Forum

Kommentarer til »Hvad er reglerne for at have høns i en parcelhushave?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvad er reglerne for at have høns i en parcelhushave? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Bringsøe, 3. august 2004 kl. 11.32

Søren, jeg kan fuldt ud give min tilslutning til, at du gerne vil have 4–5 høner og ingen hane i din have, så forhåbentlig vil jeres lokale regler gøre dette muligt for dig!

Per Kølster skriver bl.a. i sit svar:
"Men det sjoveste er at prøve at holde hane og se hvad der sker. Det kunne jo være der ikke er nogen der klager..."
Dét synes jeg derimod er en dårlig idé! Skulle nogen ikke bryde sig om at høre en hane gale hver morgen, så bør de nok klage til hanens ejer. Men kendsgerningen er, at der altid er en del mennesker, der ikke klager, før det er virkelig grelt, men blot bliver mere og mere irriterede over at blive forstyrret eller endog vækket hver morgen. En del ville nok argumentere "Jamen, så må det blive deres problem". Meget muligt. Men sådan en faktor kan let blive roden til et dårligt naboskab, hvilket kan gøre livet surt for stort set alle i kvarteret. Og mange ved af bitter erfaring, at det kan være nærmest håbløst at rette op på sådanne nabostridigheder!

Hanegal er én af de potentielle støjgener, som bare ikke hører hjemme i parcelhus- og villakvarterer.

Med venlig hilsen Henrik Bringsøe

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbet Woller, 3. august 2004 kl. 12.29

Hej Søren.

Som hønseejer gennem flere år må jeg erklære mig helt enig med Henrik. Jeg har også prøvet at have haner – flere af gangen endda, men da boede jeg på landet og havde plads nok. Nu bor jeg i et byhus, og startede ud med 7 høns og en hane (vi kunne jo lige se hvordan det gik), men han havde kun galet en god uges tid, inden han blev omdannet til tartelletfyld. Haner larmer MEGET – ikke kun om morgenen, men mange gange i løbet af dagen, og hønsene er fuldstændig ligeglade med om de har en hane – de virker faktisk mere rolige uden.

Velig hilsen Lisbet

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Kølster, 3. august 2004 kl. 14.31

Det er sjovt at Henrik kalder hanegal for "støj". Sådan er vi jo så forskellige. På rejser til egne af verden, hvor høns stadig huserer i det vi herhjemme vil kalde villa-kvarterer, er det i mine ører som sød musik, en musik af liv på mange planer. Og haner vækker nok sjældent den der sover godt?

Nuvel, det kan blive for meget, og Henrik har jo sikkert ret i, at de offentlige regler er indført i erkendelse af, hvor ulykkelige nabostemninger der kan tilskrives morgensure hanevækninger.

Så som altid når mindste fællesnævner bestemmer, så giver det mindre liv.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Bringsøe, 3. august 2004 kl. 15.08

Hej Per.

Det er nok noget simplificeret og unuanceret, når du skriver, at jeg kalder hanegal for støj. Jeg skriver, at hanegal er en potentiel støjgene. Der er en væsentlig forskel. "Støj" er pokkers subjektivt. Der er også folk, der elsker at arbejde med gamle biler og meget ofte bruger f.eks. vinkelsliber og kompressor til deres arbejde. Det finder de tit naturligt og betragter ikke deres virke som støjende, men det er jeg så absolut ikke enig i!

Jeg finder det også hyggeligt at høre en hane gale, hvad enten jeg oplever det på en ferierejse eller herhjemme. Jeg tror egentlig, at vi personligt ser nogenlunde ens på hanegal. Men jeg har tidligere boet i et villakvarter, hvor en beboer havde en hane. Det var ikke min nabo, men hønsegården befandt sig vel 50–100 meter fra vores hus. Jeg blev ikke synderligt generet af hanens flittige galen, dels pga. afstanden og dels pga. mit gode sovehjerte. Men jeg har fuld forståelse for, at andre, der boede tættere på hønsegården, og som ikke havde helt samme opfattelse af "hyggelig" som hønseejeren og jeg, blev irriteret.

Du kan naturligvis godt sige, at "mindste fællesnævner bestemmer". Men jeg synes, at det vil være mere fair at sige, at vi simpelthen skal vise hensyn til vores naboer, når vi bor ret tæt op ad hinanden. Uanset om vi gerne vil have en hane, eller om vi ønsker at reparere biler i længere perioder hver weekend. Ellers må vi flytte ud på landet, hvor der er langt til naboerne – dér kan vi lade hanegal og bilreparation "støje" nogenlunde uhæmmet!

Med venlig hilsen Henrik Bringsøe

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helen, 16. februar 2005 kl. 14.12

Det er så trist at læse gang på gang at en hane er en støjsender der bør lade livet, blot en enkelt nabo, bagbo eller genbo klager ihærdigt nok. I kan da ikke for alvor mene at høns kan klare sig uden haner. Hvor tror I kyllingen kommer fra. Den holder ikke at sige at dem der bor på landet jo bare kan lave kyllinger til alle dem der bor i byerne. Det er en menneskeret at holde høns i haven, og gerne racehøns så man er med til at bevare den kultur arv det er opdrætte ædle racehøns. Haner lamer ikke mere end en bil der starter op, en knallert der tunes, en hækkeklipper, en græsklipper ja listen kan I sikkert selv fortsætte.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 11. marts 2005 kl. 13.45

INGEN HØNS UDEN EN HANE!

Jeg syntes, at der høre en hane til et hønsehold, den holder styr på alle sine "piger", det stolte dyr!

Men hanen galer, det problem kan løses ret nemt (så naboen kan sove i fred):
Hønsehuset skal isoleres, og så skal såvel hane som høns først lukkes ud efter kl. 07.00 på hverdage og efter kl. 08.00 på lørd./søndage. Så skulle problemet vel være løst? – men: man bør dog lige spørge sine naboer, før man anskaffer sig en hane (og høns)alle skal jo være her!

Jeg har selv holdt en hane og fire høns i et tæt beboet kvarter, helt uden problemer, da mine dyr blev holdt i et isoleret hus og under renlige forhold.

Det kan lade sig gøre, med lidt velvilje fra alle sider!

Regler om privat hønsehold kan antagelig fås hos din kommune!

hilsen
Peter.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian, 27. maj 2009 kl. 5.35

Kære Helen, nu er det de færreste der tuner knallert eller klipper hæk klokken 4 om morgenen, og hvad er det for noget pladder-romantik med at høns har brug for en hane?

Selvfølgelig skal der en hane til hvis man vil avle, men skal man det, skal man nok ikke slå sig ned i et villakvarter.

Vores barn bliver vækket af genboens hane, der galer fra klokken lidt i fire om morgenen – det er meget irriterende og det er helt klart støj. Ligesom det nok ville være støj, hvis jeg sang solen op i din baghave hver dag.

Jeg ville ønske, at det ældre ægtepar som har hønsegården, selv kunne høre det, men det er lidt svært når høreapparaterne bliver lagt på sengebordet.

Jeg vil nu bede dem om at få "den ædle racehane" fjernet – det bliver spændende at se hvordan de reagerer.

Så kære Helen, der er andre end dig i verdenen – og tro mig, den skal nok fortsætte med at dreje rundt uden dine avlshøns.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Kølster, 27. maj 2009 kl. 7.06

Tolerance er en vanskelig sag. Hvem skal være den tolerante, småbarnsfamilien med de måske lidt tyndslidte nerver over den mistede nattesøvn, eller de ældre mennesker med deres formentlig elskede hønseflok med den naturligt tilhørende hane. Hvad var verden uden børn og hvad var verden uden høns inklusive haner.

Skal man som udenstående iagttager til denne villahavernes noget smertefulde konflikt blande sig med gode råd? Ja, fordi det handler om demokrati og internationale konventioner. Og det handler om essentiel konflikløsning. Først til det sidste. Når Christian vil bede om at få den ædle racehane fjernet, er det uanset proportionerne i problemet et overgreb på naboens livsglæde. Har problemet den karakter Christian beskriver tilsiger almindelig sund medmenneskelighed, at det formentlig er langt mere virkningsfuldt, hvis han forsøger sig med en snak om deres hane, om at deres søn vågner, om de eventuelt kan isolere deres hønsehus lidt mere, om han kan hjælpe med det o.s.v. "Bede om at fjerne" er at bede om krig.

Og så til juraen. Et vanskeligt område jeg ikke skal gøre mig klog på ned i detaljen. Men jeg er ikke i tvivl om at vi som nation har et problem, når det i kommunerne er muligt at forbyde haner. Husdyr og ikke mindst bevarelsen af racer er et anlæggende ærinde for den såkaldte Rio-konvention. Fordi det er grundlæggende at enhver kan og skal sørge for at bevare en sund og alsidig kultur også hvad angår høns. Det kræver sine haner.

Når så mange lader sig gå så meget på af hanens galen, er det måske forståeligt nok, og det er udefra set nemt at dreje halsen om på kræet. Men i det store perspektiv er høns en gave til menneskeheden, en vidunderlig begivenhed i en have og et familieliv, et fabelagtigt bidrag til husholdningen, en muulighed for at få børn til at forstå, hvordan naturen fungerer o.s.v. Jeg vil derfor indtrængende opfordre alle, der lader sin nattesøvn forstyrre af haner at overveje et nærmest buddhistisk modtræk, nemlig selv at anskaffe en. Egen hane galer sjovt nok ikke nær så slemt som naboens. Og børn vågner ikke af haner, de snorksover hvis ellers vi forældre lader dem i fred og ro. Nuvel, der kan være perioder – det forstår jeg – som når tænderne er på vej – men så vågner de alligevel.

Mine 5 haner har lige galet i kor. Om kap med en voldsomt insisterende solsort der har skældt en kat ud hele morgenen. Hvem skal jeg bede om at fjerne den?

Hilsen
Per

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian, 27. maj 2009 kl. 8.46

Hej igen,
Selvfølgelig skal der være plads til tolerance,og jeg forsøger da også på at se situationen lidt fra oven.

Men når man vælger at bo i byen, dvs i tættere befolkede områder, mener jeg dog, at der er nogle uskrevne præmisser man skal følge, herunder at tænke på sine naboer.

Fordi jeg kan lide grantræer laver jeg ikke en plantage med dem i haven, jeg planter ikke birketræer på steder hvor det generer mine nabo osv. Jeg kunne godt ifølge diverse konventioner og love, men skal jeg påråbe mig denne ret?

Der findes sikker masser af hønseklubber, hvor man klør hinanden på maven og uddeler papirhatte og silkebånd til de flotteste skæghøns – opræt jeres høns der. Så lover jeg at sende sønnen i ungdomsskole, når han vil rode med sin knallert.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise, 27. maj 2009 kl. 15.03

Ja, tolerance og uskrevne regler er gode ting, blot kedeligt at vi mennesker ikke altid opfatter tingene ens.

Nogle naboer, genboer o.s.v. forventer andre finder det helt i orden:

de over hele weekenden støjer med deres elektriske eller motoriserede haveredskaber.

og måske ligefrem glæde sig over deres børn (i alle aldre) råber, skriger og hujer i haven og på vejen.

de vil kunne høre den slags musik de nu kan lide når de opholder sig i haven.

de lige så snart vejret tillader det griller selv om det ofte ikke lugter særlig i vindretningen.

de sidder ude og hygger sig med "lidt godt at drikke" til langt hen på natten og bliver i mere og mere højt(røstet) humør.

de ofte holder en lille fest med masser af høj musik så de er nødt til at "tale" meget højt for at kunne høre hinanden.

Det er bare kedeligt disse naboer og genboer så ikke kan accepter at der bor mennesker med lidt andre interesser, høns f.eks. i samme kvarter som dem.

Vi har boet i et villakvarter, hvor hønsehold er tilladt, siden 1964. Vores 5 hønsefamilier bor i et godt isoleret hus med skodder for vinduerne og med hyggelige voliere hvor de kan komme ud hver dag fra kl. 8 til 20. Når de derude er selvfølgelig ikke lydløse.

Det er der blevet klaget over nogle gange i årenes løb, så kommer der en fra kommunen ud og beser forholdene og må igen konstatere at alt er i orden.

Og kære Chistian, tænk lige på du sikkert(forhåbentlig) også selv bliver gammel en dag!

Kærlig hilsen To Gamle (Med hørelsen i behold)

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 12. juni 2009 kl. 13.49

Det er dejligt og jo også nyttigt med høns. Da jeg bare var en bette knejt, ja da havde jo da mange nogle høns gående. Det er naturligvis ændret gennem årene, men det kan da jo på det kraftigste tilrådes, da det er så dejligt med nye æg. Og jo da også hyggeligt med al den pippen og gokken, som jo da i naturlig forstand følger med. Ja, vi forstår skam godt hinanden, hønsene og jeg.

Mvh Eivin (^_^)

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene, 1. september 2009 kl. 18.31

Hunde der gør, katte der er i brunst, babyer der skriger og ham der skal på arbejde kl. 5 om morgnen på knallert, larmer mere end en hane der galer

Nyt svar til emnet »Hvad er reglerne for at have høns i en parcelhushave?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvad er reglerne for at have høns i en parcelhushave?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider