Forum

Kommentarer til »Kan vinca bruges som bunddække foran en hæk?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan vinca bruges som bunddække foran en hæk? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 24. marts 2014 kl. 9.46

Jeg vil gerne advare kraftigt mod at bruge Vinca Minor. Vi har Vinca under vores hæk ud mod vejen, og det er langsomt i gang med at overtage haven.
Vinca sender rødder i alle retninger, værre end skvalderkål, og selv en lille rodstump er nok til at planten overlever.

Vores Vinca har bredt sig ind i et blomsterbed, hvor den er stort set umulig at komme af med igen, og den breder sig nu ind i haven også.

Vinca er inkarneret ondskab, og jeg ville aldrig nogensinde have det i haven, hvis jeg fik valget. :(

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 1. april 2014 kl. 14.35

Louise, jeg har som dig, også en lille stejl skrænt fra hækken og ned til den asfalterede sti. Og jeg plantede for nogle år siden netop vinca under hækken for at holde på jorden og begrænse ukrudt.
Hækken er en meterbred gammel tjørn, den går nord/syd og skrænten vender mod øst. Det har fungeret fint, jeg er glad for det og vinca blomstrer flot nu. Den kravler dog gerne op under hækken til mere lys og sol mod syd og vest. Her har jeg en græssti ned langs hækken, men har løst problemet ved at sætte sort bedkant ned hele vejen mellem hæk/vinca og græssti, så bedkant titter et par cm op. Og ved at klippe overhængende vinca væk og evt. luge i græs hvert efterår, går det fint med at holde det adskilt.- Det skader ikke din hæk, at vinca senere kryber ind og slår rødder tæt på den. Du kan som Lene nævner fint plante nu, men du kan også plante i aug/sept, når hækken har etableret sig bedre.
Bo, der er den forskel på vinca og skvalderkål, at vinca sender ranker ud OVER jorden; de kan klippes af før de slår rødder. Mens skvalderkål sender rødder ud UNDER jorden, hvilket gør det langt sværere at begrænse dem, her hjælper bedkant ikke længe. - Jeg har begge dele flere steder i haven, og for begge gælder det, at man et par gange årligt må tage en dag, hvor man går dem efter, klipper væk og luger. Jeg har i årevis kunnet holde begge dele, hvor de må være, men nu er skvalderkål desværre smuttet fra mig, det er vinca dog ikke.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 1. april 2014 kl. 15.25

Ja, du har nok ret, Clara; skvalderkål er nok værre en vinca, men mit vincaproblem er simpelthen gået amok, og det er en næsten uoverskuelig opgave at fjerne vinca igen, når først den har slået sig ned et sted. Selv den mindste lille rodstump skyder igen, så det er en kæmpe opgave at fjerne den.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 1. april 2014 kl. 19.16

Bo, det er skvalderkål, der skyder igen fra den mindste rodstump. Det gør vinca ikke. Det er vinca´s udløbere over jorden, der kan sætte rod, når de får jordkontakt. Så hvis du fjerner hver plante og forfølger dens udløbere, kan du få dem helt væk.

Var det dig, der ønskede lange bambusstænger ? Kontakt mig på c.andersen@stofanet.dk.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 1. april 2014 kl. 20.09

Vi har vinca major under berberishækken. Den volder ingen problemer.
Bliver på ydersiden af hækken holdt i ave af kommunens plæneklippere. Og heller ikke inde i haven breder den sig uhæmmet, hverken til blomsterbede, under træer, i køkkenhaven eller i "vildnisset" bag hønsehuset.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. april 2014 kl. 20.17

Bo du har helt ret. Vinca er et mareridt. Jeg har en 30 m. lang skråning ned mod en mark, som er helt overgroet med planten. Når så jorden er fyldt med større sten er det en umulig opgave. Selv i dyb skygge trives den. Nogle steder kravler vincaen op i 1½ m. høje spirea buske og kvæler dem langsomt. For mange år siden var skråningen dækket af vilde brombær, dem har vincaerne fået kvalt.

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 1. april 2014 kl. 21.39

Mogens, det er jo som man nu ser på det og oplever det personligt/subjektivt, for en 30 m lang skråning er hård kost at rense, også hvis det var for andet end vinca. Hos mig kravler vinca op i en rød spirea og i den gamle tjørnehæk samt i en bøgehæk uden at genere disse vækster. Mellem vinca under hækken er også Geranium Sibirica, akelejer, påske og pinseliljer, de gror fint i et tæt dække af vinca. - Mon jord-afsivningen ikke ville være kraftigere, hvis vinca ikke var det ? Afsivningen kan være årsag til, at de vilde brombær er væk. Hvad ville du mon have af andet ukrudt, hvis vinca ikke var der ? Senegræs ?

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 1. april 2014 kl. 22.17

I øvrigt kan jeg godt nævne et par planter, der IKKE klarer sig i en årrække i vinca, nemlig bonderose og storblomstrende hypericum. - Det ved jeg, for efter i 10 år at have levet med et 2-3 m2 "vildt hjørne", der var tæt tilgroet af vinca og aldrig rørt udover at holde det yderste i ave, besluttede jeg at rense stykket helt og bruge pladsen til andet.

Udover vinca var der i stykket et par forvildede gyldenris, blå bjergknopurt, et par påskeliljer, et par tulipaner og klokkeskilla, som åbenbart havde klaret sig i årevis. Der var også lidt senegræs og skvalderkål, men de havde stort set ikke bredt sig i de 10 år, her var vinca stærkere. - Under rydning fandt jeg bonderoser og hypericum, der stadig levede, men ikke havde blomstret i de 10 år. - Og det, der vel satte mig igang med at rydde, var nok, at der et år pludselig ud af intet dukkede en orange asiatisk lilje op midt idet hele, den havde jeg aldrig set før, den havde også levet uden at blomstre indtil da.

Jeg ryddede stykket ved først at klippe vinca helt i bund med en hæksaks, og rive løvet væk med en løv-rive. Så var det blot at grave et spadestik op ad gangen og rense det for hvad, der nu var i det, også alle vinca-stængler, helst i småtørt vejr i aug/sept. - Det var lettere end jeg troede.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 2. april 2014 kl. 10.40

Clara jeg vil garantere dig for at de skyder fra selv små rodstykker. Sidste år ryddede jeg et 10 meter bed for vinca, men fordi det var en stensætning, kunne jeg ikke få renset al jorden, og vincaen begyndte at skyde over alt igen efter et par uger.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 2. april 2014 kl. 15.26

Der er lidt forskel på Vinca major og Vinca minor.
Major er op til 30 cm. høj og bladene bliver brune om vinteren, det er den mest agrasive med udløbere på op til en meter.
Minor bliver omkring 20 cm. høj og er vinter hårfør.
Det gælder for dem begge at blot en stump af planten vil oftest slå rod.
Major burde ikke sælges på planteskolerne (efter min mening).

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 2. april 2014 kl. 17.32

Min major er vintergrøn og breder sig ikke særlig aggressivt.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 2. april 2014 kl. 17.44

Min må være en minor, for den er vintergrøn og får kun få brune blade efter vinteren. Min erfaring er, at det kun er udløber-stænglerne, der slår rod, hvis man ikke får dem med op. Ikke dele af rod og resten af planten. Efter rydning af det stykke, jeg har nævnt, skød der ingen vinca op igen, kun en bitte senegræs som det eneste.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 2. april 2014 kl. 19.28

Vinca, på dansk Singrøn, er en lille familie på 7 arter som trives i Europa, Mellemøsten og nord Afrika. Vinca herbacea kryber opad. Der er ovale, hjerteformede, smalle og to farvede blade, og blomsterfarver i lys blå, mørk blå, hvid og rød. Vinca gror lystigt i de danske skove.

Nyt svar til emnet »Kan vinca bruges som bunddække foran en hæk?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan vinca bruges som bunddække foran en hæk?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider