Forum

Kommentarer til »Vinteropbevaring af gulerødder«

På denne side finder du kommentarer til teksten Vinteropbevaring af gulerødder. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Møller Jensen, 20. september 2014 kl. 11.28

Jeg har et stort kastanietræ og bruger hvert efterår bladene i min bladkompost da de er hurtigere i omsætningen. Men kan det skade de øvrige planter i vore køkkenkave hvis de har denne berygtede sygdom som jeg ikke kende navnet på, en larve der spiser bladene, jeg har ikke fundet en sådan larve, men hvis den er der er det så skadeligt og kan jeg så benytte den fuldt omsatte kompost?

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 20. september 2014 kl. 12.07

Du kan læse om katanjeminermølslarver i den her artikel

www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/117.html

Her står også en vejledning i omgang med bladene, hvis man vil forsøge at minimere angrebet til næste år.

Jeg har ikke tid og energi til at samle kastanjebladene op, så jeg lader stå til. Der er mange kastanjetræer tæt på, hvor der intet gøres. Var det er lille ønsketræ og ingen kastanjetræer i området, ville jeg gøre en indsats.

Minermølslarverne her ingen skadelig virkning på din kompost eller de afgrøder, du dækker med dem. De ligger passive indtil de klækkes som møl og fly er væk.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Møller Jensen, 21. september 2014 kl. 7.14

Tak til Karna Maj, for det hurtige og kontante svar tak.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Palle Jensen, 4. august 2017 kl. 22.32

Hej med jer
Hvad menes der med sand er det bare tør jord eller ?
Ha en god weekend

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. august 2017 kl. 8.28

F.eks. vasket flisegrus.

Tørt skal det ikke være - du skal tilstræbe 100% RF i luftporerne ellers bliver gulerødderne bløde. Og køligt.

Det er min erfaring, at en kule eller opbevaring i dækket række er nemmest. Men det kræver jo en have.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. august 2017 kl. 9.17

Jeg opbevarer gulerødderne overdækket i en lukket kælderhals. Dækker dem med flisegrus og overbruser det med vand med en forstøver flere gange om året. Så er de nemme at få fat i til daglig.
Gulerødder kan også opbevares på voksestedet, hvis de overdækkes så frosten ikke når dem.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Palle Jensen, 5. august 2017 kl. 21.54

Mange tak for de hurtige svar
Jeg henter meget inspiration herinde
Jeg tror jeg lader gulerødderne være i jorden
Tænkte mere på rødbeder men tror jeg prøver med en kule
Ha en fortsat god weekend

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. august 2017 kl. 22.44

Rødbeder kan opbevares på samme måde som gulerødder.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. august 2017 kl. 12.22

Rødbeder stikker ofte et stykke over jorden, så det er svært at holde dem dækket nok, og de kan gå til i en hård vinter. Jeg lægger dem altid ned i en åben kule sammen med sellerierne, så de bliver dækket med jord, inden der lægges isolerende lag på.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Katcher, 2. september 2017 kl. 11.06

Det er nu starten af september, men mine flotte store gullerødder er så småt begyndt at blive spist af orm, såvel har tænkt mig at tag dem op og opbevare dem i en kule? Dvs. Jeg har en stor flamingotønde med låg og lufthuller i låget, som jeg har gravet ned i jorden, så kun 5 cm stikker op. Tænker at lægge gulerødderne ned i tønden i fugtigt sand, men hvad med de angrebne gullerødder? Spiser ormene ikke videre nede i tønden. Og for at se om der er orm bliver jeg nød til at vaske gulerødderne, tager det noget af af opbevaringsmuligheden fra dem?

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 2. september 2017 kl. 22.36

Du stopper ikke angrebet ved at tage gulerødderne op. Larverne æder videre. Det er normalt ikke en god ide at vaske rodfrugter inden opbevaring.

Du kan nedfryse dem efter en blanchering.

En anden mulighed er at fermentere(mælkesyregære) dem, evt. sammen med kål.Se mere om det her:
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/hoest_og_opbevaring/741.html

Der findes rigtig mange opskrifter, hvis du googler det.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Katcher, 4. september 2017 kl. 12.04

Tak for svar. Det tænkte jeg nok. Men god ide at blanchere dem

Nyt svar til emnet »Vinteropbevaring af gulerødder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Vinteropbevaring af gulerødder«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider