Forum

Kommentarer til »Hvorfor kommer der ikke frugt på mit citrustræ?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvorfor kommer der ikke frugt på mit citrustræ? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Christensen, Ikast., 12. juni 2004 kl. 0.49

Hej Jens Michael.

Du skriver at citrus skal stå ved 2–3 grader C om vinteren!

Din kolega Henrik Ahlmann skriver i *953.htm at bedste temp. for citrus om vinteren er 8–10 grader, jeg har en ide om at når spørgsmålene står på den samme hjemmeside burde der være lidt overensstemmende i et rimelig vigtig spørgsmål, jeg har 2 appelsintræer der er købt på en planteskole i Tyrkiet, han fortalte da jeg skulle til Danmark at træerne skulle jo ind om vinteren, da de ikke tålte frost, måske 1–2 grader en enkelt nat, og de havde bedst af at stå i ca. 8–10 graders varme, med masser af lys.

Med venlig hilsen
Bent Christensen

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 14. juni 2004 kl. 17.50

Citrus er mange forskellige ting.

Nogle citrus som Pomelo og Lime, skal nærmest have tropiske betingelser med minimum 15C.

Andre kan fint overvintre ved 5–10 C

Dog kan mange citrus sagtens tåle ned til 2 C, og nogle endda ned til -5 C

Når man bruger ordet Citrus, er der tale om en massebetegnelse, så det giver egentlig ikke mening at være alt for præcis med temperaturkravene.

8–10 C er fint til mange citrus, men få moderne boligher har sådanne lyse rum med denne temperatur. I et drivhus eller en udestue vil det være dyrt at opretholde 10C, der kan det nok betale sig at eksperimentere med hvilke citrus-arter og sorter der kan tåle lavere temperaturer ned til 2C. Det er mange, men ikke alle.

Husk desuden at jo varmere en citrus overvinterer, des mere lys kræver den. Des koldere en citrus overvintrer, des mindre lys kan den klare sig med.

Den mest almindelige årsag til at citrus-planter dør i Danmark, er formentlig at de overvintrer ved for høj en temperatur med centralvarme, i forhold til det for lave lysniveau der er i de fleste danske hjem.

Mvh

Michael Gundersen

Mvh

Michael

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Sørensen, 18. september 2004 kl. 15.51

Hejsa

Jeg har et mandarintræ som jeg købte for 21 år siden, den har haft frugter adskillige gange, men er nu gået i stå, så det kan altså lade sig gøre, at den bærer frugt mere end den ene gang.

Jeg vil nu prøve om jeg selv kan befrugte den med en vatpind, men, men, hvordan gør man?

Kan jeg befrugte fra en blomst på min plante til en anden blomst, eller skal jeg have en anden plante, og kan det så igivet fald være en tilfældig blomst.

MVH
Birthe

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Knudsen, 19. marts 2005 kl. 15.54

Jeg er blevet foræret et citrontræ
Limone, Citrus Limone, hvordan passer jeg det bedst, hvilken gødning skal det have og hvor ofte.

Hvilken temperatur trives det bedst med og hvor ofte vandes det?

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margrethe Juul, 10. maj 2005 kl. 21.06

Min citrus lemon har overlevet sin første vinter i stuen, i et nordøst vindue. Jeg er MEGET kuldskær, så her har bestemt ikke været koldt. Flyttede den til sydvinduet i marts, da der var ansats til 2 knopper. De sprang i blomst, og jeg legede bi med en blød makeup-pensel fra den ene blomst til den anden, frem og tilbage flere gange. Nu sidder der 2 fine, valnøddestore frugter + den store fra i sommers, som snart er moden. En ny blomst er på vej og masser af nye friske skud, så centralvarme er altså ikke nødvendigvis af det onde.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 3. september 2005 kl. 20.42

Jeg dyrker 3 Citrus arter. Lime, citron og Citrus ichangensis (endnu aldrig blomstret) Den sidste har jeg fået via frø fra Kina og den er 21/2 m høj og opstammet.

Jeg overvintrer alle mine citrus i en meget lys udestue hvor der er en enkelt lille radiator der opretholder min 5 C om vinteren og det går godt med dem alle. Intet bladfald om vinteren masser af blomster på både Lime og Citron for ikke at tale om høsten af frugter.Jeg har haft 50 citroner på mit træ på en gang og i år er der samme antal lime på mit 3 år gamle træ (der er podet på en eller anden grundstamme og derfor nok 6 år gammel).

Det med at lege bi er noget lettere med en finger hvar man bare indgnider lidt pollen på fingeren ovr på støvfanget på alle de åbne blomster. Det kan svine lidt på gulvet idet blomsterbladene tabes efter et par dage (og der er mange hundrede der iøvrigt giver en vidunderlig duft i udestuen)og de blomstrer 2 gange om året (forår-efterår)
Frugterne færdigudvikles på ca. 6 mdr, men kan hænge mange måneder på træerne herefter.

Lime er nok den jeg ville beholde hvis jeg havde begrænset plads da bladene også kan bruges i madlavning.

Eneste problem med at dyrke dem er hvis de får skjoldlus-de er næsten ikke til at udrydde.

John Lykkegaard
Haslev

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Qvist, 8. juni 2008 kl. 12.17

Hej Alle...

Jeg har to små citrus planter, kun nogle uger gamle, og så har jeg 2 appelsinplanter på deres 2år.

Jeg kunne godt tænke mig at spare lidt plads eftersom min mor har fyldt haven op så jeg ikke kan plante ud, og jeg tænkte om jeg kunne plante appelsinerne sammen i én krukke, ligeledes med citrus?

For ved godt at man kan pode træerne sammen når de bliver ældre, men tænktmere på at hvids jeg plantede dem sammen, om de så ikke ville Gro/vokse sig sammen... har set det med andre træer før jo...

Kan det lade sig gøre uden at de dør?

appelsinerne er igang med at danne bark og små grene, de er ca. 50 cm. høje. så ville plante dem sammen før de for alvor blev helt barket til–...

Mvh. Mia

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Qvist, 8. juni 2008 kl. 12.23

HEj Igen.

Jeg har set der er nogen herinde som spørger om hvilken gødning man bør bruge til sine citrus træer/planter.

Jeg har fra starten brugt almindelig flydende gødning fra Superbest til mine Appelsin planter, og de er nu på deres 2 år med flot vækst, ligeledes brugte jeg også gødningen over vinteren, men selvfølgelig kun sparsomt. gødningen hedder Substral plantegødning flydende, men læs bag på om det er til krukker eller haveblomster. jeg bruger den til grønne planter i krukker...

Hvis du vil have gødning til Citrus citron planter, foreslår jeg at købe citrus gødning i er planteforum, da citroner er Meget mere følsomme og sarte end appelsiner.

Og jeg har mistet mine citrus før på at gøde med almindelig gødningspinde...

mvh. Mia

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Caroline Jessen, 17. maj 2013 kl. 12.39

Hej(:

Jeg har et citrontræ stående i stuen som har det rigtig godt.
Om sommeren stiller jeg det ud på min altan og om vinteren står det som sagt i stuen. Jeg vander det en gang om ugen og giver det gødning en gang om ugen, som der står jeg skal gøre på pakken.
Jeg har rigtig mange blomster på det og de giver små frugter, men efter en uges tid falder frugterne af. Den største frugt jeg har haft, var på størelse med hasselnød. Træet er ca. En meter højt og ser ud til at have det fint. Hvad tror i problemet kan være?

Mvh. Caroline

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Aalborg, 6. august 2013 kl. 16.13

Jeg har det samme problem som Caroline... Så det vil jeg også gerne have svar på...

Og så ser jeg, at citrontræet helst skal overvintrer ved 2-5 grader på grund af lysforholdene.. Mit træ er et stort træ jeg har købt i en planteskole for ca tre år siden... Jeg har det hele tiden i stuen foran et sydvendt vindue, og der er lid 24-25 grader om vinteren...

Kan det være årsagen til at frugterne falder af?

Jeg har kun én gang høstet en gul frugt, og lige nu hænger der en stor grøn frugt, som har hængt siden sidste år, - den bliver ikke gul og så er der kommet en stor frugt mere, som heller ikke bliver gul...

Og ellers falder frugterne af når de er ca en uges tid gamle?...

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ib Petersen, 7. maj 2016 kl. 16.18

Jeg er begyndt at bestøve blomsterne på midt citrus trej med en vadtpind og det hjalp blomsterne faldt også af hos mig

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Aalborg, 7. maj 2016 kl. 17.09

Hvordan gjorde du det? Dyppede du vatpinden i alle blomsterne...???

Nyt svar til emnet »Hvorfor kommer der ikke frugt på mit citrustræ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvorfor kommer der ikke frugt på mit citrustræ?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider