Forum

Kommentarer til »Montbretia – en elegant plante«

På denne side finder du kommentarer til teksten Montbretia – en elegant plante. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rita Bûlow Jørgensen, 19. august 2002 kl. 13.08

Jeg ved ikke om det er en nyttig oplysning men mine Montbretia vil ikke blomstre løgene blev lagt sidste år og der kommer kun nogle få blade og så ikke mere og det er jeg faktisk ked af for jeg havde den i min kolonihave og der blomstrede den fint.

mvh. Rita

2 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanna Enqvist, 22. august 2002 kl. 13.38

Jag bor i Sverige och har sommarstuga utanför Uppsala. Nu undar jag om Montbretia kan odlas så långt norrut?

3 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Evy Lindenborg, 18. august 2003 kl. 19.19

Jo tak, Montbretia er skam en vidunderlig plante.

For tre år siden flyttede jeg en stump der stod som det sidste fra den oprindelige have. Jeg vidste ikke noget om den, men fandt en plads op ad husets vest gavl. Der er meget tørt og aftensolen varmer muren bag den og den bliver ikke taget ind om vinteren. Trods det vokser de næsten alt for hurtigt og bliver større og flottere for hver år der går. Man kan dog se at de har rigtig godt af deling, da der tydeligt er flere blomster hos dem der er blevet taget af til familie og venner.

Alt i alt er det en plante der absolut må findes i en have...så ta' og prøv den.

4 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Marie Bjerg, 9. maj 2006 kl. 16.37

Jeg købte for tre år siden to pakker løg med Montbretia Lucifer og plantede dem i mit staudebed med varme farver. Jeg havde dog forregnet mig, for de blev meget højere, end jeg havde regnet med, og derfor ville jeg flytte dem i sidste weekend. Resolut tog jeg fat med greben og en spand til at samle løgene i. Men mine tyve små løg var blevet til en hel trillebør fuld af løg i alle størrelser! Nu har alle mine venner og naboer fået Montbretia Lucifer – og jeg har gavet en hel masse ned længere tilbage i bedet. Så min erfaring er, at Montbretia Lucifer klarer sig godt og deler sig villigt – i hvert fald i Sydsjælland, også selv om vi bor lidt udsat 100 meter over havet.

5 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 10. maj 2006 kl. 10.48

Jeg har dårlige erfaringer med Montbretia i min lille nordsjællandske have. Der kommer et par spredte blade, men ingen blomster. Det kan være, at jeg skal holde udkig efter nogen med efternavnet Lucifer.

6 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 10. maj 2006 kl. 11.06

Det er ikke sorten som er afgørende, det handler om: at der skal være varmt, vandrende skygge, et godt dræn i jorden og så må de aldrig tørre ud.

7 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Evy Lindenborg, 10. maj 2006 kl. 14.17

Hmm. Det med at tørre ud skal du nok ikke sige for højt, for det er mine slet ikke klar over. :-) De står meget tørt. Se mit tidligere indlæg.

8 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 10. maj 2006 kl. 15.19

Tørt i overfladen er ikke det samme som at der også er tørt hvor rødderne søger hen. Og når dine har det godt, tørrer de jo ikke ud, for så bliver bladene også tørre.

9 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Åben-Have, 17. oktober 2006 kl. 12.23

Til dem, der ikke kan få montbretia til at gro.

O.B.S.

Løgene/knoldene – er IKKE vinterhårdføre, så plant dem meget dybt, eller vinterdæk dem, eller tag dem ind før frosten kommer.

Venlig hilsen
Åben-Have i Asaa
Ulla Duchwaider

10 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 17. oktober 2006 kl. 14.42

Jeg forhørte mig på planteskolen om hvorfor mine ikke ville blomstre. Og fik svaret at de nok skulle have gødning...kan det være rigtigt?

Mvh. Helle-Sofie

11 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Åben-Have, 19. oktober 2006 kl. 14.24

MONTBRETIA

Til,Johanna Engqvist: Gå ind på:www.impecta.se og find den side der handler om Plantezoner, der kan du lære om, hvor div. planter ikke/kan gro uden ekstre varmehjælp.

Til alle andre:
Husk på, at disse løg er i familie med gladiolus, som ikke tåler frost, og derfor skal vinterdækkes, med gran eller anden "frakke", så snart frosten kommer, Husk, at temp. tages 2 m. oppe, så der er koldere længere nede.

Åben-Have i Asaa

12 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 19. oktober 2006 kl. 15.18

Mine løg har aldrig været dækket og har blomstret i 8 år. Jeg har planter fra Sydeuropa, som har blomstret de sidste 3 år og som ikke er vinterdækket. Som regel handler det om, at der er et godt dræn i jorden. De fleste løg fryser ikke men drukner.

13 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 30. oktober 2006 kl. 15.58

Jeg har Lucifer og forsøger at begrænse den op ad min husmur -hvor den stortrives.

Den har stået på samme sted i 13 år og bliver kun forstyrret når jeg skal forære løg væk.

Den bliver ca. 1 m høj og med blomsterstand ca. 1.5 m. Står i grus med underliggende lerjord.

Ungerne synes det er sjovt at suge nectaren ud af blomsterne, men ellers er den efter min mening ret intetsigende.

14 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle, 27. marts 2007 kl. 15.55

Hvad der er lettere eksotisk for os er ukrudt for andre; prøv at se her: www.weedsbluemountains.org.au/montbretia.asp

15 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Evy Lindenborg, 30. marts 2007 kl. 20.44

Hvor skægt Helle.

Måske de vil bytte med nogle mælkebøtter? Det kan være det så er en prydplante hos dem :-)

Hilsen Evy
www.Lindenborg-haven.dk

16 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Filbert, 31. marts 2007 kl. 15.03

Jeg plantede for ca 10 år siden, en pakke med montbretia løg. På pakken stod at de skulle behandles som gladiolus dvs graves op for vinteren. men fra min barndom kan jeg huske at vi havde dem i vores kolonihave – min far gravede dem aldrig op for vinteren,- det lod jeg det komme an på en prøve. De klarede det. Endda så godt at jeg hver år, siden jeg plantede dem, har tyndet kraftigt ud, og foræret væk. Jeg har aldrig vinterdækket dem, og alligevel har de klaret sig mere end godt. Placering var midt i et bed, hvor der om sommeren bliver meget varmt & tørt – om vinteren meget fugtigt

17 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 13. august 2007 kl. 8.35

Igen i år har jeg investeret i en pakke montbretia-knolde, ca. 20 stk. Der er kommet en plante, en eneste, og der er kun kommet blade, ingen blomster. Det er tredie gang, jeg prøver, men nu har jeg vist snart lært det: Montbretia vil ikke gro i min have.

18 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 11. august 2008 kl. 17.12

Ja, montbretia er herlige. De kan dog brede sig så meget, at de skal udtyndes for at ville blomstre.

Jeg har også den højere og mere røde Lucifer, som fungerer utrolig fint inde mellem pæonerne. Den dukker simpelthen op over de forlængst afblomstrede pæoner, der fungerer som støtte, og så vifter den med sine røde blomster ovenover pæonerne, ret flot. Og en god ide'at give videre, tror jeg.

19 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Selvig Olsen, 5. oktober 2011 kl. 8.45

Jeg er blevet helt forelsket i en Montebretia… og hvis nogen af jer nu simpelthen har FOR mange knolde/løg i staudebedet, vil jeg meget gerne bytte…

Redigeret af administrator 24. april 2023 kl. 15.03.

20 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Saxtorph, 7. oktober 2011 kl. 9.48

Hej Marianne.
Jeg har taget frø fra min Montbretia Lucifer, jeg vil gerne sende nogle til dig.. Du kan evt sende din adr til min mail rotxas@yahoo.dk...
Hilsen Tina

21 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Selvig Olsen, 7. oktober 2011 kl. 9.59

Fantastisk, Tina. Er der ikke noget, du ønsker at bytte med?

Jeg sender dig min adr.

Dejlig weekend lige rundt om hjørnet!

Marianne

22 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 7. oktober 2011 kl. 10.39

Hejsa!
Jeg har fået en masse Montbresia af min far...mens der var blade på dem endnu.
Vil bare lige nævne at de ikke ALLE blomstrer det første år.
Kan det ikke passe at løgene skal ha et par år på bagen, før de gør det?
Det syntes jeg ihvertfald jeg oplever....
Så min konklusion...små løg...ingen blomster- kun blade. :0)

23 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Rishøj, 30. oktober 2015 kl. 16.32

Til orientering gror Montbretia vildt langs vejene i hele Irland,fra nord til syd. I skøn forening med vilde fuchsia-buske. Et smukt, smukt syn. Dette bør vel bekræfte,at planten er yderst hårdfør og nøjsom.

24 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 31. oktober 2015 kl. 8.23

der er meget forskel på vintrene i irland og i dk.

25 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Frederiksen, 17. november 2016 kl. 22.27

Hej- jeg sidder og læser alle disse indslag ang.
Montbretia, nu kunne jeg godt tænke mig og få
og vide hvor dybt man sætter løgene?
Hilsen Kristian Frederiksen

26 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 17. november 2016 kl. 23.37

Hej Kristian Som jeg husker, satte jeg dem i samme højde som tulipaner. Egentlig fortryder jeg, for jeg tror aldrig jeg slipper af med dem igen. De breder sig meget.
Et år forsøgte jeg at grave dem op, mente jeg havde fået alt med, satte nogle af dem et andet sted. Nu står de tæt både dwt gamle og det nye sted, samt hist og pist i resten af haven.

Nyt svar til emnet »Montbretia – en elegant plante«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Montbretia – en elegant plante«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider