Forum

Kommentarer til »Hvorfor er vores kartofler i spande visnet ned?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvorfor er vores kartofler i spande visnet ned? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mvh. Morten, 1. juli 2014 kl. 12.01

Jeg har 12 spande stående og de giver et væld af kartofler og nu er planten moden og ved at visne ned. Jeg har lagt mærke til, at spandene hurtigt bliver endog meget varme og det kan kartoflerne ikke så godt lide. Måske er de simpelthen blevet overophedet i den sol vi har haft så dejligt meget af.

2 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 1. juli 2014 kl. 23.59

De meget varme spande og dermed meget varme forhold for rødderne kan godt være forklaringen, eller i hvert fald medvirkende.

Da jeg flyttede mine spande ud af drivhuset i maj, blev de sat ud i en drivtunnel med fiberdug. For at de kunne stå der i højden, blev spandene gravet delvis ned i jorden.

3 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. juli 2014 kl. 6.39

Jeg har høstet fire gange på mine og har nu tømt den ene spand, fordi planten var visnet, og fik en pænt stor høst til sidst også, så jeg er rigtig godt tilfreds med mine potato pots :) Og har ikke været specielt forsigtig ved høst, men har bare gravet ind efter dem.
De har stået i halvskygge - kunne godt forestille mig, at rødderne bliver for varme i direkte sol.

4 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mvh. Morten, 2. juli 2014 kl. 8.18

Man kan sagtens lave sine egne "pots". Bare tag to ens plantespande, f.eks. fra nogle frugttræer, og skær huller i siderne på den ene, som efterfølgende placeres i den anden.
Eller endnu bedre; to sorte spande fra f.eks. Jem&Fix. Så kan man beholde hankene på. De koster ca. en tiér stykket.

5 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. juli 2014 kl. 8.26

Man skal lige undersøge først, om spandene fra Jem&Fix er egnede til at dyrke spiselige ting i - en del af de billige spande duer ikke til fødevarer, da man risikerer, at de afgiver uønskede stoffer til planterne.

6 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 2. juli 2014 kl. 12.42

Jeg er også tilfreds med det tidlige og igen senere udbytte. Jeg har en anke mod potterne - de er ret tunge at holde og kan være meget svære at skille ad, når man skal have fat i kartoflerne. Er der nogen, som har fundet en let måde at skille dem ad på?

7 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 2. juli 2014 kl. 14.36

Jeg bruger slet ikke dobbeltpotte, men dyrker bare direkte i store potter. Når jeg høster hiver jeg hele klumpen ud af potten, tager de kartofler jeg skal bruge og ned med det hele igen. Det fungerer rigtig fint.

8 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. juli 2014 kl. 18.23

Hvis man lader dem tørre let, er det nemt at skille dem - de suger sig sammen, når jorden er våd :)

9 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. juli 2014 kl. 21.11

Hej
Med tanke på den tråd vi har haft om regnvand fra tønde (tagpap nedløb) kan jeg ikke tro at de billige spande fra Jem&Fix er ok. Billige mørke plastikspande laves af affaldsplastik. Det er det sorte låg på 2 af mine regnvandstønder også. I det ene låg er der aftryk af at der har været skruer enten i formen eller i plastikken.

Jeg har ingen potatoe potter selv, men der må have været en varedeklaration på dem. Tænk også på alle andre sorte plastikplantepotter - også dem man kan købe krydderurter i. Hm..... jeg har aldrig før gået og tænkt på at det kunne være sundhedsfarligt.

Det er det måske heller ikke - fordi eventuel gift ikke absorberes af planterne.

Hvad er deklarationen på kartoffel potterne? Eller hvem siger god for potternes indhold af diverse kemikalier som kunne være sundhedsskadelige?
Ingeborg

10 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. juli 2014 kl. 21.19

Lige her må jeg indrømme, at jeg ikke har fantasi til at forestille mig, at et produkt så målrettet dyrkning af en spiselig afgrøde kan være problematisk...

11 af 28 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. juli 2014 kl. 21.42

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 28 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. juli 2014 kl. 22.11

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. juli 2014 kl. 22.43

Jeg har nu aldrig set det symbol på potter af nogen som helst slags - kun på beholdere, som potentielt kunne bruges til opbevaring af mad.

De er lavet af polypropylen som mine andre potter, men ud over det ved jeg ikke noget om dem.

De fremstilles af combipot.dk, så man kan jo spørge, hvis man vil vide mere :)

15 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. juli 2014 kl. 22.34

Hej Anja
Jeg har googlet kartoffelpot og har fundet dem hos Pindstrup - som jeg efterfølgende har spurgt om der er en deklaration på potterne.
Har ikke fået svar endnu.
Ingeborg

16 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. juli 2014 kl. 22.56

Jeg har jo ellers lagt linket til producenten i mit forrige indlæg :)

17 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. juli 2014 kl. 23.04

Hej Anja
Jeg har ikke set dit link inden jeg spurgte hos Pindstrup. Og det er jo bl.a. Pindstrup, som sælger potterne.
Ingeborg

18 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. juli 2014 kl. 23.24

Der er mange, der sælger dem - men mon ikke producenten ved mest?

19 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 4. juli 2014 kl. 9.30

Der er også potatopot.com. Måske samme firma?

20 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. juli 2014 kl. 17.55

Pindstrup har fået svar fra producenten - og materialet er polypropylen. Hvilket ikke siger en pind om netop dette produkt er egnet til fødevarer.
Ingeborg

21 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. juli 2014 kl. 22.52

22 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. juli 2014 kl. 23.12

Hej Anja
Jeg har ikke dyrket kartofler i disse potter, så nu overlader jeg det til dem der har brug for den viden at spørge "combipot". Udover grundmaterialet er der til de fleste urtepotter føjet et farvestof til grundmassen.
Iøvrigt har min mand været ansat i et firma, som lavede fjernvarmerør af bl. a. polypropylen, men også af andre materialer, men det var jo til isolering af vandrørene.
Ingeborg

23 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. juli 2014 kl. 23.24

Jeg har ikke brug for at spørge - som sagt er jeg sikker på, at der er tænkt over det.

Det var jo heller ikke mig, der bragte det spørgsmål på bane :)

24 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 5. juli 2014 kl. 14.16

Jeg søgte lige lidt på stoffet og det bruges til fødevarer og medicinalindustrien.

pkkaps.dk/mat-pp.html

PotatoPot er en del af Combipot, som er storproducent af alle slags urtepotter.

25 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. juli 2014 kl. 19.25

Hej Karna
Det er også det jeg har fundet ud af, men hvad er farvestoffet i de sorte potter?
Ingeborg

26 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. marts 2015 kl. 13.41

@Karna Maj
Jeg har lige købt 4 stk. potato pots hos Jem & Fix (Knap 40 kr stk.)
Hvis de bliver for tunge at håndtere, vil jeg yderligere sætte dem i en sort Jem & Fix spand med hank. De fåes i 2 størrelser. For at gøre det nemmere at "skille" inder - og yderpotte ad, vil jeg lægge et eller andet i bunden af yderpotten, så diameteren på inderste og yderste potte ikke passer så godt sammen. Måske kan lidt jord i bunden af yderpotten (lagt på fiberdug) gøre det.
Jeg glæder mig til at prøve.
Ingeborg

27 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. marts 2015 kl. 16.44

Fortsættelse af mit sidste inlæg: Der skal selvfølgelig bores huller i en ekstra spand, hvis man sætter en sådan en udenom potato-potterne. En anden måde: Lav en ring af hampereb tætsiddende omkring inderpottens øverste ring. Flet eller splejs håndtag i ringen.
Sådan en ring vil man kunne flytte fra potte til potte. Nogen vil måske kunne lave sådan en ring med hank af en anden spand, ved at skære øverste del af spanden.
Ikke til at forstå hvad jeg mener? Spørg :-)
Ingeborg

28 af 28 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. marts 2015 kl. 8.58

Jeg har prøvet mig frem med hensyn til nemt at få inderste kartoffelpot op. En omvendt underskål af plast 22 cm ø og ca. 3 cm høj lagt i bunden af yderpotten vil gøre det nemt at tage potten op. Underskålene fås i havecentre og byggemarkeder til 19.95 kr stk. Se evt. på www.elho.nl
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Hvorfor er vores kartofler i spande visnet ned?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvorfor er vores kartofler i spande visnet ned?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider