Forum

Kommentarer til »Hvordan vinterbeskytter jeg mit lille figentræ?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan vinterbeskytter jeg mit lille figentræ? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 4. december 2013 kl. 14.33

Hvornår bør man i øvrigt holde op med at vinterbeskytte sit figentræ? Hvor tykke skal grenene være eller hvor gammelt skal træet være?
Hvad gælder for Abernes Skræk/Abetræ?

Venlig hilsen
Anders

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. december 2013 kl. 7.17

Hej AK

Jeg er ikke enig i at du skal dække jorden - det hindrer varmeudstråling, som i mindre omfang beskytter kronen.

Jeg havde en figen, som frøs helt tilbage hvert år og kun blev til en lille "busk". Jeg ville have et figentræ! Busken blev gravet op og jeg lavede 10 planter af klumpen. Planterne blev pottet og efter 4 - 5 år med næsten frostfrit vinterophold havde de stammer som kosteskaft og var 1 - 1,5 meter høje.

For 2 år siden blev 2 af dem plantet ud i haven og de to relativt hårde vintre gav et par enkelte tilbagefrosne grene/ nyere topskud ellers intet....

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. december 2013 kl. 7.22

Hej igen AK

Abetræ er stedsegrøn og derfor kan du med fordel dække jorden med et tykt lag blade eller andet, som kan holde jorden over frysepunktet. Det gør det muligt at vande det unge træ i perioder med barfrost.

Det der ofte slår skud på unge stedsegrønne ihjel om vinteren er barfrost og tilhørende vandmangel på grund af aktiv fotosyntese/ fordampning i solskinsvejr!

Nyt svar til emnet »Hvordan vinterbeskytter jeg mit lille figentræ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan vinterbeskytter jeg mit lille figentræ?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider