Forum

Kommentarer til »Hvordan ser dræbersnegle ud?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan ser dræbersnegle ud? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kresten Christensen, 22. juni 2004 kl. 9.40

Dette middel er bevilget (og virker som Jern-EDTA), aabenbart for förste aar (2004)tilladt, og markedsföres under navnet Ferramol. Paa pakningen staar det helt rigtigt at det indeholder 1% jernphosphat men at det ogsaa indeholder min. 1% EDTA bliver ikke nävnt. Jernphosphat alene virker nemlig ikke. Det er ogsaa logisk, ellers havde vi ingen snegle. Jorden indeholder nemlig, altefter jordtype, indtil 5% jernphosphat. Jernphosphatet virker altsaa kun hvis der er EDTA tilstede! Og nu kommer det slemme: EDTA er langsomt, meget langsomt nedbrydeligt og hörer ifölge miljöstyrelsen til de betänkelige stoffer. I vaskemidler hvor det tidligere indeholdt, er det forlängst forbudt.

Et par tal i kemi: Anvendes Ferramol i de tilladte mängder tilföres der 500 gr. EDTA per ha. Med Metaldehyd-holdige sneglekorn tilföres der 350–400 gr. Metaldehyd per ha. EDTA er tilstede efter et aar eller flere og som det der er värre, det mobiliserer tungmetaller. Metaldehyd er nedbrudt efter 1–2 uger alt efter fugtighed – og sneglene garanteret ogsaa. Det paastaas at sneglekorn med metaldehyd er skadelig for pindsvin og denne paastand kommer igen og igen. Kendsgerningen er at pindsvin kann spise snegle (spiser ikke kornene) der er forgiftede med Metaldehyd uden at der sker noget. Jeg kan henvise til forsög der er gennemfört ved Bundesanstalt für Land- Forstwirtschaft, Münster.

Kilde: Untersuchungen über die Gefahr der Sekundärvergiftung bei Igeln (Erinacus europaeus L.) durch metaldehydvergiftede Ackerschnecken. Nachrichtenbl. Deut. Pflanzenschutzd., 47(9):327–240 (1995).

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nielsen, 27. september 2004 kl. 20.23

Jeg ved ikke hvor Kresten Christensen har oplysningerne om EDTA fra. Det fremgår i det mindste ikke af hverken emballage, produktblad eller oplysninger omkring bekæmpelsesmidler iøvrigt. Desuden er midlet – naturligvis – både i Danmark og i Tyskland godkendt til anvendelse kologisk jordbrug. I Danmark iflg. Rådets forordning, EØF nr. 2092/91 af 24. juni 1991).

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kresten Christensen, 29. november 2004 kl. 8.13

Bent Nielsen,
Jeg refererer til indläg fra 22.06.04 specielt hvor jeg har mine oplysninger om inhald af EDTA i Ferramol Sneglekorn. Det staar i et referat af möde i "Codex Alimentarius Commision, Joint FAO/WHO Food Standards – Thirty-second Session Montreal, Canada, May 10–14, 2004". Indholdet af EDTA 1% bliver her angivet som additiv! I virkeligheden er virkningen af Jernphosphat betinget af EDTA. Vil gerne sende Kopiet samt ogsaa kopier af Artikler over virkningen af EDTA paa optagelsen af Blei og Cadmium i Planter (naar man läser det löber det koldt ned ad ryggen). At Miljöstyrelsen kan bevilge saadant og det i grönsagshaver!

Med venlig hilsen

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liv Lenander, 18. januar 2005 kl. 11.20

Jeg vil meget gerne have kopier af de pågældende artikler, da jeg arbejder på at få Ferramol forbudt,især da de skriver at det ikke er farligt!

Med venlig hilsen
Liv Lenander

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 18. januar 2005 kl. 21.13

Det er jo alvorlige problemer, der rejses her. Ved nærmere undersøgelse viser det sig, at EDTA ganske rigtigt er meget vanskeligt nedbrydeligt i naturen. Det viser sig også, at det bruges i fødevareindustrien (bønner på dåse, dåseøl og burgersovs f.eks.).

Der dog håb, for Etylen-Diamin-TetraeddikeSyre (EDTA) kan erstattes af Etyl-Diamin DiSuccinsyre (EDDS), som er en "strukturel isomer" af EDTA. Det vil sige, at molekylet har samme opbygning og derfor samme virkning. Til gengæld er stoffet nedbrydeligt i naturen. Det viser sig, at det nedbrydes allerede i rensningsanlægget. EDDS er altså et eksempel på, hvordan en "grøn" kemi med ganske små ændringer kan gøre gavn uden tab af de goder, vi sætter pris på.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kresten Christensen, 19. januar 2005 kl. 9.50

Liv Lenander,
Jeg skal gerne sende de paagäldende Artikler omgaaende, men mangler din Email-adr.

Min er kresten.christensen@lonza.com
med venlig hilsen
K. Christensen

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten, 8. marts 2007 kl. 19.38

Hej Kresten.

Vil du sende dine materialer til mig på min mail:
georgsenhammel1@c.dk
det drejer sig om undersøgelserne af EDTA

MVh
Carsten

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten, 8. marts 2007 kl. 19.56

Hej Kresten.

Vil du sende dine materialer til mig på min mail:
georgsenhammel1@c.dk
det drejer sig om undersøgelserne af EDTA

MVh
Carsten

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Pedersen, 6. juli 2007 kl. 22.08

Hej Kresten

Jeg kunne godt tænke mig, hvis du har nogle billeder af dræbersnegle, om du vil sende dem til mig.

På forhånd tak

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten, 7. juli 2007 kl. 10.26

Hej Birthe.

Du kan se mange fine billeder på www.ecostyle.dk. Du kan også finde mange billeder af snegle, hvis du skriver snegl eller dræbersnegl i søgevinduet på google.dk.

God fornøjelse

Hilsen
Carsten

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas V., 17. september 2007 kl. 18.39

Hej

er der nogle der har noget materiale om der er Ferramol og hvordan det er med til at påvirke naturen.

så er jeg meget interesseret.

det eneste jeg har er dette link
www2.eduskunta.fi/kerhot/luonto/eurosiili/pdf/FIBL_FeP_Jan06_E.pdf
som er fra Schweiz

hilsen Thomas

Nyt svar til emnet »Hvordan ser dræbersnegle ud?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan ser dræbersnegle ud?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider