til at sætte frø.

Da Engletrompeterne ikke er selvbestøvende, så skal du bruge to forskellige planter (som ikke er stiklinger fra den samme moderplante).

Når begge Engletrompeter blomstrer, så tager du pollen fra en blomst på den ene plante og anbringer dette på støvfanget af en blomst på den anden plante.

Herefter vil der, på det sted, hvor blomsten sad, dannes der en lille frugt, som i løbet af de næste 4–6 måneder vokser til den er på størrelse med en hønseæg.

Når frugten begynder at modne, så er det første tegn, at farven begynder at falme. Efter et par uger, så begynder frugtens kød at mørne og til sidst tørrer frugten ind.

Husk, at Engletrompeten lige som mange andre haveplanter er giftig. Man kan sagtens røre ved planten, tage stiklinger og mange andre ting uden at der sker noget ved det. Men det er godt at bruge et par plastik- eller gummihandsker, når du skal i berøring med større mængder af plantens saft, som f.eks. frugter, hvor frugtkødet er mørnet og skørt.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, men ellers er du velkommen til at spørge igen.

Forårshilsner

Tonny Surrow-Hansen

www.brugmansia.dk

12 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge- Merete Drenck, 30. maj 2007 kl. 22.01

Høstede flere frugter sidste år, fra mine mange brugmansia. Har opbevaret frøene i kaffe filtre i køleskab, men ingen spirer! Har jeg høstet for tidligt? Er alle frugter fyldt med levedygtige frø? i såfald gør jeg noget forkert? det vil glæde mig meget at blive klogere på disse fantastisk smukke og velduftende planter

13 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tonny Surrow, 30. maj 2007 kl. 22.45

Hej Inge- Merete,
Jeg går ud fra, at du har tørret frøene efter høst.

Hvor lang tid siden er det, du har sået frøene?

Hvis frøene var lysebrune, da du høstede dem, så var de modne og tåler derfor tørring.

Derimod tåler umodne frø, som er hvidlige, ikke tørring og opbevaring.

Men du kan sagtens få umodne frø til at spire. De skal blot såes lige, når du har høstet dem.

med venlig hilsen

Tonny Surrow-Hansen
www.brugmansia.dk

14 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Frederiksen, 21. juni 2007 kl. 20.02

Hej
Jeg har 4 stk Engletrompet, den ene er over 2 m., den bliver sat i en murerbalje med jordblanding af plantesæk blandet med jord til havekrukker, det har den fået de sidste 3 år, og den gror bare, om vinteren skær jeg så meget jord af, den kan tåle, grunde pladsmangel,sætter den i en plastpose, den får en kop vand engang imellem, det klare den fint, lige nu står den med ca. 50 store knopper der er ved at springe ud og jeg glæder mig, sikke en duft.

Med venlig hilsen

Inger Frederiksen

D. 20–6–07

15 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Troels, 13. september 2007 kl. 20.32

Hej

Kan nogle fortælle mig hvor man kan kåbe frø eller stiklinger til ENGLETROMPET

Mvh Troels
TB.Laursen@stofanet.dk

16 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 14. september 2007 kl. 10.38

Jeg har købt to steder fra med stor succes (frø har jeg aldrig fået til at spire, så jeg køber planter, har givet ca 100 pr stk og fået meget fine livskraftige planter)

www.gartnerietjensen.dk/
og
www.brugmansia.dk/

men det er ikke rigtig sæson nu, det er tid for vinteropbevaring og der går det tit galt for mine. Men held og lykke med de imponerende planter

17 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thea Pedersen, 17. marts 2008 kl. 13.47

Jeg fik sidst år nogle forspirede engletrompeter, som jeg satte i jorden. De voksede til ca. 60–70 cm i højden. Blomsterne var hvide og utroligt smukke og velduftende.

Mit spørgsmål er: Når jeg læser om engletrompeter, så er det som træer, men det var disse ikke. De udviklede store frøkapsler, hvorfra jeg tog frø til nye planter. Planterne overvintrer ikke. Hvilken type er denne plante?

18 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Nørgård, 17. marts 2008 kl. 19.33

Hej. Det er ikke engletrompeter du har fået men pigæble. Den er et-årig men meget smuk når den blomster. De er meget nemme at få til at spire. Dens blomster vender opad hvor de på engletrompeter vender nedad.

19 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Holst, 9. april 2008 kl. 13.23

Hej
Jeg har 5 Engletrompeter, som nu er taget op i lyset indeørs, men bladene har tendens til at bøje sig sammen omkring midterribben. Hvad kan det styldes. Jeg har set efteer for laver, og det er er ikke nogen.

Håber I kan svare mig, da jeg holder meget af at have engeletromper. De første fik jeg for 10 år siden.

20 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tonny Surrow, 9. april 2008 kl. 13.36

Hej Birgit,
Det er god, gammeldags lysmangel. Det betyder ingenting. Når dine engletrompeter først kommer ud i det gode vejr til maj, så bliver bladene rigtig flotte igen.

med venlig hilsen

Tonny

21 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Frederiksen, 9. april 2008 kl. 15.49

Jeg vil gerne spørge om, hvorfor min søsters store flotte GULE trompet, de sidst to år fik lyserøde blomster, den er 10 år gammel og har ellers været så flot, er der en forklaring. jeg fik en aflægger, som hun tog til mig da den var gul, men den blev også lyserød

22 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tonny Surrow, 9. april 2008 kl. 17.05

Svaret vil nok undre mange. Engletrompeterne ændrer sig nemlig hele tiden. Når jeg f.eks vælger en ny frøplante, så går der sommetidfer op til 2–3 år, før blomsterne ''finder deres form''. Det vil sige, at i denne periode kan blomsterne ændre sig så drastisk, at man ikke skulle tro, at det handlede om den samme plante.

Selv om en engletrompet som regel finder en permanent farve og form inden for et par år, så er der mange eksempler på fra mine udelandske forædler kollegaer, at der er planter, hvor blomsterne fortsætter med at forandre sig ud over den sædvanlige periode. Det er nu alligevel første gang, jeg hører om, at forvandlingen sker hos en 10 år gammel plante, men her har du altså et godt bud på en forklaring.

med venlig hilsen
Tonny

23 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Glintborg, 29. maj 2008 kl. 10.13

Jeg har lige fået en rigtig flot engletrompet i en stor krukke til terrassen. Jeg har hørt den er giftig og da jeg har små børn vil jeg gerne vide hvad der sker hvis de kommer til at spise fra den og hvad man evt skal gøre? MVH Karin

24 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 29. maj 2008 kl. 11.15

Afhængigt af hvor meget, så kan de enten få ondt i maven eller falde døde om. Selve planten er jo ikke så interessante at gnave i, det er frøene der er giftige, og når blomsten er færdig er det nemt bare lige at fjerne (jeg har aldrig fået noget ud af hjemmedyrkede frø, så ikke det store tab)

25 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Frøsig, 29. juli 2008 kl. 13.17

HJÆLP...

Jeg har lavet et bed med 22 engletrompeter.

Problemet er at, bladene er meget hullet og spist, men ved ikke af hvad. Jeg har øl i glas for dræbersnegle, som jeg ikke tror det er, og har fulgt et husråd, med at forstøve skummemælk i fuld sol, det kan bladlusene ikke li;, men intet hjælper...HVAD KAN JEG GØRE...?

26 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 29. juli 2008 kl. 13.37

Mine planter bliver også spist, så jeg vil ogso gerne vide hvad det kan være

27 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 29. juli 2008 kl. 14.03

Jeg har det samme problem med røde, hvide og gule engletrompeter,men ikke med den violete, bladene bliver ribbet, jeg har prøvet insektsæbe men det har ingen effekt, en undersøgelse af bladene med en lup viste ingenting, normalt skulle man kunne se nogle sultne bæster, meget mystisk.

Mvh. Svend Høst

28 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 30. juli 2008 kl. 8.33

29 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 30. juli 2008 kl. 9.28

Desværre er det ikke kålsommerfuglelarver, jeg har endevendt alle blade med en lup og der er ikke dyr om dagen, men tak for linket

30 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Berg, 28. oktober 2008 kl. 12.41

Jeg kan se at der andre der har det problem at bladene bliver spist og at der ikker er spor efter skadedyr, jeg havde en mistanke til ørentviste, idet de havde angrebet mine geoginer, som også fik blade der var spiste.

Jeg prøvede også med noget skadedyrsgift til planter,men det har heller ikke hjulpet.

Det er rigtigt ærgerligt, for det hindrer at planten blomster.

For at prøve om det var noget i jorden, kasserede jeg mine gamle planter, og købte nye, det hjalp ikke, bladene bliver stadigvæk spist.

Mvh Lene

31 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Frøsig, 28. oktober 2008 kl. 13.11

Jeg nær-kiggede trompeterne, og opdagede, at der var rigtig mange bænkebidder,eller bænkebidder-ligende dyr, der sad i massevis. jeg lagde sammenfoldede fugtige aviser, med en spiseske sukker i, inde mellem trompeterne på jorden...og, til min store glæde forsvandt problemet til jorden.

Mvh Lene

32 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Frøsig, 28. oktober 2008 kl. 13.14

Jeg nær-kiggede trompeterne, og opdagede, at der var rigtig mange bænkebidder,eller bænkebidder-ligende dyr, der sad i massevis. jeg lagde sammenfoldede fugtige aviser, med en spiseske sukker i, inde mellem trompeterne på jorden...og, til min store glæde forsvandt problemet til jorden.

Mvh Lene

33 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. oktober 2008 kl. 14.26

Lene Berg!

Mine engletrompeters blade bliver også spist, men jeg synes ikke at det skader eller hæmmer planterne i at sætte blomster,tværtimod, mine står stadig stadig ude med masser af blomster, men nu kommer nattefrosten så må jeg ud og grave dem op og flytte dem ind i vinterhaven.

Mvh. Svend Høst

34 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Frederiksen, 28. oktober 2008 kl. 15.23

Jeg er træt af at få sendt meddelelser om engletrompet fra år 2004, det er nogen dage siden.

I dag har jeg fået ikke mindre en 4 mails, der indeholder det samme, så stop det dog?

35 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 28. oktober 2008 kl. 17.28

I de mails du har modtaget er der to links, nr to link står der ''klik her hvis du ikke længre ønsker at modtage disse beskeder'' – gør det så slipper du for flere mail som du SELV har bedt om i sin tid. Brok er herligt, men hvis du brugte indersiden af hovedet en gang i mellem, så slap vi andre for dit brok.

Hel og lykke med at klikke

36 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tonny Surrow, 28. oktober 2008 kl. 21.54

Der er mange grunde til, at Engletrompeten ikke vil blomstre. Dels kan den skæres så hårdt'tilbage, at den behøver op til et år, for at nå den størrelse, hvor blomstergrenene dannes påny.

Overvanding og udtørring får også knopperne, store som små, til at falde af planten. Især moderat vanding efter lang tids tørke har denne virkning.

Endelig er der nogle centimeter store biller, som kaldes bladtæger, som kan 'forhindre blomstring, når andre forhold ellers er i orden. Bladtægerne suger kun saft fra Engletrompetens nye dele, som f.eks topskud, nye blade, samt spæde blomsterknopper. Når knopperne er suget tom for saft, visner de og falder af planten.

Det er ikke let at konstantere et angreb af Bladtægen. Når man nærmer sig en angreben plante, så opdager tægen det og så lader den sig falde ned fra planten. På den måde forbliver den usynlig for vores øjne. Man opdager det ofte meget sent, for når unge blade bliver større, så ses der små, visne huller overalt på topskudenes blade. Blomsterknopperne mangler også, selv om planten har veludviklede blomster grene.

–

Det er alletiders tip, Lene... det med sukker og fugtige aviser :)

Tonny Surrow-Hansen

www.brugmansia.dk

37 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Frederiksen, 28. oktober 2008 kl. 22.06

Tak for den uartige måde du svarede mig.

Men jeg behøver ikke få denne besked 2 gange, hvad om du selv brugte indersiden af hovedet.

38 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 28. oktober 2008 kl. 22.25

Søde Inger – du er dybt uforskammet, det er dig der ikke kan læse indenad, jeg har kun skrevet beskeden en enkelt gang, du får en mail hver gang der er svar, ergo også ved ovenstående svar der rent faktisk har med emnet at gøre – så jo jeg bruger hovedet og tilgiver dig dine upassende aggressioner. Glædelig jul til dig og dine (og husk nu, klik på linket, så slipper vi for at høre mere til hinanden)

39 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Frøsig, 29. oktober 2008 kl. 8.25

Det er rigtig ÆRGELIGT, at alle trompeterne skal graves op lige nu,hvor de faktisk står aller-flottest, og med masser af blomster. Det gør helt ondt,at skal ud og klippe alle blomsterne og bladene af, og skære dem tilbage. Jeg har et stort bed med 20 trompeter, så der bliver noget tomt...øv øv...

Lene F

40 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Nielsen, 17. maj 2009 kl. 8.56

Hej jeg har en engletrompet der står indendøre i et vindue, den er begyndt med at krølle bladende sammen og ved nogle af bladende ser det ud som at de er ved at visne inde midt i bladet, hvad kan det være?

41 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tonny Surrow, 17. maj 2009 kl. 19.28

Hej Mette,
Det lyder som om, der er problemer med rodsystemet. Din Engletrompet kan enten have stået for vådt eller for tørt.

Hvis du fjerner potten bør rødderne se helt friske og hvide ud. Hvis de er træfarvede og tørre, så har planten stået for tørt.

Er rødderne derimod meget små (som små tråde) og klæbrige, så har planten en overgang stået for vådt.

Hvis rødderne er helt umuligt, så kan du skære stiklinger.

Hvis du får brug for at tage stiklinger, kan jeg sagtens forklare, hvordan du gør :)

Tonny

42 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 17. maj 2009 kl. 19.58

Ih jeg vil gerne vide hvordan jeg får liv i en stikling (har prøvet uden held et par gange), hvornår på året etc

43 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. maj 2009 kl. 22.25

Hej Tonny.

Det lyder som om at du har kendskab til engletrompet. Er lige hjemvendt fra Mallorca hvor de gror vildt mange steder, og så dufter de skønt af syren. Tog en håndfuld stiklinger med hjem. Har du nogen ide om at de kan gro her i DK. Er der noget med ægte og uægte engletrompet.

Har forøvrigt flere gange taget Bourgonvila stiklinger med hjem, de gror på livet løs, især de lilla og røde, de gule er ikke så villige.

44 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. maj 2009 kl. 9.33

Stiklinger af engletrompeter er noget af det letteste til at slå rødder, de skal bare stikkes i fugtig jord et lyst sted.

De kan sagtens gro her i DK enten i krukker eller direkte i jorden, men skal ind om vinteren da de ikke tåler frost.

Det der med ægte/uægte ET har jeg aldrig hørt om, men du tænker måske på pigæble som minder en del om ET.

Mvh. Svend Høst

45 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Joan Pedersen., 22. maj 2009 kl. 19.08

Hejsa... Jeg har en Engletrompet som har rigtig mange stor blade kan jeg tage nogle af dem af eller skal jeg lade dem side på den er to år gammel og har ikk været i blomst endnu. hilsen joan

46 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 22. maj 2009 kl. 21.24

Den blomstrer først når den har del sig i toppen og fået flere grene som så danner kronen...det lyder til at den står inde da den har mange store blade...de har bedst af at stå ude på lun terrasse eller udplantet i haven...tror ike at du skal ta bladene af.jeg ville ikke gøre det.

erik

47 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. maj 2009 kl. 9.15

Lad endelig bladene sidder og du må ikke beskære den, da blomsterne kommer i de Y punkter grenene danner.

Husk masser af vand og meget gødning, engletrompeter er meget grådige.

Svend Høst

48 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans-Erik Bonde, 27. maj 2009 kl. 7.44

Hej. Jeg var sidste år i den heldige situation, at jeg havde 17 engletrompeter, som langt hen på efteråret bar mange blomster. Det var trist, at de på grund af kulde måtte sættes ind i en stald før afblomstring. Her overvintrede de efter nedskæring. Medio/ultimo april plantede vi dem om, vandede og gødede dem og forventede så, at vi kunne se nye skud. Stammerne, som iøvrigt kun er 2–3 cm i diameter, virker som om de er tørret ud. Rødderne så friske ud da vi plantede dem om. Potterne er rigeligt store til planterne.

I øvrigt brugte jeg i 2008 den lidt hårdhændede metode, at dele en plantes rodnet op i 2–3 planter ved hjælp af en sav og med stort held. Kan du vejlede/hjælpe mig over frustrationen?

Med venlig hilsen Hans-Erik

49 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 27. maj 2009 kl. 8.26

Hvis engletrompeterne ikke har stået frostfrit, er din lade opvarmet? så er de nok desvære færdige.

Jeg graver mine op om efteråret med lidt jord omkring rødderne og opbevarer dem tørt og frostfrit ca 5 gr. i sorte sække indtil foråret hvor jeg potter dem igen(det er nogle tørre visne pinde at se på) og sætter dem lunt og lyst og giver dem noget vand, de beynder hurtigt at skyde igen og er snart klar til at komme ud igen.

Mvh. Svend Høst

50 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 27. maj 2009 kl. 18.15

Hej Hans-Erik.

Du skriver at du delte en plante i roden med 2–3 skud...har selv brugmansia og jo de skyder...kun en af dem nede fra men ikke under jorderen men ca 5 cm over jorderen så de kan.mine r opstammet i ca 2 m højde og de blir kun klippet tilbage med ca 5–10 cm om året men ellers som Svend skriver ved overvintring dog er mine i potter i stedet.

erik

51 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans-Erik Bonde, 28. maj 2009 kl. 9.08

Hej igen.

Jeg fortsatte mit håb i går aftes. Trak en del af palnterne op af potterne for at studere rødderne. De var ikke hvide, men brune – ikke så godt. De får nu chancen pinsen over. Er der ikke noget positivt nyt, må det så bare være bad lock og så igang med at skaffe nye planter.

Hans-Erik

52 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tonny Surrow, 31. maj 2009 kl. 19.28

Engletrompeter er ikke så glade for at komme i for store potter. Der sker let det, at jorden slemmer sammen om den forholdsvise lille rodsystem og kvæler rødderne. Det lyder som det, der er sket for dine Trompeter.

Jeg går ud fra, at selve stammerne er friske og fulde af liv.

Hvis de er det, kan du snilt redde dem. Tag dem blot op af den store potte. Skær de dårlige rødder bort og plant derefter planterne ud, men denne gang i mindre potter.

Hvis rodsystemet er helt færdigt, så skær det bare helt bort og behandel dine planter som stiklinger, så skal de nok komme igen.

Held og lykke med det :)

Tonny

53 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. juni 2009 kl. 8.16

Min erfaring med engletrompeter er, at de hurtigt fylder potten/krukken ud med rødder(og at potten ikke kan blive stor nok) rødder som vokser gennem hullerne i bunden i potten og som søger ned i jorden, det er kun en fordel så vælter potterne ikke når det blæser.

Jeg planter mine ud på friland og det er et meget stort rodsystem de udvikler, det kan man se når man graver dem op om efteråret.

Mvh. Svend Høst

54 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 2. juni 2009 kl. 21.30

Hej Svend Høst.

Du har tidligere nævnt at du har en mørklilla engletrompet. Kender du dens navn, da jeg har fået sådan en uden navneskilt. Vil gerne nærlæse mere om den. Har den lilla ingen duft?

55 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. juni 2009 kl. 22.25

Hej Mogens.

Jeg købte nogle engletrompetfrø(brugmansia) hos Bakker i Holland som skulle være violet i farven, men det var ikke E.T men pigæble(datura) som ligner E.T meget, jeg blev snydt, jeg tror ikke der findes violete E.T.

Mvh. Svend Høst

56 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans-Erik Bonde, 2. juni 2009 kl. 22.26

Tak til alle, som har fremsat bemærkninger i forbindelse med mine "Engletrompeters" triste afgang til skraldespanden. Jeg må passe bedre på frosten i fremtiden, når en ny samling er etableret.

mvh

Hans-Erik

57 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tonny Surrow, 3. juni 2009 kl. 1.23

Mørkelilla engletrompeter findes ikke endnu, men lilla, det er tæt på. Jeg vil gætte på, at inden for de næste 10 år findes en ren blå brugmansia i handlen. Her er et link til et billede af en, der nærmer sig lilla: www.engelstrompete.de/shop/engelstrompeten_vulcanicola/images/mystik_fire_d.jpg

58 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Jakobsen, 9. juni 2009 kl. 20.25

Jeg har købt en lilla et.her i foråret har 11 st.blomster og 3 knupper lyslilla indvendig med lodret blomst jeg gav 40 kr.for den den er flot

59 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 9. juni 2009 kl. 20.34

Lilla og lodret blomst, er du sikker på det ikke er en datura? Også meget flot, men uden duft (stank)

60 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 9. juni 2009 kl. 20.56

Hej Bjarne.

Hvis blomsterne vender opad er det ikke en engle- men djævletrompet Datura.

Som er meget giftig. Se henvisningen her.

www.havenyt.dk/spoergsmaal/botanik_og_plantenavne/12289.html
skrevet af Tonny Surrow.

61 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte, 11. juni 2009 kl. 10.49

Hej,

Jeg har en gul engletrompet, købt her i foråret, og placeret i mit orangeri.

Den har blomstret fint og har også en masse knopper, men de store gulner i enden og falder af. Når jeg åbner dem er der en rådden blomst inden i.

Kan nogen forklare/hjælpe?

62 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina, 16. juni 2009 kl. 21.48

Har flere engletrompeter, en af dem er over to meter og står i stor balje. Alle er på vinteropbevaring og kommer hjem, store og frodige. Men selv om jeg vander og vander,bliver bladene gule: hvad skal jerg gøre for at forhindre dette?

63 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. juni 2009 kl. 22.25

Mit bedste bud er overvanding, især hvis de står ude,det er alt for koldt i øjeblikket for engletrompeter.

Husk der skal være huller i bunden af baljerne så oveskudsvand kan løbe ud

Mvh. Svend Høst

64 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tonny Surrow, 16. juni 2009 kl. 23.10

Charlotte og Nina,
Ja, det lyder afgjort som for meget vand, mens vejret har været for køligt.

Charlotte, når de store knopper falder af, så kan det hænge sammen med, at din Engletrompet har stået tørt og varm en tid og så pludselig har fået en masse vand, måske mens vejret har været forholdsvis køligt. Det, der typisk sker, er at de celler, der forbinder blomsterstilken med grenen drikker så meget, at de svulmer op, bliver skøre og går itu.

Hvis det er muligt i dit orangeri, så hjælper det, hvis du kan holde temperaturen nogenlunde jævn uden alt for store udsving og måske også at vande lidt, men tit.

Nina, som Svend er inde på, så skyldes dit problem overvanding. Selv om du har et godt bunddræn, så er det ikke altid nok, når du dyrket Engletrompeten i store baljer. Plantejorden bør også være porøs og veldrænet hele vejen igennem. I naturen gror mange Engletrompeter på jord, der mest består af vulkanske sten og klipper, så rødderne behøver al den ilt, de kan få, for at trives godt.

Prøv om du kan komme lidt ned i jorden og se på rødderne. De skal være hvide eller grålig hvide. Er de brunlige eller gullige, så er det en god ide at plante dem om til en mere luftholdig jord.

Tonny

65 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte, 17. juni 2009 kl. 20.41

Hej Tonny,

Tusind tak for dit svar – jeg tror lige nøjagtig diagnosen kan passe, og dit råd med jorden til Nina tror jeg faktisk også jeg bør checke.

66 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis Madsen, 11. juli 2009 kl. 14.14

Hejsa!

Nu har jeg ikke læst alle indlægne, men jeg er osse ny ejer af denne skønne plante. Havde ledt efter den i par måneder, og fandt den så endelig. Jeg er ikke skuffet over selve planten for den er fantastisk at se på, men i snakker alle om den dejlige duft. Der er jeg så nok bare uheldig, for der er ingen duft at hente her! Hvordan kan det være? Det var en af grundne til at jeg købte den! Jeg vil snart forsøge mig at lave stiklinger af den.

67 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tonny Surrow, 11. juli 2009 kl. 14.29

Der er to arter af Engletrompeten som desværre ikke dufter. Er det en af disse her, du har?

Brugmansia sanguinea:
www.flickr.com/photos/surrow-hansen/3140765018/in/set-72157611712753178/

Brugmansia vulcanicola:
www.flickr.com/photos/surrow-hansen/2873526528/in/set-72157607393639518/

Alle andre Engletrompeter dufter rigtig godt.

Med venlig hilsen

Tonny Surrow

68 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis Madsen, 11. juli 2009 kl. 15.13

Hej Tonny!

Ja lige præcis det er den første! Brugmansia sanguinea! Skide flot! men kunne godt tænke mig at få nogle flere, men ved ikke lige hvor jeg kan købe nogen henne?

For jeg tror der er en lille anlægsgartner gemt i mig. :-) Elsker blomster og haver. Og især lidt eksotiske blomster/planter. Men de er svære at få fat i!

Ps. Tusind tak for den hurtige respons!

Dennis

69 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tonny Surrow, 11. juli 2009 kl. 15.56

Hej Dennis,
Ja, have og blomster, det er noget fantastisk noget og Engletrompeter er så flotte, at man kan blive helt grebet af dem. Hvis du kan få B. sanguinea til at blomstre nu, så har du helt sikkert en anlægsgartner gemt i dig. Den blomstrer nemlig helst efterår, vinter og forår.

De er lidt svære at få fat i nu. Planteskolerne plejer at have dem fra midt i maj og til hen på sommeren. Der var engang, hvor jeg også solgte dem, men det blev for bøvlet. Jeg håber, at en anden dansk Engletrompet enthuisiast vil begynde at producere og sælge dem. Der er virkelig brug for det.

Det med at købe Engletrompeter fra de tyske hjemmesider – må jeg efterhånden erkende – bliver vi aldrig rigtig gode til. Engletrompeter er dyre, og der er sommetider brug for et godt dyrkningstips her og der, og så er det rarest, at handle med nogen, der bor lidt tættere på :)

Tonny

70 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis Madsen, 11. juli 2009 kl. 17.37

Hej Tony!

Jeg har osse købt den her hos en gartner, 100 kr. den er 1.5 mtr. høj. Den står udenfor i en stor Krukke og er i fuld blomst!

Syntes det var vandvittigt billigt også havde jeg tilmed lidt efter lige den type blomst. Men nu skal jeg have fat i nogen andre sorter!

71 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. juli 2009 kl. 22.19

Netto solgte engletrompeter i forskellige farver i maj for 20 kr stykket, jeg har ellers engletrompeter nok, men det var nye farver som jeg ville prøve, jeg købte 2 som blev sat i drivhuset, nu er de 1.5 m høje og sat på friland og de blomster overdårigt og er velduftende.

Mvh. Svend Høst

72 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle S., 1. august 2010 kl. 15.35

Jeg har også købt en engeltrompet i Netto i 2008 for en tyver, den er nu ca. 2 meter høj.
Har en hel speciel farve - en blanding af lyserød og orange, fik først ret sent blomster sidste år, den stod på min overdækkede terrasse og åbenbart for mørkt, for først da jeg flyttede den ud under åben himmel dannede den bomster og det var vist i september måned, den første blomst sprang ud da den kom ind til overvintring. I år står den lyst og har nu dannet knopper - jeg glæder mig så meget til at se farven igen.

Lys betyder åbenbart en del for blomsterdannelsen.

73 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. august 2010 kl. 9.42

Blomsterne kommer der hvor planten danner Y punkter.
Du har været heldig at få en flot blomsterfarve , de er dog svære at få i blomst , modsat hvide og gule som blomster mere velviligt.

Mvh. Svend Høst

74 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tommy Tran, 13. september 2012 kl. 14.18

Hej

Jeg har en engletrompet der er ca 2 m høj. Mit lige høre om jeg kan skære den ned til ca. 1,5 m høj vil plante kunne tåle det.

Med venlig hilsen
Tommy

75 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 14. september 2012 kl. 9.38

Du kan godt skære den ned til ½ højde i løbet af vinteren når den har tabt alle bladene. Den danner bare nye sidegrene til foråret.

76 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 14. september 2012 kl. 9.46

Glemte lige, at hvis engletrompeten beskæres under Y et, så må den igen gennemgå hele vækstfasen, inden den atter kan blomstre. Derfor, hvis du altid beskærer engletrompeten over Y’et – og gerne et pænt stykke længere oppe – så vil du opleve, hvordan den hurtigere danner knopper i forsommeren og kommer langt tidligere i blomst.

77 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Uffe Steenberg, 12. november 2012 kl. 13.36

Svend Høst skrev længere oppe:

"Jeg graver mine op om efteråret med lidt jord omkring rødderne og opbevarer dem tørt og frostfrit ca 5 gr. i sorte sække indtil foråret hvor jeg potter dem igen(det er nogle tørre visne pinde at se på) og sætter dem lunt og lyst og giver dem noget vand, de beynder hurtigt at skyde igen og er snart klar til at komme ud igen"...

Det lyder jo nærmest som samme måde man bruger med dahlia/georginer. Andre, der har gjort det? Det ville passe mig fint, da jeg har begrænset plads til at overvintre i krukker indenfor, men godt kan finde plads i en kølig mørk kælder...

78 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nanna Bruun, 15. december 2012 kl. 23.13

Jeg har haft en engletrompet i 4 år nu - den havde 1 blomst da jeg købte den - og fik ikke flere - de første 2 år. 3. år fik den 3 blomster - men først efter den kom ind i udestuen - i år har den også først blomstret efter den kom ind - jeg var lige ved at skære den helt ned - men nu har den 10 blomster - er det fordi jeg ikke får passet den godt nok? og hvordan gør jeg?

79 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Hvidkjær Nielsen, 19. august 2013 kl. 22.26

Jeg er helt ny udi Engletrompeter... Mine tre planter er småplanter fra i foråret og de er flotte grønne og de er ca en meter i højden. De skal meget vand, har jeg bemærket... men de vil ikke blomstre... Hvad skal jeg så gøre? Er det pga manglende gødning? Og kan jeg redde den endnu? Jeg har adgang til hønsemøg og kaninmøg

80 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jenserik Laugesen, 20. august 2013 kl. 0.36

Hej Ulla....de vil først blomstre når de har lavet et Y som y ser ud til næste sommer...de skal først forgrene sig..

81 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T. Thomsen, 5. september 2013 kl. 9.14

Jeg har én engletrompet, - ud af 8 frø.

Den står i en stor plast-murebalje, - og er nu over to meter høj, - Yet, er dannet allerede ved 10 cm. højde.

Den har haft sommerfuglelarver, - og før jeg fandt den sidste, blev næsten alle de store blade spist(mere eller mindre).
Den ser derfor ret fjollet ud, men det der går mig på er at, selvom den er stor og meget kraftig stamme, så er der ikke sat af til en eneste blomst. Der er masser af bitte små sideskud, - men de vokser ikke, kun stammerne, men det gør de til gengæld :-)

Jeg har opgivet for i år, - men hvad råder i mig til at gøre med hensyn til beskæring og vinteropbevaring?

Jeg har et bryggers, hvor temperaturen ligger mellem 5-15 grader vinteren igennem, og en udestue, hvor temperaturen kun ligger 2-3 grader over udetemperaturen.

Og, - når/hvis jeg skal beskære den, - er det så topskuddene jeg kan stikling formere? - resten af stammen nedefter er mellem 3 og 6 cm i diameter. under Yet er den 8 cm.

82 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 5. september 2013 kl. 9.27

Den er utrolig nem at stiklinge formere , du tager en top gren som har dannet Yet og stikker det i fugtig priklejord med en plastpose over , efter 3-4 uger har den dannet rødder og du har en plante som burde blomster tidligt næste forår , overvinteres lyst og frostfrit.
Hvis du har plads så overvinter de store planter på samme måde pil evt. alle bladene af så det kun er de nøgne stammer der står tilbage , husk den er meget giftig.......

Peter A.

83 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T. Thomsen, 5. september 2013 kl. 12.05

Tak for hurtig svar :-)

Men, - der er ikke noget Y over det nederste Y....????

Sætter lige et billede af den nærmest nøgne Engletrompet ind.

Hvor langt nede skal/kan jeg beskære den, og hvornår er bedst?

At den er giftig anede jeg jo nok, - der er ikke meget i naturen der ikke er det, - mere eller mindre :-) men tak for advarslen.

84 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 5. september 2013 kl. 14.45

Den ser noget ranglet ud , får alt for lidt lys og sikkert for meget varme , ud på friland med den , du får ingen blomster på den i år........

Peter A.

85 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T. Thomsen, 5. september 2013 kl. 16.24

Den er hermed flyttet ud, - men jeg fik ikke svar på:

Hvor langt nede skal/kan jeg beskære den, og hvornår er bedst?

mvh
Nybegynderen....

86 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 5. september 2013 kl. 22.10

Den skal flyttes ind inden frosten kommer , klip den ned til 50-100 cm eller mere , den skal nok komme igen til foråret.........
de er næsten umulige at tage livet af........

Peter A.

87 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T. Thomsen, 5. september 2013 kl. 23.47

Jeg takker så mange gange for dine råd, - jeg vil følge dem til punkt og prikke.... :-)

PS - at de er næsten umulige at tage livet af, - må være EFTER at de er kommet i vækst, - idet 4 af de 8 frø spirede, - en blev 20 cm. høj, så visnede den nærmest fra dag til dag, - de andre blev kun kimplanter før de gik til... men nu har jeg mod til at prøve stiklingsmetoden :-) Tak.

88 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Krautwald, 14. oktober 2013 kl. 16.44

Jeg kan ikke se et y så det er svært at beskære den rigtigt, men tag nogle af de afskårne, det er rigtigt, at de er lette at få til at komme. Fordi din er så ranglet ville jeg beskære den meget kraftigt.

89 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta Larsen, 19. maj 2015 kl. 17.16

Er der nogen som kender noget til hvor jeg kan købe Engletrompet blomster?

90 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. maj 2015 kl. 21.23

Hej Britta
Hvis ikke din lokale blomsterhandler kan tage dem hjem, skal du nok prøve grønttorvet. Men det er nok tvivsom om det kan skaffes og hvornår
Engletrompet har en begrænset blomstrings periode .
Hilsen Søren .

91 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. maj 2015 kl. 21.27

Undskyld begrænset holdbarhed

92 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 19. maj 2015 kl. 21.58

De fås tit i forskellige plantecentre. Bilka har dem også sommetider. Jeg købte tidligere på sæsonen en lille én i Plantorama. Den er nu vokset til mere end dobbelt størrelse.

Prøv lige at skrive hvor du bor henne - så kan det jo være nogen kender et sted i nærheden, hvor du kan købe den.

93 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 19. maj 2015 kl. 22.23

Netto plejer at have dem her i foråret til en tyver ......

94 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. maj 2015 kl. 23.04

Jeg har misforstået dig , jeg troet det var blomsten og ikke planten du skulle bruge. Planten kan du nok få de steder Svend nævner eller de førnævnte steder .
Før i tiden kunne man også købe frø af den .

95 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 20. maj 2015 kl. 8.00

Jeg har købt frø på ebay af engletrompeter, de var ikke særlig dyre fik 2 forskellige farver, men ellers kan du prøve her www.kwekerijgommer.com/webshop/index.html

bare tryk på det danske flag så er siden på dansk

96 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. maj 2015 kl. 9.08

Det letteste er at hvis du kender nogen som har en trompet , så få en stikling , den skal bare stikkes i en potte med jord så vokser den videre ,det slår aldrig fejl .

97 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta Larsen, 20. maj 2015 kl. 10.34

Takker for jeres svar.
Jeg har kigget i Netto og der har ikke været Engletrompeter de sidste 2 år, det var der jeg købte vores første, så håbede at de fik dem igen, men desværre.
Jeg har så fundet ud af at man kan købe frø gennem Bakker, men prisen for at få sendt 8 frø koster 95,00 kr. det er godt nok dyrt. Frøene koster i sig selv 124,00 kr.
Så jeg venter til næste år, så må jeg prøve i Hillerød i Plantorama, selv om jeg bor i Brøndby, vil gerne kører langt for dem.

98 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 20. maj 2015 kl. 11.35

Britta jeg har stadig lidt frø tilbage, så hvis du er interesseret så send en besked ved at trykke på mit navn så an vi sikkert finde ud af noget

99 af 99 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Krautwald, 20. maj 2015 kl. 11.54

Jeg bor i Ringsted, jeg har fire forskellige trompeter, du kan købe stiklinger af mig

Nyt svar til emnet »Engletrompeter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Engletrompeter«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider