Forum

Kommentarer til »Kartoffelpotter kan give flere hold kartofler«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kartoffelpotter kan give flere hold kartofler. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda Henriksen, 6. maj 2014 kl. 7.54

Jeg er første gangs kartoffelarvler og har 2 kartoffelspande på min lukkede altan(vinduerne kan åbnes), de er nu 60cm høje, jeg er itvivl om jeg må klippe dem lidt ned?. Har hørt det kan stoppe væksten, er der nogen der har erfaring med det..???

Hilsen Linda

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. maj 2014 kl. 14.15

Hej Linda

Kartofler kan ikke tåle at blive klippet ned. Når de bliver så lange er det fordi de får for lidt lys på gulvet i din altan. De strækker sig efter lyset, og så får de sikkert masser af varme på din lukkede altan, og det giver også øget vækst, når det er meget varmt i forhold til lys.

Du kan sætte en pind ved og binde en snor rundt om toppen, inden den begynder at vælte ud til siden. Det kan ske, hvis der på et tidspunkt åbnes for vinduerne, og der kommer meget vind.

Og så må du ellers vente på, at der kommer kartofler.

Jeg har sat kartofler i 5 kartoffelpotter, men har haft dem i drivhus med masser af lys. Her er planterne blevet lige så høje, men mere kraftige. Jeg har høstet de første den 1. maj. Det kan du se mere om i min demohave på Havelyst.dk

havelyst.dk/haver/karnas_have/dagbog/nye_kartofler_1_maj.html

3 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. maj 2014 kl. 14.53

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. maj 2014 kl. 15.20

Hej Frank

Dine kartofler har simpelthen fået for meget kvælstof - så bliver der næsten ingen kartofler, kun top. Jeg har hørt om en, som satte kartofler i en tidligere hønsegård, fik nogle meget høje, meget flotte og mørkegrønne kartoffeltoppe. Men ingen kartofler. Så man skal gøde sine kartofler, men ikke overgøde dem.

Linda kartofler bliver først og fremmest lange på grund af for meget varme og for lidt lys.

Det gælder i øvrigt alle planter, at de ikke bliver bedre af at få for stor en mængde gødning, men skal have en tilpas mængde. Det kan du læse mere om i denne artikel, hvor der også er en tabel over normen for kvælstof til de forskellige grønsager.

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/goedning/319.html

5 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. maj 2014 kl. 15.37

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 6. maj 2014 kl. 16.59

PotatoPot skriver, at man skal (kunst)gøde sine kartofler dagligt! Oven i den gødede spagnum kan det virke ret voldsomt...

I øvrigt står der også, at man kan klippe toppen ned til 25 cm, hvis de bliver for høje. Så det kan du jo prøve Linda. Og flytte planterne op på et lille bord, så de er tættere på lyset.

7 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. maj 2014 kl. 17.25

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. maj 2014 kl. 17.32

Jeg dyrker mine kartofler i PotatoPot i havekompost, og fylder bare lidt nyt oven i. Og det virker fint. Spagnum og kunstgødning er ikke nødvendigt for at dyrke i disse potter.

Jeg skal indrømme, at jeg aldrig har forsøgt at beskære kartofler, og det skal da prøves, når de anbefaler det. Men jeg venter til senere. Lige nu har kartoflerne brug for alle sine blade til at producere de første kartofler.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. maj 2014 kl. 17.39

Når jeg tænker over det, så tror jeg faktisk, at der kommer i hvert fald nogen genvækst, hvis man får knækket en kartoffelstængel.

Og de er jo i familie med tomater og tomatillo, som begge kan beskæres.

Kartoffeltop kommer jo til at se lidt brugt ud hen midt på sommeren, så måske er det godt med ny kartoffeltop til efterårsdyrkningen, hvis en beskæring kan fremkalde det. Vi må afprøve det - hvis ellers kartoffelskimmelen holder sig væk.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 6. maj 2014 kl. 17.47

Jeg har brugt en omgang kommunekompost blandet med sandet jord.

Men mine kartofler er først kommet i jorden i dag.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda Henriksen, 6. maj 2014 kl. 18.05

Tusinde tak for alle svarene, jeg tror jeg vil forsøge med flere af jeres gode råd, vil straks når jeg kommer hjem stille dem op på en stol, vil forsøge med beskæring og så være mindre rundhåndet med gødning i fremtiden:-D. Så håber vi det lykkedes:-D

Endnu engang tusinde tak for svar

Hilsen Linda

12 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. maj 2014 kl. 18.20

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. maj 2014 kl. 23.07

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Kartoffelpotter kan give flere hold kartofler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kartoffelpotter kan give flere hold kartofler«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider