Forum

Kommentarer til »Sådan dyrker du majs«

På denne side finder du kommentarer til teksten Sådan dyrker du majs. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 26. august 2002 kl. 21.16

Okay det kan godt være at det her er lidt dumt men! jeg syntes det er noget l... at der ikke står noget om kulturplanten majs og måske nogen andre

2 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Eriksen, 3. april 2004 kl. 19.03

Kan man godt dyrke majs hvor der har gået køer hele vinteren? er jorden så for gødet?

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 3. april 2004 kl. 22.04

Hej Brian

Når du skriver, at der har gået køer hele vinteren, er det lidt svært at vide, hvor meget gødning, de har efterladt. Med mindre der ligger et meget tykt lag gødning, er jeg ret sikker på, at majsene vil vokse godt til, da de skal have en hel del kvælstof. Derimod har jeg ikke erfaring med, hvor dan majs spirer, hvis der er meget tilgængelig kvælstof i jorden. Da majs først skal sås i maj, kan du jo nå at lave et forsøg med at tage jord fra den gamle kvægfold i en potte og se, hvordan majsene spirer og trives.

Med venlig hilsen
Karna Maj

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Henriksen, 6. juni 2005 kl. 17.48

Hej,
majs er efter min erfaring forholdsvis lette at dyrke og kun lidt udsat for skadedyr. Men de kræver både gødning og ikke mindst vand i tørre perioder, hvis det skal lykkes at få mere end en enkelt eller to kolber på hver plante.

Men hvad er forskellen på sukkermajs og fodermajs, hvis der altså er nogen?

Venlig hilsen
John Henriksen

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rebecca, 18. juli 2005 kl. 18.52

Hvorfor er mine majsplanter pludselig begyndt at få blege/stribede blade. Jorden er gødet med staldgødning (får) i efteråret, men kan de alligevel mangle noget? Alle mine majs har bladlus – mange bladlus, trods alle havebøgers påstand om at majsplanter er bemærkelsesværdigt fri for skadedyr...

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas, 14. november 2005 kl. 8.57

Hej vi er nogen der laver
en opgave og vi har lidt spørgsmål.

1: hvordan dyrkes majs

2: hvornår bliver majs sået

3: hvad bruger man majs til

4: hvornår bliver majsen høsten

5:er majsen altid blevet dyrket

6: hvad er planen med majs frem over

7 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla T, 1. maj 2007 kl. 11.50

Hej

Hvilke frø er anbefalelsesværdige til en førstegangsdyrker af majs, som har små børn der elsker majs friske eller på grillen... altså nogle søde nogen, der kommer tidligt, og er nemme...

8 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Hansen, 28. juli 2007 kl. 11.28

Hej
I år og sidste år er mine majskolber meget små. Det er søde majs jeg dyrker og begge år er de blevet forkultiveret inde og sat ud når de en passende størrelse.

Jeg har også gået og rystet planterne så alle ville blive bestøvet.

Men kolberne bliver meget små og uudviklede.

Hvad gør jeg galt?

Jeg har for flere år tilbage dyrket majs i en anden have og altid med et godt resultat.

Mvh

Finn Hansen

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 28. juli 2007 kl. 20.25

Fodermajs. For et par år siden samlede vi lidt majskolber i en afhøstet, og hjemkørt majsmark. Disse majs, som lå tilovers var flotte, men ganske uspiselige for os, kunne slet ikke tygges – og smagte bestemt ikke godt.

Med hensyn til gødning, som KM oplyser, at de skal have meget kvælstof, hvilket kan dækkes med Natpotten og vand 1:10. Jeg tror ikke økologisk havebrug kan dække behovet, i hvert fald ikke hvad angår selleri. Det har KM også været inde på at hendes sellerier nærmest bliver i valnøddestørelse – eller hvad? håp

10 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kamilla, 27. august 2007 kl. 19.20

Hej jeg er igang med en opgave om majs.

Jeg har lige nogle spørgsmål:
1: Hvad har vi brugt majs til i gamle dage?

2: Hvad er det for en majs sort man bruger til popcorn?

3: Hvor stammer majsen fra?

4: Havd er de mest kendte majs sorter?

Håber du vil svare:D

11 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane Karup, 17. august 2008 kl. 21.54

Hej og tak for majs-info
Jeg har en flot firkant økomajs, men er i tvivl om, man skal lade de små sideskud være, der kommer på nogle af planterne for neden? Der er ikke nogen kolber på, og jeg mistænker dem for at tage kraft fra kolberne som f.eks. tomaters sideskud. Jeg har taget nogle af dem af, men ville være taknemmelig for et kvalificeret bud på om, det er det rigtige at gøre, når/hvis jeg vil dyrke majs igen til næste år.

12 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Hansen, 5. marts 2009 kl. 20.23

Hvad laver man majs af

13 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Claus., 5. marts 2009 kl. 21.28

Slettet af administrator 6. juni 2014 kl. 0.41.

14 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Karin Andersson, 1. juni 2009 kl. 14.29

Slettet af administrator 6. juni 2014 kl. 0.41.

15 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Karin Andersson, 1. juni 2009 kl. 14.29

Slettet af administrator 6. juni 2014 kl. 0.41.

16 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Andersson, 1. juni 2009 kl. 14.29

Hvilken mrd regner man med sukkermajs er modne

17 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 1. juni 2009 kl. 15.34

Er der nogle, der måtte ligge inde med nogle gode opskrifter, hvori jo selve majs er en bestanddel, ja så ville jeg gerne vide det. Tak

Mvh Eivin (^_^)

18 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 5. juni 2009 kl. 13.27

Sukker majs er modne når man presser med en negl i en af kernerne og saften der kommer ud er mælkehvid.

Ang. majs opskrifter, er det en oplagt mulighed at google- fresh corn recipe- så vil man finde en masse opskrifter på engelsk/amerikansk hvor man jo har en lang tradition for brug af majs i køkkenet.

Jeg kunne godt lide indlæg nummer 12, "hvad laver man majs af", det viser at børn i dag ikke lærer dansk i skolen, mon ikke hun mener "hvad laver man af majs"?

19 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Delord Lind, 11. september 2009 kl. 11.40

Hej. Hermed lidt spørgsmål om majs.

Hvad er forskellen på foder og spisemajs?

Hvilke majs anvendes til popcorn?

Kan man gøre fodermajs spiselige for mennesker?

Hvormange% vand indeholder majs?

Hvormange% sukker indeholder de?

Venlig hilsen Christina

20 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian G.K., 2. juli 2010 kl. 10.40

Ang. foddermajs

man kan sagtens spise foddermajs, og de smager ganske fint men de er ikke særlig søde.

fidusen ved dem er at det kun er 7-14 dage hvor de smager godt. Det er lige når spidserne af hårene er blevet brune, ikke før og ikke efter, som regel er det i begyndelsen af august.

Der er dog ingen grund til at dyrke foddermajs i haven, det er der alt for mange søde sorter til.

Men har man forbindelser til an landmand der dyrker foddermajs, kan man hvis man er lidt ops på tidspunktet få mulighed for at spise majs til man sprækker i en uges tid i august.

Det gælder dog i meget højere grad for foddermajs end for sukkermajs at de skal spises meget kort tid efter de er plukket.

mvh

Christian

21 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 2. juli 2010 kl. 22.15

Der er særlige sorter der anvendes til popmajs
Fodermajs, kan males til mel når de er modne.
vand og sukker % er forskelig efter sort og udvikling.
pröv at sög på amerikanske sider der finder du meget mere om majs eller Corn som det hedder.

Nyt svar til emnet »Sådan dyrker du majs«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Sådan dyrker du majs«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider