Forum

Kommentarer til »Skal vi give op eller bruge gift?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Skal vi give op eller bruge gift? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte, 23. juni 2004 kl. 8.50

Jeg læste i en lidt frelst havebog følgende definition på ukrudt: "Den forkerte plante på et forkerte sted på det forkerte tidspunkt". Nu ved jeg ikke hvor stor din have er eller hvad du har af planer for den, men du kan måske tage det i etaper. Hvis du f.eks. prioriterer køkkenhave højt, kunne du anlægge nye højbede på et leje af ukrudtsdug og fylde dem op med muld, du køber. Så ville du kunne dyrke her og lade den tidligere ukrudtsramte køkkenhave udlægge med græs, som du så slår med maskinen. Ukrudtsdug, som er dug hvor vand men ikke lys kan trænge igennem, er i det hele taget genialt til at stoppe ukrudt. Man lægger det ud mellem planterne og dækker det evt. med barkflis, kompost eller andet. Eller man dyrker f.eks. squash igennem, der hurtigt dækker en stor overflade. Jordbær har jeg faktisk selv stor succes med at dyrke igennem dugen over et padderokkeramt bed, da jodbærrene ikke får kontakt med jorden og derfor ikke mugner. Du skriver, at du har forsøgt at dække jorden, men I overtog først haven sidste år, som jeg læser din mail. Metoden er nødt til at have et par somre for at vise sin effekt. Ukrudtsdug er rimeligt dyrt, så igen vil jeg foreslå at prioritere nogle afgrænsede områder af haven fremfor andre. En helt anden mulighed kunne være en hønsefræser, altså et mobilt hønsehus, hvor hønsene flyttes rundt, spiser det friske ukrudtspirer og kvitterer med gødning. Mange kommuner udlåner dem gratis komplet med høns og det hele!

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 23. juni 2004 kl. 11.31

Tak for din kommentar. Som jeg skriver er vi skam i fuld gang med at plastdække. Jeg er klar over at det skal ligge i mindst en vækstsæson for skvalderkål og længere tid for visse andrer arter.

Køkkenhaven er faktisk det eneste sted der ikke er flerårigt ukrudt. Alligevel dyrker vi jordbær og kartofler gennem sort plast; det hindrer yderst effekt ukrudt, holder på vandet, forhindrer råd af jordbærrene, og så skal vi ikke hyppe kartoflerne.

Næh, problemet er de steder hvor vi ikke kan plastdække. Fx inden i stauder og busk samt i bed og stensætninger. Jeg ved ikke hvor godt du kender havepest, men det er måske verdens værste ukrudt, sådan helt bogtstaveligt. Skvalderkål er ingenting. Havepest danner nogle op til en halv meter lange "gulerødder" som skal graves *helt* op. Det tager uhyggeligt lang tid. Det sender udløbere i alle retning og hver plante danner 2–3000 frø. Vi lader det naturligvis ikke sætte frø, men det har de forrige ejere gjort – desværre.

Vi har allerede gjort forsøg med Roundup. Indtil videre har vi ved pensling udryddet ca. halvdelen af havepesten, hvor det er muligt at bruge glyphosat (dvs. ikke inden i stauder), med omkring 2 spiseskefulde. Det nærmer sig da "økologi" når man tænker på at det måske modsvarer ugers gravearbejde og frustrationer.

Stauderne må vi klare ved opgravning og rensning af rødder til efteråret.

PS. Jeg hader stadig gift i haven, og det får under ingen omstændigheder lov at komme ind i køkkenhaven. Men en gang imellem må man være realistisk. Tænk bare på hvad vi bruger af kemi inden døre: toiletrens, kradse vaske- og rengøringsmidler, alskens kemikalier såsom benzin, salmiakspiritus, klorin osv. For ikke at tale om det firehjulede køretøj. Det berettiger ikke uhæmmet brug af kemikalier i haven, tværtimod, men hvis et par skefulde af et relativt ufarligt (sammenlignet med andre) ukrudtsmiddel kan gøre det, så er min nattesøvn ikke i fare!

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 23. juni 2004 kl. 13.08

Ved bekæmpelse af Skvaderkål er en god metode, at nedlægge bedet og etablere græs i stedet. Et evt. nyt bed, med stauder eller buske, kan så anlægges på et areal, hvor man hidtil har haft græsplæne.

Som regel ligger bedene direkte op ad hækken, og da det vil være en fordel for både hæk og bedplanter med lidt afstand, kan det på alle måder vise sig, at være en god ide at flytte bedet.

Skvadderkål i hækken er i praksis hverken til at sprøjte eller luge væk. Da plastic ikke er for kønt, og barkflis ikke virker overfor etablerede planter, har det vist sig,at græsafklip er noget af det, der virker bedst. Og er nemmest at have med at gøre...

Det kræver naturligvis, at hækken er veletableret, for at den ikke skal påvirkes af afklippet, der, i mindre omfang, kan minske adgangen for luft og vand til jorden. Græs-saften har formodentlig en hæmmende virkning på Skvadderkålen og andet ukrudt.

Man slipper iøvrigt for det våde, halvrådne og ødelæggende afklip i kompostbunken

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Brander, 12. juli 2005 kl. 10.46

Jeg vil lige tilføje at roundup desværre ikke virker mod snerler. Har prøvet flere gange uden resultat.

Jeg leder desperat efter et andet middel mod snerler for har ikke tid og overskud til at rende og udsulte dem hver dag efter arbejde.

Det skal siges at de er overalt i haven og grunden er på ca 1200 kvm. Ved godt at det måske ikke er vanvittigt stort men problemet er bare at alle de pæne stauder er ved at blive kvalt.

Så hvis nogen ved besked om en middel til bekæmpelse så skriv endelig. Trine

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Viggo Larsen, 16. juni 2009 kl. 20.54

Jeg har en del havepest i min græsplæne og har forsøgt at sprøjte med et middel der også tager f.eks mælkebøtte men tilsyneladende ikke havepest.

Er der nogen der har et godt råd evt. et sprøjtemiddel

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 24. juni 2009 kl. 15.08

Generelt får du ikke mange tips om gift her da udgangspunktet for havenyt er økologisk og især giftfri havedyrkkning!

Når det så er sagt, vil jeg mene at der er situationer hvor gift er den eneste realistiske udvej.

I dit tilfælde med havepest er det svært pga. græsset. Havepest er en livskraftig urt som ikke sådan lader sig slå ud. Det kan dog ikke lide roundup, men det kan græsset heller ikke. Derfor er det svært at gøre noget ved det. Vi har det også i plænen, og i modsætning til hvad der ofte siges, så er det ikke muligt at tage livet af det ved hyppig græsslåning for vokser lavt og undgår derved klipperet.

Du kan evt. forsigtigt pensle pladene med roundup, men det er jo en større omgang hvis der er meget.

Vi lader det bare være :-)

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 24. juni 2009 kl. 16.03

Hej.

Rent botanisk hvad forstår I ved havepest? Jeg har en fornemmelse af, at det dækker flere forskellige plantearter. Hvis man skal råde vedrørende bekæmpelse er det vigtigt at vide helt klart, hvad vi taler om.

Glem Roundup. Roundup er ikke verdensmester til alting, uden der tages hensyn til flere forskellige forhold, såsom planteart, plantestørrelse,dosering m.m.

Mvh. Hans

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 24. juni 2009 kl. 20.15

Jeg kender kun til Ensidig Klokke, Campanula rapunculoides, som kaldes havepest. Men skal selvfølgelig ikke udelukke at andre bruger navnet alternativt.

Roundup er ikke verdensmester, men det er der vist heller ikke nogen der har skrevet i denne tråd. Brug korrekt kan det dog være en god løsning i visse tilfælde. I Viggos tilfælde tror jeg dog ikke at roundup eller andre gifte er særligt anvendelige.

Vi lever bare med havepest i plænen hvor den hygger sig med mos, skvalderkål og andre sager.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 24. juni 2009 kl. 20.51

Hej Martin.

For mig betyder havepest også ensidig klokke. Jeg har bare truffet nogle, hvor havepest kunne betyde ærenpris, forskellige kløverarter m.m. Derfor spørdsmålet.

Jeg kender udemærket Roundup og dets anvendelse og begrænsning. Har brugt det siden det kom frem til mange forskellige formål i min bedrift. Hvis resultatet skal være godt, er det ikke ligegyldigt hvordan der doseres eller hvilket udviklingstrin planterne er på, men sådan er det jo med så mange ting.

Min græsplæne ligner nok din. Der kan findes mange sjove ting, hvis man tillader alt mulig andet end græs, og kun slår, når man ikke gider træde højere.

Mvh. Hans

Nyt svar til emnet »Skal vi give op eller bruge gift?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Skal vi give op eller bruge gift?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider